Socio-cultural determinants of care
General data
Course ID: | WNP-PE-SKUO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Socio-cultural determinants of care |
Name in Polish: | Społeczno-kulturowe uwarunkowania opieki |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Ukazanie rodzajów opieki, podstaw prawnych, jej historycznego ujęcia, czynników warunkujący przebieg działań opiekuńczych na przestrzeni lat, specyfiki opieki w kontekście wieku podopiecznych oraz zadań i funkcjonowania wybranych instytucji opieki i wychowania. |
Full description: |
(in Polish) Przedstawienie istoty działań opiekuńczych, rodzajów opieki, podstaw prawnych, czynników warunkujący przebieg działań opiekuńczych, specyfiki opieki w kontekście wieku podopiecznych oraz zadań i funkcjonowania wybranych instytucji opieki i wychowania. |
Bibliography: |
(in Polish) Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej w rodzinach i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice 2004; Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra 2006; Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa 2000; Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007; Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. I i II, Olsztyn 2000; Gajewska G., Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009; Badora S., Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej, Tarnobrzeg 2006; Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość- teraźniejszość- przyszłość, pod red. E. Jundził, R. Pawłowskiej, Gdańsk 2008; Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, pod red. J. Bragiel, S. Badora, Opole 2005. Literatura uzupełniająca: Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, Zielona Góra 2004; Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003; Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum wychowawcy, Warszawa 2005; D. Apanel, Opieka i wychowanie. Tradycja i problemy współczesne, Kraków 2009; Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3; Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych. Student ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych. Ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach. Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych. Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga. Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w zakresie działalności resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych na temat własnej specjalności, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki wychowawcy. Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat procesu wychowania a także procesu resocjalizacji przy użyciu różnych źródeł. Potrafi konstruować i stosować programy działań profilaktycznych i kompensacyjnych dostosowanych do zdiagnozowanych potrzeb. Jest wrażliwy na problemy dzieci, młodzieży i dorosłych w sytuacji wychowawczej i gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie następuje na podstawie przygotowanej pracy pisemnej na wskazany temat obejmujący treści przedstawione podczas wykładu dotyczące specyfiki działań opiekuńczych, ich uwarunkowań oraz zadań i funkcjonowania instytucji opieki. 3,0 - student posiada dostateczną wiedzę dotyczącą kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki, zna podstawowe pojęcia,potrafi poszukiwać różnorodnych informacji na temat zjawisk generujących potrzebę opieki, dostrzega konieczność poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności. 3,5 - student w stopniu dostatecznym opanował podstawowe wiadomości z zakresu uwarunkowań opieki, zna podstawowe pojęcia, nie diagnozuje jednak wnikliwie problemów w obszarze opieki, co rzutuje na ograniczone propozycje ich rozwiązywania, jest świadom konieczności poszerzania wiedzy i umiejętności 4, 0 - student posiada zadowalającą wiedzę na temat kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki, poszukuje nowych informacji, ma świadomość konieczności poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności. 4, 5 - student posiada dobrą wiedzę na temat działań opiekuńczych, integruje wiedzę z różnych zakresów, niezbędną dla podejmowania działań opiekuńczych i kompensacyjnych, zna specyfikę działania instytucji, jest zainteresowany rozwijaniem swojej wiedzy i umiejętności 5, 0 - student posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki, rodzajów opieki, instytucji opieki nad dzieckiem, poszukuje informacje na temat zjawisk społecznych i interpretuje je w kontekście działań opiekuńczych, aktywnie uczestniczy w zajęciach doskonaląc swój warsztat i umiejętności. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.