Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Socio-cultural determinants of care

General data

Course ID: WNP-PE-SKUO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Socio-cultural determinants of care
Name in Polish: Społeczno-kulturowe uwarunkowania opieki
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Ukazanie rodzajów opieki, podstaw prawnych, jej historycznego ujęcia, czynników warunkujący przebieg działań opiekuńczych na przestrzeni lat, specyfiki opieki w kontekście wieku podopiecznych oraz zadań i funkcjonowania wybranych instytucji opieki i wychowania.

Full description: (in Polish)

Przedstawienie istoty działań opiekuńczych, rodzajów opieki, podstaw prawnych, czynników warunkujący przebieg działań opiekuńczych, specyfiki opieki w kontekście wieku podopiecznych oraz zadań i funkcjonowania wybranych instytucji opieki i wychowania.

Bibliography: (in Polish)

Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej w rodzinach i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice 2004; Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra 2006; Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa 2000; Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007; Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. I i II, Olsztyn 2000; Gajewska G., Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009; Badora S., Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej, Tarnobrzeg 2006; Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość- teraźniejszość- przyszłość, pod red. E. Jundził, R. Pawłowskiej, Gdańsk 2008; Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, pod red. J. Bragiel, S. Badora, Opole 2005.

Literatura uzupełniająca:

Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, Zielona Góra 2004; Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003; Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum wychowawcy, Warszawa 2005; D. Apanel, Opieka i wychowanie. Tradycja i problemy współczesne, Kraków 2009; Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3; Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o

rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu

widzenia procesów edukacyjnych.

Student ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych.

Ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i

funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych,

wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,

pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w

wybranych zakresach.

Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z

zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w

celu analizy złożonych problemów edukacyjnych,

wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,

pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i

projektowania działań praktycznych.

Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami

realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się

rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w

projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań

pedagogicznych.

Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju

jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach

społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania

wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i

budowania warsztatu pracy pedagoga.

Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat

specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki

opiekuńczo-wychowawczej.

Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami

realizowanymi w zakresie działalności resocjalizacyjnej i

opiekuńczo-wychowawczej, odznacza się rozwagą,

dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu,

planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych na temat

własnej specjalności, obejmującą terminologię, teorię i

metodykę.

Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm

etycznych oraz etyki wychowawcy.

Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania,

wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat

procesu wychowania a także procesu resocjalizacji przy

użyciu różnych źródeł.

Potrafi konstruować i stosować programy działań

profilaktycznych i kompensacyjnych dostosowanych do

zdiagnozowanych potrzeb.

Jest wrażliwy na problemy dzieci, młodzieży i dorosłych

w sytuacji wychowawczej i gotowy do komunikowania

się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami

niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do

aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach

realizujących działania pedagogiczne.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie następuje na podstawie przygotowanej pracy pisemnej na wskazany temat obejmujący treści przedstawione podczas wykładu dotyczące specyfiki działań opiekuńczych, ich uwarunkowań oraz zadań i funkcjonowania instytucji opieki.

3,0 - student posiada dostateczną wiedzę dotyczącą kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki, zna podstawowe pojęcia,potrafi poszukiwać różnorodnych informacji na temat zjawisk generujących potrzebę opieki, dostrzega konieczność poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności.

3,5 - student w stopniu dostatecznym opanował podstawowe wiadomości z zakresu uwarunkowań opieki, zna podstawowe pojęcia, nie diagnozuje jednak wnikliwie problemów w obszarze opieki, co rzutuje na ograniczone propozycje ich rozwiązywania, jest świadom konieczności poszerzania wiedzy i umiejętności

4, 0 - student posiada zadowalającą wiedzę na temat kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki, poszukuje nowych informacji, ma świadomość konieczności poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności.

4, 5 - student posiada dobrą wiedzę na temat działań opiekuńczych, integruje wiedzę z różnych zakresów, niezbędną dla podejmowania działań opiekuńczych i kompensacyjnych, zna specyfikę działania instytucji, jest zainteresowany rozwijaniem swojej wiedzy i umiejętności

5, 0 - student posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki, rodzajów opieki, instytucji opieki nad dzieckiem, poszukuje informacje na temat zjawisk społecznych i interpretuje je w kontekście działań opiekuńczych, aktywnie uczestniczy w zajęciach doskonaląc swój warsztat i umiejętności.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)