Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Współczesne tendencje w systemie opieki i wsparcia dziecka

General data

Course ID: WNP-PE-SOWD
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Współczesne tendencje w systemie opieki i wsparcia dziecka
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia II stopnia:


NP2_W14; NP2_W12;

NP2_U08; NP2_K10

Preliminary Requirements:

(in Polish) Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu pedagogiki opiekuńczej i społecznej.

Short description: (in Polish)

Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu opieki oraz wsparcia społecznego. Wskazanie na znaczenie pomocy psychologiczno - pedagogicznej w życiu dziecka oraz istotę pieczy zastępczej jako formę wsparcia dziecka i opieki nad nim. Omówienie podstawowych regulacji prawnych z zakresu opieki, wsparcia, pomocy psychologiczno - pedagogicznej i pieczy zastępczej.

Full description: (in Polish)

Podczas wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia:

1. Opieka międzyludzka jak zadanie całożyciowe.

2. Wsparcie jako ważna zadanie i relacja życia społecznego.

3. Sytuacje w życiu dziecka wymagające wsparcia.

4. Programy wsparcia dziecka i jego rodziny.

5. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w procesie opieki i wsparcia dziecka.

6. Piecza zastępcza nad dzieckiem jako forma opieki nad nim i wsparcia.

7. Zasada dobra dziecka w procesie opieki i wsparcia.

8. Wsparcie dziecka i rodziny uregulowane w różnych aktach prawnych - ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustaw o pomocy społecznej, ustaw o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich.

9. Niedostosowanie społeczne, wykluczenie społeczne jako konsekwencje braku wsparcia i opieki nad dzieckiem.

Bibliography: (in Polish)

G. Gajewska, Współczesne tendencje, problemy i wyzwania w opiece i wychowaniu. teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Teoria, metodyka i praktyka Kraków 2020; Współczesne kierunki w opiece nad dziećmi. Wybór tekstów, red. Zofia W. Stelmaszuk, Warszawa 1999; Opieka i wsparcie jako zadanie całożyciowe. Studia z pedagogiki opiekuńczej, red. Cz. Kustra, M. Fopka – Kowalczyk, A. Bandura, Toruń 2017; Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju, Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009; Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej , Opole 2005; B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków 2009; M. Winiarski, Wsparcie społeczne wobec wyzwań współczesności (w:) Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, pod red. W. Danilewicz, Warszawa 2009; Edukacja a włączenie społeczne, pod red. T. Biernata, J. A. Malinowskiego, Toruń 2013;R. M. Ilnicka, Środowiskowy kontekst niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, Toruń 2008; Skazani na wykluczenie, pod red. M. Orłowskiej, Warszawa 2005; Dziecko i rodzina, Społeczne powinności opieki i wychowania, pod red. U. Grucy - Miąsik, Rzeszów 2007; Pomoc dzieciom zagrożonym patologią środowiska rodzinnego i lokalnego, pod red. M. John - Borys, Katowice 1997; Dziecko zagrożone wykluczeniem, pod red. K. Biel, J. Kusztal, Kraków 2011; Patologie społeczne. Praktyczne aspekty zapobiegania i zwalczania patologii społecznych, pod red. J. Bubiło, T. Guz, D. Krukowska - Bubiło, Lublin 2012; U. Świętochowska, Patologie współczesnej cywilizacji, Toruń 2010; Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, pod red. T. Sołtysiak, J. Sudar - Malukiewicz, Bydgoszcz 2003.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EU1 - Studenta zna pojęcia wsparcie społeczne, opieka, pomoc psychologiczno - pedagogiczna, piecza zastępcza.

EU2 - Student zna założenia wsparcia, pomocy psychologiczno-pedagogicznej wobec dzieci, które doświadczają różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym oraz posiadają zróżnicowane potrzeby edukacyjne, opiekuńcze i wychowawcze.

EU 3 - Student zna teorię dotyczącą zagadnień z zakresu pedagogiki opiekuńczej, obejmującą podstawy prawne opieki i wsparcia, pieczy zastępczej.

EU 4 - Student potrafi nawiązywać współpracę z otoczeniem, rozwiązywać problemy dzieci i młodzieży w obszarze opieki i wsparcia.

EU 5 - Student korzysta z technologii informacyjnej w pracy pedagogicznej, samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością zawodową.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie pisemne - kolokwium.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours, 31 places more information
Coordinators: Beata Krajewska
Group instructors: Beata Krajewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 15 h - udział w zajęciach

15 h - przygotowanie do zaliczenia

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu opieki oraz wsparcia społecznego. Wskazanie na znaczenie pomocy psychologiczno - pedagogicznej w życiu dziecka oraz istotę pieczy zastępczej jako formę wsparcia dziecka i opieki nad nim. Omówienie podstawowych regulacji prawnych z zakresu opieki, wsparcia, pomocy psychologiczno - pedagogicznej i pieczy zastępczej.

Full description: (in Polish)

Podczas wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia:

1. Opieka międzyludzka jak zadanie całożyciowe.

2. Wsparcie jako ważna zadanie i relacja życia społecznego.

3. Sytuacje w życiu dziecka wymagające wsparcia.

4. Programy wsparcia dziecka i jego rodziny.

5. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w procesie opieki i wsparcia dziecka.

6. Piecza zastępcza nad dzieckiem jako forma opieki nad nim i wsparcia.

7. Zasada dobra dziecka w procesie opieki i wsparcia.

8. Wsparcie dziecka i rodziny uregulowane w różnych aktach prawnych - ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustaw o pomocy społecznej, ustaw o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich.

9. Niedostosowanie społeczne, wykluczenie społeczne jako konsekwencje braku wsparcia i opieki nad dzieckiem.

Bibliography: (in Polish)

G. Gajewska, Współczesne tendencje, problemy i wyzwania w opiece i wychowaniu. teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Teoria, metodyka i praktyka Kraków 2020; Współczesne kierunki w opiece nad dziećmi. Wybór tekstów, red. Zofia W. Stelmaszuk, Warszawa 1999; Opieka i wsparcie jako zadanie całożyciowe. Studia z pedagogiki opiekuńczej, red. Cz. Kustra, M. Fopka – Kowalczyk, A. Bandura, Toruń 2017; Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju, Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009; Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej , Opole 2005; B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków 2009; M. Winiarski, Wsparcie społeczne wobec wyzwań współczesności (w:) Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, pod red. W. Danilewicz, Warszawa 2009; Edukacja a włączenie społeczne, pod red. T. Biernata, J. A. Malinowskiego, Toruń 2013;R. M. Ilnicka, Środowiskowy kontekst niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, Toruń 2008; Skazani na wykluczenie, pod red. M. Orłowskiej, Warszawa 2005; Dziecko i rodzina, Społeczne powinności opieki i wychowania, pod red. U. Grucy - Miąsik, Rzeszów 2007;

Literaura uzupełniająca

Pomoc dzieciom zagrożonym patologią środowiska rodzinnego i lokalnego, pod red. M. John - Borys, Katowice 1997; Dziecko zagrożone wykluczeniem, pod red. K. Biel, J. Kusztal, Kraków 2011; Patologie społeczne. Praktyczne aspekty zapobiegania i zwalczania patologii społecznych, pod red. J. Bubiło, T. Guz, D. Krukowska - Bubiło, Lublin 2012; U. Świętochowska, Patologie współczesnej cywilizacji, Toruń 2010; Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, pod red. T. Sołtysiak, J. Sudar - Malukiewicz, Bydgoszcz 2003.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)