(in Polish) Pedagogika społeczna
General data
Course ID: | WNP-PE-SPOŁ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Pedagogika społeczna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) podstawy socjologii |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: Celem wykładu z pedagogiki społecznej jest uczynienie przedmiotem dialogu ze studentami zagadnień prezentowanych we współczesnej pedagogice społecznej jako nauki praktycznej. Przedyskutowanie kwestii kontrowersyjnych i aktualnych ze względu na aktualne potrzeby wychowania. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: W programie mieszczą się następujące zagadnienia: pedagogiczna teoria środowiska w odniesieniu do psychologii społecznej, socjologii wychowania, polityki społecznej, filozofii społecznej i nauki społecznej Kościoła, teorie pracy społeczno-opiekuńczej; doskonalenie, profilaktyka i kompensacja, poradnictwo, szkoła jako środowisko celowego oddziaływania, problemy społeczne, edukacyjne, kulturalne i opiekuńcze środowiska lokalnego, parafia jako środowisko wychowawcze, rodzina, metody pracy społeczno-wychowawczej, znaczenie nauczycieli i wychowawców w budowaniu ładu społecznego (czynnik agosu). W ramach tegoż przedmiotu studenci przygotowują rozprawkę na temat: Moja miejscowość, jej historia, przyroda, kultura, życie społeczne, w której wykorzystują praktycznie wiedzę z pedagogiki społecznej, Ponadto rozważamy też zagadnienia na wyższym poziomie ogólności, takiej jak: tezy antropologiczne pedagogiki społecznej, relacje człowiek-środowisko-wychowanie. Deterministyczne, humanistyczne, personalistyczne, realistyczne, fenomenologiczne i hermeneutyczne koncepcje środowiska człowieka. Osobliwości badań pedagogii społecznej. Komunikacja interpersonalna w rodzinie. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: S. Kawula, Pomocniczość i wsparcie, Olsztyn 2002; T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995; A. Przecławska (red.), Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań, Warszawa 1996; T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1995; M. Cichosz, Działalność społeczno-wychowawcza Kościoła w środowisku lokalnym. Bydgoszcz 1997; W. Theiss, Radlińska. Warszawa 1997; W. Theiss (red.), Mała ojczyzna. Kultura – Edukacja – Rozwój lokalny, Warszawa 2001. A. Radziewicz – Winnicki, Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Warszawa 2008. E. Marynowicz – Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1 – 2, Warszawa 2009. M. Cichosz, O pedagogice społecznej i jej rozwoju. Wybrane zagadnienia, Kraków 2016. M. Winiarski, W kręgu pedagogiki społecznej. Studia-szkice-refleksje, Łódź-Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca: J. Piekarski, T. Pilch, W. Theiss, D. Urbaniak – Zając (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. W. Danilewicz, W. Theiss, Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Warszawa 2014. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: Ek 1. Student ma wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; ma wiedzę na temat działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego oraz podejmowania ról kierowniczych w placówkach kulturalno – oświatowych; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma podstawowej wiedzy o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i nie rozumie jej źródła; nie ma elementarnej wiedzy dotyczącej procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; - na ocenę 3 (dst.) Student ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; - na ocenę 4 (db.) Student ma pogłębioną wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; ; ma wiedzę na temat działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego; - na ocenę 5 (bdb.) Student ma głęboką wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma gruntowną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, potrafi je uzasadnić w świetle literatury przedmiotu; ma bogatą wiedzę na temat działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego oraz podejmowania ról kierowniczych w placówkach kulturalno – oświatowych; Ek 2. Student ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, posiada praktyczne umiejętności kompetencyjne w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa zawodowego dla osób przekwalifikowujących się na rynku pracy, bezrobotnych, wykluczonych społecznie; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma elementarnej wiedzy o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, nie posiada praktycznych umiejętności i kompetencji w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa. - na ocenę 3 (dst.) Student posiada elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, w stopniu podstawowym posiada praktyczne umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa. - na ocenę 4 (db.) Student posiada pogłębioną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, posiada praktyczne umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa, na podstawie literatury potrafi uzasadnić dobór warsztatu metodycznego adekwatnego do rodzaju poradnictwa. - na ocenę 5 (bdb.) Student posiada głęboką wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, posiada praktyczne umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa, na podstawie literatury przedmiotu potrafi uzasadnić dobór warsztatu metodycznego adekwatnego do poradnictwa zawodowego dla osób przekwalifikowujących się na rynku pracy, bezrobotnych, wykluczonych społecznie; Umiejętności: Ek 3. Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; posiada umiejętności do aktywizowania osób dorosłych w dziedzinie kształcenia, w sferze pracy, obszarze kultury w małych ojczyznach; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma rozwiniętych podstawowych umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; w stopniu podstawowym nie potrafi animować prac nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; - na ocenę 3 (dst.) Student ma rozwinięte podstawowe umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; w stopniu podstawowym potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; - na ocenę 4 (db.) Student ma rozwinięte i pogłębione umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; odwołując się do literatury przedmiotu potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; - na ocenę 5 (bdb.) Student ma rozwinięte i głębokie umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; odwołując się do literatury przedmiotu potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; posiada umiejętności do aktywizowania osób dorosłych w dziedzinie kształcenia, w sferze pracy, obszarze kultury w małych ojczyznach; Ek 4. Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi dokonać analizy problemów środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie potrafi w stopniu podstawowym dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; nie analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; - na ocenę 3 (dst.) Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; dokonuje prostej analizy ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; - na ocenę 4 (db.) Student potrafi dokonać pogłębionej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi dokonać analizy problemów środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej; - na ocenę 5 (bdb.) Student potrafi dokonać pogłębionej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi efektywnie i twórczo dokonać analizy problemów środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej, prezentuje wyniki pracy i przedstawia szczegółowe wnioski; Kompetencje: Ek 5. Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie jest w stopniu podstawowym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i nie jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; - na ocenę 3 (dst.) Student jest w stopniu podstawowym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; - na ocenę 4 (db.) Student jest w stopniu zaawansowanym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i jest zdolny do efektywnego porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; - na ocenę 5 (bdb.) Student jest w stopniu zaawansowanym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i jest zdolny do efektywnego porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, proponuje ciekawe pomysły, tworzy życzliwą relację opartą na optymizmie pedagogicznym. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 70 places
|
|
Coordinators: | Zbigniew Babicki | |
Group instructors: | Zbigniew Babicki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: Celem wykładu z pedagogiki społecznej jest uczynienie przedmiotem dialogu ze studentami zagadnień prezentowanych we współczesnej pedagogice społecznej jako nauki praktycznej. Przedyskutowanie kwestii kontrowersyjnych i aktualnych ze względu na aktualne potrzeby wychowania. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: S. Kawula, Pomocniczość i wsparcie, Olsztyn 2002; T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995; A. Przecławska (red.), Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań, Warszawa 1996; T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1995; M. Cichosz, Działalność społeczno-wychowawcza Kościoła w środowisku lokalnym. Bydgoszcz 1997; W. Theiss, Radlińska. Warszawa 1997; W. Theiss (red.), Mała ojczyzna. Kultura – Edukacja – Rozwój lokalny, Warszawa 2001. A. Radziewicz – Winnicki, Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Warszawa 2008. E. Marynowicz – Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1 – 2, Warszawa 2009. M. Cichosz, O pedagogice społecznej i jej rozwoju. Wybrane zagadnienia, Kraków 2016. M. Winiarski, W kręgu pedagogiki społecznej. Studia-szkice-refleksje, Łódź-Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca: J. Piekarski, T. Pilch, W. Theiss, D. Urbaniak – Zając (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. W. Danilewicz, W. Theiss, Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Warszawa 2014. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.