(in Polish) Teoria kształcenia
General data
Course ID: | WNP-PE-TK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Teoria kształcenia |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia II stopnia: NP2_W02; NP2_W10; NP2_U07; NP2_U09; NP2_U10; |
Short description: |
(in Polish) Wykład ma na celu zaznajomienie z (samo)kształceniem, które stanowi konstytutywny składnik przedmiotu nowoczesnej pedagogiki, i unaocznienie konieczności brania go pod uwagę przy projektowaniu i realizowaniu interwencji pedagogicznych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb odbiorców działania pedagogicznego. Co prawda oddziaływania wychowawcze i edukacyjne, w tym również te dokonujące się w ramach instytucji pedagogicznych, takich jak rodzina, szkoła, środowisko społeczne, są niezbędnymi korelatami (samo)kształcenia, ale ich zadaniem jest zachęcanie/pobudzanie i wspieranie podmiotu w jego aktywności własnej, a nie wyręczanie go, a tym bardziej urabianie. To sprawia, że od działających pedagogicznie w nowoczesnym sensie tego słowa oczekuje się uznania podmiotowości i sprawczości dziecka/ucznia/wychowanka/podopiecznego/dorastającego oraz umiejętności wspierania go w aktywności własnej. |
Full description: |
(in Polish) Wykład ma na celu zaznajomienie z (samo)kształceniem, które stanowi konstytutywny składnik przedmiotu nowoczesnej pedagogiki, i unaocznienie konieczności brania go pod uwagę przy projektowaniu i realizowaniu interwencji pedagogicznych dostosowanych do zróżnicowanych odbiorców działania pedagogicznego. Dość powszechnie i błędnie utożsamia się teorię kształcenia z teorią nauczania (dydaktyką). Kształcenie, a właściwie (samo)kształcenie, jest odrębnym komponentem działania pedagogicznego, w którym podmiotem działającym jest dziecko/uczeń/wychowanek/podopieczny/dorastający. Co prawda oddziaływania wychowawcze i edukacyjne, w tym również te dokonujące się w ramach instytucji pedagogicznych, takich jak rodzina, szkoła, środowisko społeczne, są niezbędnymi korelatami (samo)kształcenia, ale ich zadaniem jest zachęcanie/pobudzanie i wspieranie podmiotu w jego aktywności własnej, a nie wyręczanie go, a tym bardziej urabianie. Tak więc (samo)kształcenie należy rozumieć, z jednej strony, jako punkt odniesienia dla nowocześnie rozumianych działań pedagogicznych, z drugiej zaś jako nieprzekraczalną granicę wywierania wpływu na dziecko/ucznia/wychowanka/podopiecznego/dorastającego. To sprawia, że od działających pedagogicznie w nowoczesnym sensie tego słowa oczekuje się uznania podmiotowości i sprawczości dziecka/ucznia/wychowanka/podopiecznego/dorastającego oraz umiejętności wspierania go w aktywności własnej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Absolwent zna i rozumie: - współczesne kierunki rozwoju pedagogiki, jej nurty i systemy pedagogiczne; - systemy edukacyjne innych krajów; - w stopniu pogłębionym strukturę i funkcje polskiego systemu edukacji; - historyczne i kulturowe uwarunkowania procesów edukacyjnych; - założenia teorii kształcenia, w tym usytuowanie teorii kształcenia w zakresie pedagogiki, przedmiot i zadania teorii kształcenia oraz relacje dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych; - zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego; - współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia, zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej, kompetencje i wymagania dotyczące pracy nauczyciela, pedagoga, wychowawcy; - konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów; - potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych. Absolwent potrafi: - pracować z dziećmi i młodzieżą, indywidualizując działania i dostosowując metody, formy i środki adekwatnie do potrzeb i możliwości jednostek; - pracować z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wdrażając działania innowacyjne; - rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; - planować i przeprowadzać zajęcia wychowawcze, opiekuńcze, profilaktyczne; - twórczo animować pracę nad rozwojem uczestników procesów edukacyjnych; opiekuńczo-wychowawczych, działań resocjalizacyjnych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; - stosować umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności: porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych; - przygotować teksty przydatne w pracy akademickiej (np. abstrakt, streszczenie, krótki artykuł); - samodzielnie przygotować prezentację ustną, przedstawiając swoje poglądy w zakresie studiowanej dziedziny nauki; - poprowadzić i podsumować dyskusję, motywując uczestników do aktywności i ustosunkowując się do wyrażanych opinii; - korzystać z technologii informacyjnej w pracy pedagogicznej, skutecznie i świadomie komunikować się; - radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami; - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością zawodową, korzystając z rożnych źródeł i nowoczesnych technologii; - zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób; - zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena bardzo dobry (5) - 90%-100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. Ocena dobry plus (4.5) - 80%-89% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. Ocena dobry (4) - 70%-79% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. Ocena dostateczny plus (3.5) - 60%-69% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. Ocena dostateczny (3) - 50%-59% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. Ocena niedostateczny - mniej niż 50% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 17 places
|
|
Coordinators: | Dariusz Stępkowski | |
Group instructors: | Dariusz Stępkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) - udział w wykładach – 30 godzin - czytanie literatury przedmiotu – 15 godzin - wykonywanie zadań/quizów – 10 godzin - przygotowanie projektu – 15 godzin |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład ma na celu zaznajomienie z (samo)kształceniem, które stanowi konstytutywny składnik przedmiotu nowoczesnej pedagogiki, i unaocznienie konieczności brania go pod uwagę przy projektowaniu i realizowaniu interwencji pedagogicznych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb odbiorców działania pedagogicznego. Co prawda oddziaływania wychowawcze i edukacyjne, w tym również te dokonujące się w ramach instytucji pedagogicznych, takich jak rodzina, szkoła, środowisko społeczne, są niezbędnymi korelatami (samo)kształcenia, ale ich zadaniem jest zachęcanie/pobudzanie i wspieranie podmiotu w jego aktywności własnej, a nie wyręczanie go, a tym bardziej urabianie. To sprawia, że od działających pedagogicznie w nowoczesnym sensie tego słowa oczekuje się uznania podmiotowości i sprawczości dziecka/ucznia/wychowanka/podopiecznego/dorastającego oraz umiejętności wspierania go w aktywności własnej. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.