(in Polish) Trening komunikacji i mediacji
General data
Course ID: | WNP-PE-TK-MC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Trening komunikacji i mediacji |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika: NP2_W19, NP2_U09, NP2_U13, NP2_K07 |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu przybliżenie znaczenia skutecznej komunikacji opartej na porozumieniu bez przemocy w procesie rozwiązywania sporów. Uczestnicy zapoznają się z ideą mediacji jako sposobu rozwiązywania konfliktów opartego na dialogu, obszarów praktycznego zastosowania mediacji w szkole, podstawowych procedur i zasad mediacji. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia przybliżają idee mediacji jako skutecznego sposobu rozwiązywania konfliktów bez przemocy. Uczestnicy przechodzą podstawowy trening z zakresu technik komunikacyjnych: umiejętności udzielania informacji zwrotnych, wykorzystywania parafrazy, zadawania pytań, dokonywania przeformułowań, podsumowań oraz innych technik mediacyjnych. W ramach zajęć studenci zapoznają się z praktycznymi zastosowaniu mediacji w różnych obszarach edukacji i wychowania. Dzięki udziałowi w ćwiczeniach, symulacjach, analizach tesktów źródłowych, materiałów audiowizualnych studencji poznają niebędne elementy psychologii konfliktu: źródeł konfliktów, mechanizmów eskalacji, a także pscyhologicznych aspektów przebaczania, korzyści psychologicznych, społecznych i kulturowych związanych z mediacjami. Zajęcia dają pogłębioną wiedzę na temat korzyści płynących z mediacji, warunków pojednania stron i przebaczenia. Uczestnicy uczą się także w jaki sposób, w codziennej pracy stosować elementy mediacji i jak uczyć innych pokojowych sposobów rozwiązywania konfliktów. Punkty ECTS: 1 pkt. Nakład pracy studenta: praca na zajęciach 15 godzin, praca własna w domu (zadania domowe) 10 godzin, lektura i przygotowanie do zaliczenia 10 godzin. Razem 35 godzin. |
Bibliography: |
(in Polish) M. Tabernacka. Negocjacje i mediacje w sferze publicznej. Warszawa, 2009, Wolters Kluwer Polska Argyle M. (1991). Psychologia stosunków międzyludzkich. PWN. Warszawa Ch. W. Moore. Mediacje. Praktyczne sposoby rozwiązywania konfliktów, Warszawa, 2009, Wolters Kluwer Polska Chełpa S., Witkowski T. Psychologia konfliktów. Oficyna Wydawnicza UNUS. Warszawa 1999 Czwartosz Z., Dobiejska E., Gnys A., Gójska A., Grudziecka M., Jezierski C., Kowalska K., Rękas A. Czy tylko sąd rozstrzygnie nasz spór? Mediacja i sądownictwo polubowne. Publikacja pobrana ze strony ms.gov.pl/pl/dzilalnosc/mediacje/publikacje-akty-prawne-statystyki Deutsch M., Coleman P. T. (2005). Rozwiązywanie konfliktów, Kraków 2005 Stewart J. (red.) (2002). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. PWN. Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student wie/umie/potrafi: Zna podstawowe techniki komunikacyjne Wyróżnia alternatywne metody rozwiązywania sporów (ADR), w tym mediacji jako konstruktywnej metody rozwiązywania konfliktu Rozumie istotę, źródła, rodzaje i dynamikę konfliktu. Posiada wiedzę na temat bezpośrednich i długofalowych następstw konfliktu. Zna zasady mediacji oraz struktury postępowania mediacyjnego. Zna podstawowe techniki mediacyjne. Dysponuje wiedzą dotyczącą zastosowania mediacji sądowej i pozasądowej, korzyści w zakresie pojednania ofiary i sprawcy. Umiejętność uważnego słuchania, empatycznego reagowania, precyzyjnego zadawania pytań na różnych etapach mediacji. Umiejętność diagnozy konfliktu ze wskazaniem etapów jego dynamiki Umiejętność kierowania pracą stron w czasie mediacji w kierunku pojednania i przebaczenia. Student: przejawia dojrzałą postawę wobec konfliktu – postrzega konflikt jako zjawisko naturalnie przejawia szacunek wobec drugiego człowieka także w sytuacji rozbieżności potrzeb, oczekiwań jest zdolny do otwartej komunikacji i asertywnej obrony własnych interesów jest tolerancyjny i akceptuje osoby mimo niezgodności interesów Suma ECTS: (2 pkt ECTS) Udział w zajęciach - 30 godzin, lektura tekstów 30 godzin, przygotowane prac 10 godzin = 70 h 2 pkt ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność na zajęciach (max 2 nieobecności w semestrze) Aktywny udział w zajęciach, grach, symulacjach i ćwiczeniach, dramach. Przygotowanie prac domowych pisemnych Test wiedzy o mediacji Kryteria oceny: 3.0 Student wie, czym jest mediacja, w podstawowym stopniu definiuje jej zasady i kolejne etapy. Dostrzega zalety mediacji, wskazuje podstawowe różnice między mediacją a postępowaniem sądowym. Wie w jaki sposób dochodzi do pojednania stron i przebaczenia. Rozumie specyfikę różnych rodzajów mediacji. Potrafi stosować elementy procesu mediacji oraz uczyć sposobów rozwiązywania sporów bez przemocy. Ma ugruntowaną postawę wobec konfliktów, wrażliwość oraz wykazuje się empatią i zrozumieniem. 3.5 Student wie, czym jest mediacja, zna jej zasady i kolejne etapy. Dostrzega zalety mediacji, wskazuje różnice między mediacją a postępowaniem sądowym. Wie w jaki sposób dochodzi do pojednania stron i przebaczenia. Rozumie specyfikę różnych rodzajów mediacji. Potrafi stosować elementy procesu mediacji oraz uczyć sposobów rozwiązywania sporów bez przemocy. Ma ugruntowaną postawę wobec konfliktów, wrażliwość oraz wykazuje się empatią i zrozumieniem. 4.0 Student wie, czym jest mediacja, zna dobrze jej zasady i kolejne etapy. Dostrzega zalety mediacji, wskazuje różnice między mediacją a postępowaniem sądowym. Wie w jaki sposób dochodzi do pojednania stron i przebaczenia. Rozumie dokładnie specyfikę różnych rodzajów mediacji. Potrafi sprawnie wykorzystać elementy procesu mediacji oraz uczyć sposobów rozwiązywania sporów bez przemocy. Ma dojrzałą postawę wobec konfliktów, wrażliwość oraz wykazuje się empatią i zrozumieniem. 4.5 Student szczegółowo wie, czym jest mediacja, biegle opisuje jej zasady i kolejne etapy. Wykazuje się szczegółową znajomością zalet mediacji, wskazuje różnice między mediacją a postępowaniem sądowym. Ma pogłębioną wiedzę na temat tego, w jaki sposób dochodzi do pojednania stron i przebaczenia. Rozumie dokładnie specyfikę różnych rodzajów mediacji - sprawnie opisuje wybrane rodzaje mediacji i wskazuje różnice między nimi. Potrafi sprawnie wykorzystać elementy procesu mediacji oraz uczyć sposobów rozwiązywania sporów bez przemocy. Ma dojrzałą postawę wobec konfliktów, wrażliwość oraz wykazuje się empatią i zrozumieniem. 5.0 Student definiuje mediacje, opisuje jej zasady i kolejne etapy. Wykazuje się szczegółową znajomością zalet mediacji, wskazuje różnice między mediacją a postępowaniem sądowym. Ma pogłębioną wiedzę na temat tego, w jaki sposób dochodzi do pojednania stron i przebaczenia. Rozumie dokładnie specyfikę różnych rodzajów mediacji - sprawnie opisuje wybrane rodzaje mediacji i wskazuje różnice między nimi. Wykorzystuje swobodnie techniki mediacyjne. Potrafi samodzielnie wykorzystać elementy procesu mediacji oraz uczyć sposobów rozwiązywania sporów bez przemocy. Ma wyróżniającą postawę wobec konfliktów, wrażliwość oraz wykazuje się wysoką empatią i zrozumieniem. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.