Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Trening komunikacji i mediacji

General data

Course ID: WNP-PE-TKIM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Trening komunikacji i mediacji
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia II stopnia:


NP2_W12; NP2_W19;

NP2_U10; NP2_K03;

NP2_K08; NP2_K09

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak

Short description: (in Polish)

Celem ćwiczeń jest ukazanie znaczenia komunikacji jako formy zapobiegania problemom pojawiającym w różnych sytuacjach życiowych oraz roli procesu mediacji w przezwyciężeniu sytuacji kryzysowych występujących w środowisku społeczny. Podczas zajęć uczestnicy będą mieć możliwość przećwiczenia konkretnych sytuacji problemowych związanych z pojawiającymi się w społeczeństwie konfliktami oraz poznanie roli mediatora w celu zażegnania im.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia mają na celu ukazanie środowiska społecznego jako miejsca, w którym zachodzą ściśle powiązane ze sobą relacje międzyludzkie. Ponadto relacje te mogą generować sytuacje konfliktowe, do zażegnania których niezbędne są umiejętności właściwej komunikacji. Jest to możliwe wtedy, gdy społeczeństwo, a przede wszystkim jednostka, która je konstytuuje, podejmie próbę odpowiedzialnego funkcjonowania w oparciu o odpowiednie formy komunikacji. Podczas zajęć ukazane zostaną przykładowe konflikty oraz próby ich rozwiązania w oparciu o odpowiednie techniki komunikacji oraz mediacji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa

- Duda A., Łukasik J., Mediacje jako alternatywny sposób rozwiązywania sporów w szkole, „Debata Edukacyjna” 4, s. 20-28.

- Kądziołka W., Komunikacja międzyosobowa we współczesnej rodzinie, „Studia Socialia Cracoviensia”, 2012, 4, 1(6), s. 113-125.

- Łukowski P., Manipulacja. Analiza terminologiczna, „Studia z teorii wychowania”, 2017, 4(21), s. 195-222.

- Matyjas B., Komunikacja w rodzinie – modele, style, bariery, „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne”, 2017, 4, s. 39-49.

- Rumianowska A., Mediacje w konfliktach rozwodowych, „Społeczeństwo, edukacja, język”, 2017, 1, 77-89.

Literatura uzupełniająca

- Przybiliński S., Podkultura więzienna: wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Impuls, Kraków 2010.

- Modzelewski, P. (2020). FOMO (Fear of Missing Out) – problemem edukacyjnym i behawioralnym wczasach nowych form komunikacji. Konteksty Pedagogiczne, 1(14), 215–232.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: student zna rolę i znaczenie mediatora w rozwiązywaniu konfliktów występujących w różnych środowiskach np. rodzinnym czy szkolnym. Rozumie związki między właściwą formą komunikacji a jakością życia człowieka w różnych środowiskach. Dostrzega możliwości rozstrzygania sytuacji konfliktowych w oparciu o prowadzenie procesu mediacji oraz wie jaką role pełni mediator w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych.

Umiejętności: potrafi przeprowadzić zajęcia związane z rozwiązaniem sytuacji konfliktowej w oparciu poznane techniki komunikacji i mediacji.

Kompetencje: student docenia rolę prowadzenia właściwych form komunikacji w kształtowaniu relacji społecznych w różnych środowiskach (rodzinnym, szkolnym). Ponadto jest gotowy do prowadzenia mediacji w kwestii rozwiązywania problemów środowiskowych, w tym sytuacji konfliktowych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

Na ocenę ndst.(2) – student nie wie kim jest mediator i nie zna jego roli oraz znaczenia w rozwiązywaniu konfliktów w różnych środowiskach, nie rozumie związków między właściwymi formami komunikacji a jakością życia człowieka w różnych środowiska; nie zna przyczyn konfliktów, nie wie jak przeprowadzać proces mediacji oraz nie zna celowości jego realizacji.

Na ocenę dst. (3) - student wie kim jest mediator, ale nie zna jego roli oraz znaczenia w rozwiązywaniu konfliktów w różnych środowiskach, w niewielkim stopniu dostrzega związki między właściwymi formami komunikacji a jakością życia człowieka w różnych środowiska; nie wie jak przeprowadzać proces mediacji ale w niewielkim stopniu zna celowości jego realizacji.

Na ocenę db. (4) - student zna rolę i znaczenie mediatora w rozwiązywaniu konfliktów w różnych środowiskach, rozumie i dostrzega związki między właściwymi formami komunikacji a jakością życia człowieka w różnych środowiska; dostrzega przyczyny konfliktów oraz możliwości ich rozstrzygania, wie jak przeprowadzać proces mediacji, a ponadto dostrzega zasadność jego realizacji.

Na ocenę bdb (5) – student doskonale zna rolę i znaczenie mediatora w rozwiązywaniu konfliktów w różnych środowiskach. Rozumie i dostrzega związki między właściwymi formami komunikacji a jakością życia człowieka w różnych środowiska; dostrzega przyczyny konfliktów oraz możliwości ich rozstrzygania, doskonale wie jak przeprowadzać proces mediacji, a ponadto dostrzega zasadność jego realizacji.

Umiejętności:

Na ocenę ndst (2) – student nie potrafi przeprowadzić zajęć związanych z rozwiązaniem prostej sytuacji konfliktowej w oparciu poznane techniki komunikacji i mediacji.

Na ocenę dst. (3) – student potrafi przeprowadzić zajęcia związane z rozwiązaniem prostej sytuacji konfliktowej w oparciu poznane techniki komunikacji i mediacji, jednak wyłącznie na podstawowym poziomie.

Na ocenę db (4)- student potrafi przeprowadzić zajęcia związane z rozwiązaniem prostej i trudnej sytuacji konfliktowej w oparciu poznane techniki komunikacji i mediacji. Ponadto odwołuje się do kilku technik mediacji i komunikacji

Na ocenę bdb (5) – student potrafi przeprowadzić zajęcia związane z rozwiązaniem skomplikowanych sytuacji konfliktowych, zaistniałych w różnych środowiskach, w oparciu poznane techniki komunikacji i mediacji. Ponadto odwołuje się do różnych technik mediacji i komunikacji proponując kilka rozwiązań.

Kompetencje:

Na ocenę ndst. (2) - student nie docenia roli prowadzenia właściwych form komunikacji w kształtowaniu relacji społecznych w różnych środowiskach (rodzinnym, szkolnym), nie jest gotowy do prowadzenia mediacji w kwestii rozwiązywania problemów środowiskowych, w tym sytuacji konfliktowych występujących w różnych środowiskach.

Na ocenę dst. (3) – student w niewielkim stopniu docenia rolę prowadzenia właściwych form komunikacji w kształtowaniu relacji społecznych w różnych środowiskach (rodzinnym, szkolnym). W niewielkim stopniu jest gotowy do prowadzenia mediacji w kwestii rozwiązywania problemów środowiskowych, w tym sytuacji konfliktowych występujących w różnych środowiskach.

Na ocenę db (4) - student docenia rolę prowadzenia właściwych form komunikacji w kształtowaniu relacji społecznych w różnych środowiskach (rodzinnym, szkolnym). Ponadto, jest gotowy do prowadzenia mediacji w kwestii rozwiązywania problemów środowiskowych, w tym sytuacji konfliktowych występujących w różnych środowiskach.

Na ocenę bdb. (5) - student docenia rolę prowadzenia właściwych form komunikacji w kształtowaniu relacji społecznych w różnych środowiskach (rodzinnym, szkolnym). Ponadto, jest świadomy potencjału działań w łagodzeniu czy rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych oraz prowadzenia mediacji w kwestii rozwiązywania problemów środowiskowych, w tym sytuacji konfliktowych występujących w różnych środowiskach.

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach;

2. przygotowanie i zaprezentowanie jednego z tematów;

3. opracowanie w grupie i zaprezentowanie sposobu rozwiązania konkretnego studium przypadku

4. aktywny udział w zajęciach

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 31 places more information
Coordinators: Marcin Klimski
Group instructors: Marcin Klimski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) udział w zajęciach: 15 godz.

suma godzin: 15 = 1 ECTS


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem ćwiczeń jest ukazanie znaczenia komunikacji jako formy zapobiegania problemom pojawiającym w różnych sytuacjach życiowych oraz roli procesu mediacji w przezwyciężeniu sytuacji kryzysowych występujących w środowisku społeczny. Podczas zajęć uczestnicy będą mieć możliwość przećwiczenia konkretnych sytuacji problemowych związanych z pojawiającymi się w społeczeństwie konfliktami oraz poznanie roli mediatora w celu zażegnania im.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia mają na celu ukazanie środowiska społecznego jako miejsca, w którym zachodzą ściśle powiązane ze sobą relacje międzyludzkie. Ponadto relacje te mogą generować sytuacje konfliktowe, do zażegnania których niezbędne są umiejętności właściwej komunikacji. Jest to możliwe wtedy, gdy społeczeństwo, a przede wszystkim jednostka, która je konstytuuje, podejmie próbę odpowiedzialnego funkcjonowania w oparciu o odpowiednie formy komunikacji. Podczas zajęć ukazane zostaną przykładowe konflikty oraz próby ich rozwiązania w oparciu o odpowiednie techniki komunikacji oraz mediacji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa

- Duda A., Łukasik J., Mediacje jako alternatywny sposób rozwiązywania sporów w szkole, „Debata Edukacyjna” 4, s. 20-28.

- Kądziołka W., Komunikacja międzyosobowa we współczesnej rodzinie, „Studia Socialia Cracoviensia”, 2012, 4, 1(6), s. 113-125.

- Łukowski P., Manipulacja. Analiza terminologiczna, „Studia z teorii wychowania”, 2017, 4(21), s. 195-222.

- Matyjas B., Komunikacja w rodzinie – modele, style, bariery, „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne”, 2017, 4, s. 39-49.

- Rumianowska A., Mediacje w konfliktach rozwodowych, „Społeczeństwo, edukacja, język”, 2017, 1, 77-89.

Literatura uzupełniająca

- Przybiliński S., Podkultura więzienna: wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Impuls, Kraków 2010.

- Modzelewski, P. (2020). FOMO (Fear of Missing Out) – problemem edukacyjnym i behawioralnym wczasach nowych form komunikacji. Konteksty Pedagogiczne, 1(14), 215–232.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)