(in Polish) Trening komunikacji i mediacji
General data
Course ID: | WNP-PE-TKIM |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Trening komunikacji i mediacji |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia II stopnia: NP2_W12; NP2_W19; NP2_U10; NP2_K03; NP2_K08; NP2_K09 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak |
Short description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest ukazanie znaczenia komunikacji jako formy zapobiegania problemom pojawiającym w różnych sytuacjach życiowych oraz roli procesu mediacji w przezwyciężeniu sytuacji kryzysowych występujących w środowisku społeczny. Podczas zajęć uczestnicy będą mieć możliwość przećwiczenia konkretnych sytuacji problemowych związanych z pojawiającymi się w społeczeństwie konfliktami oraz poznanie roli mediatora w celu zażegnania im. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają na celu ukazanie środowiska społecznego jako miejsca, w którym zachodzą ściśle powiązane ze sobą relacje międzyludzkie. Ponadto relacje te mogą generować sytuacje konfliktowe, do zażegnania których niezbędne są umiejętności właściwej komunikacji. Jest to możliwe wtedy, gdy społeczeństwo, a przede wszystkim jednostka, która je konstytuuje, podejmie próbę odpowiedzialnego funkcjonowania w oparciu o odpowiednie formy komunikacji. Podczas zajęć ukazane zostaną przykładowe konflikty oraz próby ich rozwiązania w oparciu o odpowiednie techniki komunikacji oraz mediacji. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa - Duda A., Łukasik J., Mediacje jako alternatywny sposób rozwiązywania sporów w szkole, „Debata Edukacyjna” 4, s. 20-28. - Kądziołka W., Komunikacja międzyosobowa we współczesnej rodzinie, „Studia Socialia Cracoviensia”, 2012, 4, 1(6), s. 113-125. - Łukowski P., Manipulacja. Analiza terminologiczna, „Studia z teorii wychowania”, 2017, 4(21), s. 195-222. - Matyjas B., Komunikacja w rodzinie – modele, style, bariery, „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne”, 2017, 4, s. 39-49. - Rumianowska A., Mediacje w konfliktach rozwodowych, „Społeczeństwo, edukacja, język”, 2017, 1, 77-89. Literatura uzupełniająca - Przybiliński S., Podkultura więzienna: wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Impuls, Kraków 2010. - Modzelewski, P. (2020). FOMO (Fear of Missing Out) – problemem edukacyjnym i behawioralnym wczasach nowych form komunikacji. Konteksty Pedagogiczne, 1(14), 215–232. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: student zna rolę i znaczenie mediatora w rozwiązywaniu konfliktów występujących w różnych środowiskach np. rodzinnym czy szkolnym. Rozumie związki między właściwą formą komunikacji a jakością życia człowieka w różnych środowiskach. Dostrzega możliwości rozstrzygania sytuacji konfliktowych w oparciu o prowadzenie procesu mediacji oraz wie jaką role pełni mediator w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych. Umiejętności: potrafi przeprowadzić zajęcia związane z rozwiązaniem sytuacji konfliktowej w oparciu poznane techniki komunikacji i mediacji. Kompetencje: student docenia rolę prowadzenia właściwych form komunikacji w kształtowaniu relacji społecznych w różnych środowiskach (rodzinnym, szkolnym). Ponadto jest gotowy do prowadzenia mediacji w kwestii rozwiązywania problemów środowiskowych, w tym sytuacji konfliktowych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: Na ocenę ndst.(2) – student nie wie kim jest mediator i nie zna jego roli oraz znaczenia w rozwiązywaniu konfliktów w różnych środowiskach, nie rozumie związków między właściwymi formami komunikacji a jakością życia człowieka w różnych środowiska; nie zna przyczyn konfliktów, nie wie jak przeprowadzać proces mediacji oraz nie zna celowości jego realizacji. Na ocenę dst. (3) - student wie kim jest mediator, ale nie zna jego roli oraz znaczenia w rozwiązywaniu konfliktów w różnych środowiskach, w niewielkim stopniu dostrzega związki między właściwymi formami komunikacji a jakością życia człowieka w różnych środowiska; nie wie jak przeprowadzać proces mediacji ale w niewielkim stopniu zna celowości jego realizacji. Na ocenę db. (4) - student zna rolę i znaczenie mediatora w rozwiązywaniu konfliktów w różnych środowiskach, rozumie i dostrzega związki między właściwymi formami komunikacji a jakością życia człowieka w różnych środowiska; dostrzega przyczyny konfliktów oraz możliwości ich rozstrzygania, wie jak przeprowadzać proces mediacji, a ponadto dostrzega zasadność jego realizacji. Na ocenę bdb (5) – student doskonale zna rolę i znaczenie mediatora w rozwiązywaniu konfliktów w różnych środowiskach. Rozumie i dostrzega związki między właściwymi formami komunikacji a jakością życia człowieka w różnych środowiska; dostrzega przyczyny konfliktów oraz możliwości ich rozstrzygania, doskonale wie jak przeprowadzać proces mediacji, a ponadto dostrzega zasadność jego realizacji. Umiejętności: Na ocenę ndst (2) – student nie potrafi przeprowadzić zajęć związanych z rozwiązaniem prostej sytuacji konfliktowej w oparciu poznane techniki komunikacji i mediacji. Na ocenę dst. (3) – student potrafi przeprowadzić zajęcia związane z rozwiązaniem prostej sytuacji konfliktowej w oparciu poznane techniki komunikacji i mediacji, jednak wyłącznie na podstawowym poziomie. Na ocenę db (4)- student potrafi przeprowadzić zajęcia związane z rozwiązaniem prostej i trudnej sytuacji konfliktowej w oparciu poznane techniki komunikacji i mediacji. Ponadto odwołuje się do kilku technik mediacji i komunikacji Na ocenę bdb (5) – student potrafi przeprowadzić zajęcia związane z rozwiązaniem skomplikowanych sytuacji konfliktowych, zaistniałych w różnych środowiskach, w oparciu poznane techniki komunikacji i mediacji. Ponadto odwołuje się do różnych technik mediacji i komunikacji proponując kilka rozwiązań. Kompetencje: Na ocenę ndst. (2) - student nie docenia roli prowadzenia właściwych form komunikacji w kształtowaniu relacji społecznych w różnych środowiskach (rodzinnym, szkolnym), nie jest gotowy do prowadzenia mediacji w kwestii rozwiązywania problemów środowiskowych, w tym sytuacji konfliktowych występujących w różnych środowiskach. Na ocenę dst. (3) – student w niewielkim stopniu docenia rolę prowadzenia właściwych form komunikacji w kształtowaniu relacji społecznych w różnych środowiskach (rodzinnym, szkolnym). W niewielkim stopniu jest gotowy do prowadzenia mediacji w kwestii rozwiązywania problemów środowiskowych, w tym sytuacji konfliktowych występujących w różnych środowiskach. Na ocenę db (4) - student docenia rolę prowadzenia właściwych form komunikacji w kształtowaniu relacji społecznych w różnych środowiskach (rodzinnym, szkolnym). Ponadto, jest gotowy do prowadzenia mediacji w kwestii rozwiązywania problemów środowiskowych, w tym sytuacji konfliktowych występujących w różnych środowiskach. Na ocenę bdb. (5) - student docenia rolę prowadzenia właściwych form komunikacji w kształtowaniu relacji społecznych w różnych środowiskach (rodzinnym, szkolnym). Ponadto, jest świadomy potencjału działań w łagodzeniu czy rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych oraz prowadzenia mediacji w kwestii rozwiązywania problemów środowiskowych, w tym sytuacji konfliktowych występujących w różnych środowiskach. Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach; 2. przygotowanie i zaprezentowanie jednego z tematów; 3. opracowanie w grupie i zaprezentowanie sposobu rozwiązania konkretnego studium przypadku 4. aktywny udział w zajęciach |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
CW
CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 31 places
|
|
Coordinators: | Marcin Klimski | |
Group instructors: | Marcin Klimski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) udział w zajęciach: 15 godz. suma godzin: 15 = 1 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest ukazanie znaczenia komunikacji jako formy zapobiegania problemom pojawiającym w różnych sytuacjach życiowych oraz roli procesu mediacji w przezwyciężeniu sytuacji kryzysowych występujących w środowisku społeczny. Podczas zajęć uczestnicy będą mieć możliwość przećwiczenia konkretnych sytuacji problemowych związanych z pojawiającymi się w społeczeństwie konfliktami oraz poznanie roli mediatora w celu zażegnania im. |
|
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają na celu ukazanie środowiska społecznego jako miejsca, w którym zachodzą ściśle powiązane ze sobą relacje międzyludzkie. Ponadto relacje te mogą generować sytuacje konfliktowe, do zażegnania których niezbędne są umiejętności właściwej komunikacji. Jest to możliwe wtedy, gdy społeczeństwo, a przede wszystkim jednostka, która je konstytuuje, podejmie próbę odpowiedzialnego funkcjonowania w oparciu o odpowiednie formy komunikacji. Podczas zajęć ukazane zostaną przykładowe konflikty oraz próby ich rozwiązania w oparciu o odpowiednie techniki komunikacji oraz mediacji. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa - Duda A., Łukasik J., Mediacje jako alternatywny sposób rozwiązywania sporów w szkole, „Debata Edukacyjna” 4, s. 20-28. - Kądziołka W., Komunikacja międzyosobowa we współczesnej rodzinie, „Studia Socialia Cracoviensia”, 2012, 4, 1(6), s. 113-125. - Łukowski P., Manipulacja. Analiza terminologiczna, „Studia z teorii wychowania”, 2017, 4(21), s. 195-222. - Matyjas B., Komunikacja w rodzinie – modele, style, bariery, „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne”, 2017, 4, s. 39-49. - Rumianowska A., Mediacje w konfliktach rozwodowych, „Społeczeństwo, edukacja, język”, 2017, 1, 77-89. Literatura uzupełniająca - Przybiliński S., Podkultura więzienna: wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Impuls, Kraków 2010. - Modzelewski, P. (2020). FOMO (Fear of Missing Out) – problemem edukacyjnym i behawioralnym wczasach nowych form komunikacji. Konteksty Pedagogiczne, 1(14), 215–232. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.