Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Trening komunikacji i mediacji

General data

Course ID: WNP-PE-TKM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Trening komunikacji i mediacji
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przybliżenie znaczenia skutecznej komunikacji opartej na porozumieniu bez przemocy w procesie rozwiązywania sporów. Uczestnicy zapoznają się z ideą mediacji jako sposobu rozwiązywania konfliktów opartego na dialogu, obszarów praktycznego zastosowania mediacji w szkole, podstawowych procedur i zasad mediacji.

Full description: (in Polish)

Zajęcia przybliżają idee mediacji jako skutecznego sposobu rozwiązywania konfliktów bez przemocy.

Uczestnicy przechodzą podstawowy trening z zakresu technik komunikacyjnych: umiejętności udzielania informacji zwrotnych, wykorzystywania parafrazy, zadawania pytań, dokonywania przeformułowań, podsumowań oraz innych technik mediacyjnych.

W ramach zajęć studenci zapoznają się z praktycznymi zastosowaniu mediacji w różnych obszarach edukacji i wychowania.

Dzięki udziałowi w ćwiczeniach, symulacjach, analizach tesktów źródłowych, materiałów audiowizualnych studencji poznają niebędne elementy psychologii konfliktu: źródeł konfliktów, mechanizmów eskalacji, a także pscyhologicznych aspektów przebaczania, korzyści psychologicznych, społecznych i kulturowych związanych z mediacjami.

Zajęcia dają pogłębioną wiedzę na temat korzyści płynących z mediacji, warunków pojednania stron i przebaczenia. Uczestnicy uczą się także w jaki sposób, w codziennej pracy stosować elementy mediacji i jak uczyć innych pokojowych sposobów rozwiązywania konfliktów.

Punkty ECTS: 1 pkt. Nakład pracy studenta: praca na zajęciach 15 godzin, praca własna w domu (zadania domowe) 10 godzin, lektura i przygotowanie do zaliczenia 10 godzin. Razem 35 godzin.

Bibliography: (in Polish)

M. Tabernacka. Negocjacje i mediacje w sferze publicznej. Warszawa, 2009, Wolters Kluwer Polska
Argyle M. (1991). Psychologia stosunków międzyludzkich. PWN. Warszawa

Ch. W. Moore. Mediacje. Praktyczne sposoby rozwiązywania konfliktów, Warszawa, 2009, Wolters Kluwer
Polska

Chełpa S., Witkowski T. Psychologia konfliktów. Oficyna Wydawnicza UNUS. Warszawa 1999

Czwartosz Z., Dobiejska E., Gnys A., Gójska A., Grudziecka M., Jezierski C., Kowalska K., Rękas A. Czy tylko sąd rozstrzygnie nasz spór? Mediacja i sądownictwo polubowne. Publikacja pobrana ze strony ms.gov.pl/pl/dzilalnosc/mediacje/publikacje-akty-prawne-statystyki

Deutsch M., Coleman P. T. (2005). Rozwiązywanie konfliktów, Kraków 2005 
Stewart J. (red.) (2002). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. PWN. Warszawa

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student wie/umie/potrafi:

Zna podstawowe techniki komunikacyjne

Wyróżnia alternatywne metody rozwiązywania sporów (ADR), w tym mediacji jako konstruktywnej metody rozwiązywania konfliktu 
Rozumie istotę, źródła, rodzaje i dynamikę konfliktu.
Posiada wiedzę na temat bezpośrednich i długofalowych następstw konfliktu.

Zna zasady mediacji oraz struktury postępowania mediacyjnego.
 Zna podstawowe techniki mediacyjne.
 Dysponuje wiedzą dotyczącą zastosowania mediacji sądowej i pozasądowej, korzyści w zakresie pojednania ofiary i sprawcy.

Umiejętność uważnego słuchania, empatycznego reagowania, precyzyjnego zadawania pytań na różnych etapach mediacji. Umiejętność diagnozy konfliktu ze wskazaniem etapów jego dynamiki 
Umiejętność kierowania pracą stron w czasie mediacji w kierunku pojednania i przebaczenia.

Student: przejawia dojrzałą postawę wobec konfliktu – postrzega konflikt jako zjawisko naturalnie


przejawia szacunek wobec drugiego człowieka także w sytuacji rozbieżności potrzeb, oczekiwań

jest zdolny do otwartej komunikacji i asertywnej obrony własnych interesów 
jest tolerancyjny i akceptuje osoby mimo niezgodności interesów

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na zajęciach (max 2 nieobecności w semestrze) Aktywny udział w zajęciach, grach, symulacjach i ćwiczeniach, dramach. Przygotowanie prac domowych pisemnych

Test wiedzy o mediacji

Kryteria oceny:

3.0 Student wie, czym jest mediacja, w podstawowym stopniu definiuje jej zasady i kolejne etapy. Dostrzega zalety mediacji, wskazuje podstawowe różnice między mediacją a postępowaniem sądowym. Wie w jaki sposób dochodzi do pojednania stron i przebaczenia. Rozumie specyfikę różnych rodzajów mediacji. Potrafi stosować elementy procesu mediacji oraz uczyć sposobów rozwiązywania sporów bez przemocy. Ma ugruntowaną postawę wobec konfliktów, wrażliwość oraz wykazuje się empatią i zrozumieniem.

3.5 Student wie, czym jest mediacja, zna jej zasady i kolejne etapy. Dostrzega zalety mediacji, wskazuje różnice między mediacją a postępowaniem sądowym. Wie w jaki sposób dochodzi do pojednania stron i przebaczenia. Rozumie specyfikę różnych rodzajów mediacji. Potrafi stosować elementy procesu mediacji oraz uczyć sposobów rozwiązywania sporów bez przemocy. Ma ugruntowaną postawę wobec konfliktów, wrażliwość oraz wykazuje się empatią i zrozumieniem.

4.0 Student wie, czym jest mediacja, zna dobrze jej zasady i kolejne etapy. Dostrzega zalety mediacji, wskazuje różnice między mediacją a postępowaniem sądowym. Wie w jaki sposób dochodzi do pojednania stron i przebaczenia. Rozumie dokładnie specyfikę różnych rodzajów mediacji. Potrafi sprawnie wykorzystać elementy procesu mediacji oraz uczyć sposobów rozwiązywania sporów bez przemocy. Ma dojrzałą postawę wobec konfliktów, wrażliwość oraz wykazuje się empatią i zrozumieniem.

4.5 Student szczegółowo wie, czym jest mediacja, biegle opisuje jej zasady i kolejne etapy. Wykazuje się szczegółową znajomością zalet mediacji, wskazuje różnice między mediacją a postępowaniem sądowym. Ma pogłębioną wiedzę na temat tego, w jaki sposób dochodzi do pojednania stron i przebaczenia. Rozumie dokładnie specyfikę różnych rodzajów mediacji - sprawnie opisuje wybrane rodzaje mediacji i wskazuje różnice między nimi. Potrafi sprawnie wykorzystać elementy procesu mediacji oraz uczyć sposobów rozwiązywania sporów bez przemocy. Ma dojrzałą postawę wobec konfliktów, wrażliwość oraz wykazuje się empatią i zrozumieniem.

5.0 Student definiuje mediacje, opisuje jej zasady i kolejne etapy. Wykazuje się szczegółową znajomością zalet mediacji, wskazuje różnice między mediacją a postępowaniem sądowym. Ma pogłębioną wiedzę na temat tego, w jaki sposób dochodzi do pojednania stron i przebaczenia. Rozumie dokładnie specyfikę różnych rodzajów mediacji - sprawnie opisuje wybrane rodzaje mediacji i wskazuje różnice między nimi. Wykorzystuje swobodnie techniki mediacyjne. Potrafi samodzielnie wykorzystać elementy procesu mediacji oraz uczyć sposobów rozwiązywania sporów bez przemocy. Ma wyróżniającą postawę wobec konfliktów, wrażliwość oraz wykazuje się wysoką empatią i zrozumieniem.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)