Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Theory of social works

General data

Course ID: WNP-PE-TS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Theory of social works
Name in Polish: Teoria pracy socjalnej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Ukazanie istoty, zadań, celów pracy socjalnej. Przedstawienie podstaw prawnych, osobowości pracownika socjalnego, niezbędnych jego umiejętności oraz wartości i zasad etycznych działania wobec złożonych problemów będących wyzwaniem dla pracy socjalnej.

Full description: (in Polish)

1. Pojęcie pracy socjalnej i pojęcia bliskoznaczne. 2. Istota, cele i zadania pracy socjalnej. 3.Cechy charakterystyczne pracy socjalnej. 4. Podstawowe założenia i zasady pracy socjalnej.5. Wartości i modele pracy socjalnej. 6. Geneza i historyczne źródła pracy socjalnej. 7. Podstawy prawne pracy socjalnej. 8. Osobowość pracownika socjalnego.9. Umiejętności w pracy socjalnej. 10. Wybrane problemy etyki pracy socjalnej. 11. Rola wiedzy w praktyce pracy socjalnej. 12. dylematy priorytetów oraz granice pomocy w pracy socjalnej. 13. Wolontariat w obszarze pracy socjalnej i pomocy społecznej. 14. Pedagog społeczny i pracownik socjalny wobec nowych wyzwań - wsparcie społeczne.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

A. Olubiński, Praca socjalna. Aspekty humanistyczne i pedagogiczne, Toruń 2004; E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001; K. Frysztacki, K. Piątek, Wielowymiarowośc pracy socjalnej, Toruń 2002; A. Olubiński, Socjalno - wychowawcze problemy postkomunistycznego społeczeństwa, Toruń 1997; K. Wódz, Praca socjalna w środowisku zamieszkania, Katowice 1998;

D. A. Rybczyńska, B. Olszak - Krzyżanowska, Aksjologia pacy socjalnej, Katowice 1999; S. Golinowska, J. Topińska, Pomoc społeczna. Zmiany i warunki skutecznego działania, Warszawa 2002;

S. Kawula, Człowiek w relacjach socjopedagogicznych, Toruń 2004; Społeczeństwo. Demokracja. Edukacja. Nowe wyzwania w pracy socjalnej, pod red. K. Marzec - Holki, Bydgoszcz 2000; Działania społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, pod red. E. Kantowicz,A. Olubińskiego, Toruń 2003; Wokół problemów działania społecznego, pod red. E. Marynowicz - Hetki, J. Piekarskiego, Katowice 1998;A. W. Nocuń, J. Szmagalski, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Katowice 1998; Rex A. Skidmore, Milton G. Thackeray, Wprowadzenie do pracy socjalnej, Katowice 1998; Praca socjalna w służbie ludziom, pod red. A. Żukiewicza, Toruń 2012;

Literatura uzupełniająca:

Wolontariat w obszarze humanistycznych wyzwań, pod red. B. Kromolickiej, Toruń 2005; Wykluczenie i marginalizacja społeczna, pod red. K. Białobrzeskiej, S. kawuli, Toruń 2006; B. Krajewska, elementarne zagadnienia pracy socjalnej, wybór tekstów, Płock 2007; B. Krajewska, Podstawy prawne pracy socjalnej - historia i wspólczesnośc, Toruń 2007; A. Zasad - Chorab, Kształtowanie się zawodu pracownika socjalnego w Polsce, Częstochowa 2004.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: Studenta posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu diagnozy głównych problemów występujących w różnych środowiskach. Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o celach i specyfice funkcjonowania instytucji z obszaru pracy socjalnej i pomocy społecznej. Ma pogłębioną wiedzę na temat pracy socjalnej, problemów wymagających interwencji i działania socjalnego.

Umiejętności: Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat

procesu wychowania a także procesu pomocy i wsparcia przy

użyciu różnych źródeł. Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,

pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i

projektowania działań praktycznych.

Kompetencje: Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami

realizowanymi w zakresie pracy socjalnej, odznacza się rozwagą,

dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych. Przygotowany jest do pełnienia funkcji pedagogicznych w instytucjach państwowych i organizacjach pozarządowych oraz placówkach przez nie prowadzonych działających w obszarze opieki pedagogicznej, terapeutycznej, pomocy społecznej oraz wspierającej rozwój społeczno-kulturalny i duchowy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Systematyczny i aktywny udział w zajęciach oraz ocena pracy semestralnej. Ocena końcowa to ocena uzyskana za pracę semestralną. Kryteria ocenia:

3,0 - student w bardzo podstawowym stopniu przyswoił wiadomości z zakresu pracy socjalnej, nie jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie, diagnozowaniem i projektowaniem działań pomocowych i wspierających osoby potrzebujące

3, 5 - student w stopniu dostatecznym opanował podstawowe wiadomości z zakresu teorii pracy socjalnej, zna podstawowe pojęcia, zadania pracownika, nie diagnozuje jednak wnikliwie problemów w obszarze pracy socjalnej, co rzutuje na ograniczone propozycje ich rozwiązywania.

4, 0 - student w stopniu zadowalającym opanowała podstawowe wiadomości z zakresu teorii pracy socjalne, zna podstawowe pojęcia, zadania pracownika socjalnego, nie jest jednak wnikliwy w swoich obserwacjach i proponowanych działaniach, jakie należałoby podjąć w ramach szeroko rozumianej pracy socjalnej.

4, 5 - student w stopniu dobrym przyswoił wiadomości tworzące teorię pracy socjalnej, zna regulacje prawne, kontekst historyczny działań pomocowych, w stopniu dobrym rozpoznaje problemy społeczne i wskazuje propozycje ich rozwiązywania.

5, 0 - student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu pracy socjalnej, zna podstawy prawne, wymagania zawodu, obowiązujące wartości, potrzebne umiejętności, bardzo dobrze orientuje się w problemach społecznych wymagających pomocy w ramach pracy socjalnej, wykazuje postawę pogłębiania wiadomości i doskonalenia swojego warsztatu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)