Terapia specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności językowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-TSJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Terapia specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności językowych |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W18, NP2_U10, P_WP2_07, P_UP2_01, P_UP2_06, P_KP2_01, P_KP2_03 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami i formami terapii specyficznych trudności językowych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami i formami terapii specyficznych trudności językowych. Podczas zajęć zostaje zdefiniowana definicja języka, kompetencji językowych i komunikacyjnych. Studenci zostaną zapoznani z podstawową wiedzą w zakresie zaburzeń artykulacyjnych, zagadnień neurologopedycznych oraz specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Celem zajęć jest także omówienie alternatywnych i wspomagających metod komunikacji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Spionek H.: "Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych", Warszawa 1970. 2. Balejko, A.: "Jak pokonać trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu", Białystok 1999. 3. Bogdanowicz, M.: "Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie", Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Pętlewska, H.: "Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu. Terapia pedagogiczna", IMPULS, Kraków 2003. 2. Jurek, A.: "Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją", Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009. 3. Mickiewicz, J.: "Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum", TNOiK, Toruń 2001. 4. Demel, G.: "Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola", WSiP, Warszawa 1978. 5. Krasowicz - Kupis, G.: "Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka", UMCS, Lublin 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Student: W_01 Definiuje i omawia pojęcie języka, komunikacji, kompetencji językowej i komunikacyjnej. W_02 Prezentuje wiedzę w zakresie zaburzeń artykulacyjnych, zagadnień neurologopedycznych, specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania oraz specjalnych potrzeb komunikacyjnych. W_03 Wymienia programy służące terapii specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności językowych. W_04 Omawia alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Umiejętności Student: U_01 Konstruuje program terapii dziecka wykazującego specyficzne trudności w nabywaniu umiejętności językowych oraz dobiera i opracowuje ćwiczenia usprawniające, a także korzysta z programów usprawniania, dostosowując je do potrzeb ucznia w odniesieniu do diagnozy pedagogicznej. U_02 Potrafi planować pracę w ramach terapii dziecka wykazującego specyficzne trudności w nabywaniu umiejętności językowych i przygotowywać odpowiednie pomoce dydaktyczne, dostosowywać metody i formy pracy do jego potrzeb oraz przeprowadzić ewaluację działań. Kompetencje społeczne Student: K_01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie terapii dziecka wykazującego specyficzne trudności w nabywaniu umiejętności językowych oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. K_02 Rozumie potrzeby osób z dysfunkcją wzroku, wykazuje wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne. K_03 Jest przekonany o konieczności stosowania w praktyce indywidualizacji w pracy terapeutycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: - prezentacja multimedialna - dyskusja - praca w grupach Kryteria oceniania: - aktywność i obecność na zajęciach - przygotowanie projektu zajęć terapeutycznych specyficznych trudności językowych Student na ocenę: 3 - student zna definicje komunikacji, języka, kompetencji językowej i komunikacyjnej, umie się nimi posługiwać, wykorzystując literaturę przedmiotu 3,5 - student zna definicje komunikacji, języka, kompetencji językowej i komunikacyjnej, umie się nimi posługiwać, wykorzystując literaturę przedmiotu; prezentuje wiedzę w zakresie zaburzeń artykulacyjnych oraz specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania 4 - student zna definicje komunikacji, języka, kompetencji językowej i komunikacyjnej, umie się nimi posługiwać, wykorzystując literaturę przedmiotu; prezentuje wiedzę w zakresie zaburzeń artykulacyjnych oraz specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania; samodzielnie rozpoznaje i definiuje specyficzne trudności językowe 4,5 - student zna definicje komunikacji, języka, kompetencji językowej i komunikacyjnej, umie się nimi posługiwać, wykorzystując literaturę przedmiotu; prezentuje wiedzę w zakresie zaburzeń artykulacyjnych oraz specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania; samodzielnie rozpoznaje i definiuje specyficzne trudności językowe; omawia alternatywne metody wspomagające komunikację oraz wskazuje ich cele 5 - student zna definicje komunikacji, języka, kompetencji językowej i komunikacyjnej, umie się nimi posługiwać, wykorzystując literaturę przedmiotu; prezentuje wiedzę w zakresie zaburzeń artykulacyjnych oraz specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania; samodzielnie rozpoznaje i definiuje specyficzne trudności językowe; omawia alternatywne metody wspomagające komunikację oraz wskazuje ich cele; konstruuje program zajęć z dzieckiem wykazującym specyficzne trudności językowe, samodzielnie dobiera i realizuje metody i techniki pracy terapeutycznej, dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.