Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności językowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-TSJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Terapia specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności językowych
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2_W18, NP2_U10, P_WP2_07, P_UP2_01, P_UP2_06, P_KP2_01, P_KP2_03

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami i formami terapii specyficznych trudności językowych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami i formami terapii specyficznych trudności językowych. Podczas zajęć zostaje zdefiniowana definicja języka, kompetencji językowych i komunikacyjnych. Studenci zostaną zapoznani z podstawową wiedzą w zakresie zaburzeń artykulacyjnych, zagadnień neurologopedycznych oraz specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Celem zajęć jest także omówienie alternatywnych i wspomagających metod komunikacji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Spionek H.: "Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych", Warszawa 1970.

2. Balejko, A.: "Jak pokonać trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu", Białystok 1999.

3. Bogdanowicz, M.: "Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie", Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008.

Literatura uzupełniająca:

1. Pętlewska, H.: "Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu. Terapia pedagogiczna", IMPULS, Kraków 2003.

2. Jurek, A.: "Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją", Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009.

3. Mickiewicz, J.: "Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum", TNOiK, Toruń 2001.

4. Demel, G.: "Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola", WSiP, Warszawa 1978.

5. Krasowicz - Kupis, G.: "Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka", UMCS, Lublin 2004.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza

Student:

W_01 Definiuje i omawia pojęcie języka, komunikacji, kompetencji językowej i komunikacyjnej.

W_02 Prezentuje wiedzę w zakresie zaburzeń artykulacyjnych, zagadnień neurologopedycznych, specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania oraz specjalnych potrzeb komunikacyjnych.

W_03 Wymienia programy służące terapii specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności językowych.

W_04 Omawia alternatywne i wspomagające metody komunikacji.

Umiejętności

Student:

U_01 Konstruuje program terapii dziecka wykazującego specyficzne trudności w nabywaniu umiejętności językowych oraz dobiera i opracowuje ćwiczenia usprawniające, a także korzysta z programów usprawniania, dostosowując je do potrzeb ucznia w odniesieniu do diagnozy pedagogicznej.

U_02 Potrafi planować pracę w ramach terapii dziecka wykazującego specyficzne trudności w nabywaniu umiejętności językowych i przygotowywać odpowiednie pomoce dydaktyczne, dostosowywać metody i formy pracy do jego potrzeb oraz przeprowadzić ewaluację działań.

Kompetencje społeczne

Student:

K_01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie terapii dziecka wykazującego specyficzne trudności w nabywaniu umiejętności językowych oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.

K_02 Rozumie potrzeby osób z dysfunkcją wzroku, wykazuje wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne.

K_03 Jest przekonany o konieczności stosowania w praktyce indywidualizacji w pracy terapeutycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

- prezentacja multimedialna

- dyskusja

- praca w grupach

Kryteria oceniania:

- aktywność i obecność na zajęciach

- przygotowanie projektu zajęć terapeutycznych specyficznych trudności językowych

Student na ocenę:

3 - student zna definicje komunikacji, języka, kompetencji językowej i komunikacyjnej, umie się nimi posługiwać, wykorzystując literaturę przedmiotu

3,5 - student zna definicje komunikacji, języka, kompetencji językowej i komunikacyjnej, umie się nimi posługiwać, wykorzystując literaturę przedmiotu; prezentuje wiedzę w zakresie zaburzeń artykulacyjnych oraz specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania

4 - student zna definicje komunikacji, języka, kompetencji językowej i komunikacyjnej, umie się nimi posługiwać, wykorzystując literaturę przedmiotu; prezentuje wiedzę w zakresie zaburzeń artykulacyjnych oraz specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania; samodzielnie rozpoznaje i definiuje specyficzne trudności językowe

4,5 - student zna definicje komunikacji, języka, kompetencji językowej i komunikacyjnej, umie się nimi posługiwać, wykorzystując literaturę przedmiotu; prezentuje wiedzę w zakresie zaburzeń artykulacyjnych oraz specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania; samodzielnie rozpoznaje i definiuje specyficzne trudności językowe; omawia alternatywne metody wspomagające komunikację oraz wskazuje ich cele

5 - student zna definicje komunikacji, języka, kompetencji językowej i komunikacyjnej, umie się nimi posługiwać, wykorzystując literaturę przedmiotu; prezentuje wiedzę w zakresie zaburzeń artykulacyjnych oraz specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania; samodzielnie rozpoznaje i definiuje specyficzne trudności językowe; omawia alternatywne metody wspomagające komunikację oraz wskazuje ich cele; konstruuje program zajęć z dzieckiem wykazującym specyficzne trudności językowe, samodzielnie dobiera i realizuje metody i techniki pracy terapeutycznej, dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)