Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Terapia trudności w pisaniu i czytaniu

General data

Course ID: WNP-PE-TTPS-KB
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Terapia trudności w pisaniu i czytaniu
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika:

P_WP1_03, P_WP1_05, P_UP1_09, P_KP1_01

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności dydaktycznych niezbędnych do rozpoznawania potrzeb i prowadzenia zajęć dla dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz poznanie sposobów planowania procesu nauczania z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych.

Full description: (in Polish)

1. Przyczyny trudności w czytaniu i pisaniu.

2. Charakterystyka trudności w czytaniu i pisaniu.

3. Terapia pedagogiczna -zagadnienia terminologiczne, cele i zasady pracy z dzieckiem.

4. Diagnozowanie problemów uczniów.

5. Omówienie wybranych metod pracy.

6. Przykładowe zadania i ćwiczenia realizowane na zajęciach korekcyjno - kompensacyjnych.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Bogdanowicz M., Ćwiczenia Hany Tymichovej usprawniające technikę rysowania i opisania, zeszyty 1-3, Wyd. Topos, Gdańsk 1991,

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2014,

Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji – problem i diagnozowanie, Wyd Harmonia, Gdańsk 2002

Daniluk – Rocławska M., Czytanie i pisanie. Metodyka zajęć korekcyjno – wyrównawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008

Frostig M. Wzory i obrazki: program rozwijający percepcję wzrokową: poziom podstawowy, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa 1986

Frostig M. Wzory i obrazki: program rozwijający percepcję wzrokową: poziom średni, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa 1986

Frostig M. Wzory i obrazki: program rozwijający percepcję wzrokową: poziom wyższy, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa 1986

Gąsowska T, Pietrzak – Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1994

Giermakowska A., Jałowiecka A. (red.), Jak przezwyciężać trudności w nauce,

Kujawa E., Kurzyna M., Metoda 18 struktur wyrazowych w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu,

Reid G., Dysleksja, Wydawnictwo K. E. Liber, 2005

Tanajewska A. Kiełpińska I., Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w czytaniu i pisaniu : edukacja polonistyczna, Wyd. Harmonia, Gdańsk, 2015,

Wasyluk – Kuś H. (red.), Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu: poradnik nauczyciela – reedukatora,

Zakrzewska B. Trudności w czytaniu i pianiu. Modele ćwiczeń, WSiP, Warszawa 1996

Literatura dodatkowa:

Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 2001

A. Tanajewska - Program zajęć dydaktyczno – wyrównawczych oraz korekcyjno – kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w opanowaniu umiejętności matematycznych, Wyd. Harmonia, Gdańsk, 2015

Zakrzewska B. Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1976

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EK1 - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć dydaktyczno - wyrównawczych, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się.

EK2 – student wie jak dostosowywać metody pracy stosownie do potrzeb i możliwości uczniów.

EK-3 konstruuje scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania w kl. I-III, zna i stosuje odpowiednie metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem, posługuje się nowoczesnymi technologiami wspierającymi proces uczenia się dziecka.

EK-4 jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych oraz wrażliwy na potrzeby uczniów.

Jest świadomy potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy.

OPIS ECTS:

Udział w ćwiczeniach: 30 godz.

Przygotowanie do ćwiczeń, czytanie literatury: 20 godz.

Przygotowanie scenariusza zajęć oraz pomocy dydaktycznych: 15 godz,

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania:

Wiedza:

ocena dst (3,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna podstawy planowania procesu nauczania/uczenia się, charakteryzuje podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III.

ocena dst. plus (3,5) - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna podstawy planowania procesu nauczania/uczenia się, charakteryzuje podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III.

ocena db (4,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się, charakteryzuje umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III.

ocena db plus (4,5) - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się

i potrafi je zastosować, charakteryzuje umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III.

ocena bdb (5) - student zna i w wyczerpujący sposób potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się charakteryzuje umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III i rozumie ich sens.

Umiejętności:

ocena dst (3,0) - student konstruuje prosty scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania klasach I-III; stosuje podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, na poziomie podstawowym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.

ocena dst. plus (3,5) - student konstruuje poprawny scenariusz zajęć z zgodnie z metodyką nauczania w klasach I-III, stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, na poziomie dostatecznym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.

ocena db (4,0) - student konstruuje ciekawy scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych.

ocena db plus (4,5) - student konstruuje inspirujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania w kl. I-III; stosuje różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej.

ocena bdb (5,0) - student konstruuje oryginalny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania w kl. I-III; stosuje innowacyjne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, przygotowuje kreatywne pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej.

Kompetencje:

ocena dst (3,0) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.

ocena dst. plus (3,5) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.

ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.

ocena db plus (4,5) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.

ocena bdb (5,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się wysoką dojrzałością i z zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.

Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, ćwiczebna oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane kolokwium.

Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, referat, pokaz a weryfikowane poprzez samodzielne skonstruowanie scenariusza zajęć.

Efekty w obszarze kompetencji społecznych - ocenianie ciągłe.

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu)

2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach)

3. przygotowanie scenariusza zajęć,

4. zaliczenie kolokwium pisemnego.

Na ocenę końcową składają się:

kolokwium pisemne – max. 60 pkt.;

aktywność podczas zajęć – max.20 pkt.

przygotowanie scenariusza zajęć - max.20 pkt.

Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100.

100-95 – ocena 5,0

94-84 – ocena 4,5

83-73 – ocena 4,0

72-62 – ocena 3,5

61 – 52 - ocena 3,0

51 i poniżej – ocena 2,0

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 31 pkt. z kolokwium.

Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)