(in Polish) Terapia trudności w pisaniu i czytaniu
General data
Course ID: | WNP-PE-TTPS-KB |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Terapia trudności w pisaniu i czytaniu |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika: P_WP1_03, P_WP1_05, P_UP1_09, P_KP1_01 |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności dydaktycznych niezbędnych do rozpoznawania potrzeb i prowadzenia zajęć dla dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz poznanie sposobów planowania procesu nauczania z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych. |
Full description: |
(in Polish) 1. Przyczyny trudności w czytaniu i pisaniu. 2. Charakterystyka trudności w czytaniu i pisaniu. 3. Terapia pedagogiczna -zagadnienia terminologiczne, cele i zasady pracy z dzieckiem. 4. Diagnozowanie problemów uczniów. 5. Omówienie wybranych metod pracy. 6. Przykładowe zadania i ćwiczenia realizowane na zajęciach korekcyjno - kompensacyjnych. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz M., Ćwiczenia Hany Tymichovej usprawniające technikę rysowania i opisania, zeszyty 1-3, Wyd. Topos, Gdańsk 1991, Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2014, Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji – problem i diagnozowanie, Wyd Harmonia, Gdańsk 2002 Daniluk – Rocławska M., Czytanie i pisanie. Metodyka zajęć korekcyjno – wyrównawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008 Frostig M. Wzory i obrazki: program rozwijający percepcję wzrokową: poziom podstawowy, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa 1986 Frostig M. Wzory i obrazki: program rozwijający percepcję wzrokową: poziom średni, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa 1986 Frostig M. Wzory i obrazki: program rozwijający percepcję wzrokową: poziom wyższy, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa 1986 Gąsowska T, Pietrzak – Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1994 Giermakowska A., Jałowiecka A. (red.), Jak przezwyciężać trudności w nauce, Kujawa E., Kurzyna M., Metoda 18 struktur wyrazowych w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Reid G., Dysleksja, Wydawnictwo K. E. Liber, 2005 Tanajewska A. Kiełpińska I., Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w czytaniu i pisaniu : edukacja polonistyczna, Wyd. Harmonia, Gdańsk, 2015, Wasyluk – Kuś H. (red.), Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu: poradnik nauczyciela – reedukatora, Zakrzewska B. Trudności w czytaniu i pianiu. Modele ćwiczeń, WSiP, Warszawa 1996 Literatura dodatkowa: Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 2001 A. Tanajewska - Program zajęć dydaktyczno – wyrównawczych oraz korekcyjno – kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w opanowaniu umiejętności matematycznych, Wyd. Harmonia, Gdańsk, 2015 Zakrzewska B. Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1976 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EK1 - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć dydaktyczno - wyrównawczych, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się. EK2 – student wie jak dostosowywać metody pracy stosownie do potrzeb i możliwości uczniów. EK-3 konstruuje scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania w kl. I-III, zna i stosuje odpowiednie metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem, posługuje się nowoczesnymi technologiami wspierającymi proces uczenia się dziecka. EK-4 jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych oraz wrażliwy na potrzeby uczniów. Jest świadomy potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy. OPIS ECTS: Udział w ćwiczeniach: 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń, czytanie literatury: 20 godz. Przygotowanie scenariusza zajęć oraz pomocy dydaktycznych: 15 godz, |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: Wiedza: ocena dst (3,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna podstawy planowania procesu nauczania/uczenia się, charakteryzuje podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. ocena dst. plus (3,5) - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna podstawy planowania procesu nauczania/uczenia się, charakteryzuje podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. ocena db (4,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się, charakteryzuje umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. ocena db plus (4,5) - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się i potrafi je zastosować, charakteryzuje umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. ocena bdb (5) - student zna i w wyczerpujący sposób potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się charakteryzuje umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III i rozumie ich sens. Umiejętności: ocena dst (3,0) - student konstruuje prosty scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania klasach I-III; stosuje podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, na poziomie podstawowym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka. ocena dst. plus (3,5) - student konstruuje poprawny scenariusz zajęć z zgodnie z metodyką nauczania w klasach I-III, stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, na poziomie dostatecznym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka. ocena db (4,0) - student konstruuje ciekawy scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych. ocena db plus (4,5) - student konstruuje inspirujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania w kl. I-III; stosuje różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej. ocena bdb (5,0) - student konstruuje oryginalny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania w kl. I-III; stosuje innowacyjne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, przygotowuje kreatywne pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej. Kompetencje: ocena dst (3,0) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych. ocena dst. plus (3,5) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych. ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych. ocena db plus (4,5) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych. ocena bdb (5,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się wysoką dojrzałością i z zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych. Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, ćwiczebna oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane kolokwium. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, referat, pokaz a weryfikowane poprzez samodzielne skonstruowanie scenariusza zajęć. Efekty w obszarze kompetencji społecznych - ocenianie ciągłe. Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu) 2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach) 3. przygotowanie scenariusza zajęć, 4. zaliczenie kolokwium pisemnego. Na ocenę końcową składają się: kolokwium pisemne – max. 60 pkt.; aktywność podczas zajęć – max.20 pkt. przygotowanie scenariusza zajęć - max.20 pkt. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100. 100-95 – ocena 5,0 94-84 – ocena 4,5 83-73 – ocena 4,0 72-62 – ocena 3,5 61 – 52 - ocena 3,0 51 i poniżej – ocena 2,0 Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 31 pkt. z kolokwium. Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.