(in Polish) Warsztat pedagogiczny - Podstawy tworzenia narzędzi badawczych
General data
Course ID: | WNP-PE-WAR-1-LIC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Warsztat pedagogiczny - Podstawy tworzenia narzędzi badawczych |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia samodzielnych badań naukowych, a w szczególności dostarczenie im wiedzy i umiejętności niezbędnych do projektowania procesu badawczego i tworzenia różnych narzędzi badawczych. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Podstawy tworzenia tekstów naukowych 2. Etapy badań pedagogicznych (rola treści teoretycznych, problemy i hipotezy, zmienne i wskaźniki, dobór próby, badania pilotażowe) 3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 4. Rodzaje narzędzi w poszczególnych metodach badawczych i zasady ich opracowywania: - kwestionariusz wywiadu, - kwestionariusz obserwacji - ankieta - testy pedagogiczne - kwestionariusze socjometryczne 5. Opracowywanie wyników badań |
Bibliography: |
(in Polish) - Guziuk-Tkacz M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Żak. - Łobocki M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls. - Łobocki M. (2010). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Impuls. - Rubacha K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Wyd. Editions Spotkania Spółka. - Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: - Rubacha K., Fopka-Kowalczyk M., Kowalczyk M. (2017). Uwarunkowania i wielopłaszczyznowość badań nad resocjalizacją. Podstawy teoretyczne i metodologiczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. - Rubacha K. (2013). Standardy metodologiczne w zbieraniu i analizie danych. Pracownia Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. "Przegląd Badań Edukacyjnych" nr 16, s. 35-41. - Urbaniak-Zając D. (2009). O stosowaniu hipotez w badaniach pedagogicznych. "Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja" nr 1 (45) s. 7-27. - Żelazo M. (2013). Kwestionariusz wywiadu jako narzędzie badawcze. "Obronność - Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej" nr 2(6) s. 222-238. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: W_01: Student charakteryzuje etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych Umiejętności: U_01: potrafi konstruować proste narzędzia badawcze Kompetencje: K_01: jest przygotowany do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi Opis ECTS: udział w warsztacie - 30 godzin zapoznanie się ze wskazaną literaturą przedniotu - 30 godzin praca w grupach i przygotowanie do zajęć (opracowywanie poszczególnych narzędzi badawczych) - 30 godzin przygotowanie do zaliczenia końcowego z treści teoretycznych- 20 godzin: 30+30+ 30+20 +110 = 4 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student realizujący założone efekty kształcenia na ocenę: - 3,0 (dostateczną) – wybiórczo i pobieżnie przedstawia etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych; z pomocą grupy i prowadzącego zajęcia potrafi konstruować proste narzędzia badawcze; jest częściowo przygotowany do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi - 3,5 (dostateczną plus) – wybiórczo przedstawia etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych; z pomocą grupy potrafi konstruować proste narzędzia badawcze; jest przygotowany do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi - 4,0 (dobrą) – przedstawia etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych; samodzielnie potrafi konstruować proste narzędzia badawcze; jest przygotowany do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi - 4,5 (dobrą plus) – przedstawia i opisuje etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych; samodzielnie potrafi konstruować różne narzędzia badawcze w zależności przyjętej procedury badawczej; jest dobrze przygotowany do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi - 5,0 (bardzo dobrą) – przedstawia opisuje i wyjaśnia etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych, wskazuje na ich walory i wady w zależności od potrzeb badawczych; samodzielnie potrafi konstruować różne narzędzia badawcze w zależności przyjętej procedury badawczej, wykazuje się przy tym twórczością i dokładnością; wyróżnia się gotowością do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi Na ocenę końcową składają się: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są trzy nieobecności z przyczyn losowych), każda kolejna skutkuje obniżeniem oceny cząstkowej o 0,5) – 30 % oceny końcowej - praca na zajęciach (przygotowanie do zajęć, aktywność, postępy w opracowywanych narzędziach) – 30 % oceny końcowej - opracowane narzędzia badawcze - 40 % oceny końcowej |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.