Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Warsztat pedagogiczny - Podstawy tworzenia narzędzi badawczych

General data

Course ID: WNP-PE-WAR-1-LIC
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Warsztat pedagogiczny - Podstawy tworzenia narzędzi badawczych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia samodzielnych badań naukowych, a w szczególności dostarczenie im wiedzy i umiejętności niezbędnych do projektowania procesu badawczego i tworzenia różnych narzędzi badawczych.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Podstawy tworzenia tekstów naukowych

2. Etapy badań pedagogicznych (rola treści teoretycznych, problemy i hipotezy, zmienne i wskaźniki, dobór próby, badania pilotażowe)

3. Metody, techniki i narzędzia badawcze

4. Rodzaje narzędzi w poszczególnych metodach badawczych i zasady ich opracowywania:

- kwestionariusz wywiadu,

- kwestionariusz obserwacji

- ankieta

- testy pedagogiczne

- kwestionariusze socjometryczne

5. Opracowywanie wyników badań

Bibliography: (in Polish)

- Guziuk-Tkacz M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Żak. - Łobocki M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls.

- Łobocki M. (2010). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Impuls.

- Rubacha K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Wyd. Editions Spotkania Spółka.

- Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

- Rubacha K., Fopka-Kowalczyk M., Kowalczyk M. (2017). Uwarunkowania i wielopłaszczyznowość badań nad resocjalizacją. Podstawy teoretyczne i metodologiczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

- Rubacha K. (2013). Standardy metodologiczne w zbieraniu i analizie danych. Pracownia Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. "Przegląd Badań Edukacyjnych" nr 16, s. 35-41.

- Urbaniak-Zając D. (2009). O stosowaniu hipotez w badaniach pedagogicznych. "Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja" nr 1 (45) s. 7-27.

- Żelazo M. (2013). Kwestionariusz wywiadu jako narzędzie badawcze. "Obronność - Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej" nr 2(6) s. 222-238.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

W_01: Student charakteryzuje etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych

Umiejętności:

U_01: potrafi konstruować proste narzędzia badawcze

Kompetencje:

K_01: jest przygotowany do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi

Opis ECTS:

udział w warsztacie - 30 godzin

zapoznanie się ze wskazaną literaturą przedniotu - 30 godzin

praca w grupach i przygotowanie do zajęć (opracowywanie poszczególnych narzędzi badawczych) - 30 godzin

przygotowanie do zaliczenia końcowego z treści teoretycznych- 20 godzin:

30+30+ 30+20 +110 = 4 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student realizujący założone efekty kształcenia na ocenę:

- 3,0 (dostateczną) – wybiórczo i pobieżnie przedstawia etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych; z pomocą grupy i prowadzącego zajęcia potrafi konstruować proste narzędzia badawcze; jest częściowo przygotowany do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi

- 3,5 (dostateczną plus) – wybiórczo przedstawia etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych; z pomocą grupy potrafi konstruować proste narzędzia badawcze; jest przygotowany do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi

- 4,0 (dobrą) – przedstawia etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych; samodzielnie potrafi konstruować proste narzędzia badawcze; jest przygotowany do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi

- 4,5 (dobrą plus) – przedstawia i opisuje etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych; samodzielnie potrafi konstruować różne narzędzia badawcze w zależności przyjętej procedury badawczej; jest dobrze przygotowany do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi

- 5,0 (bardzo dobrą) – przedstawia opisuje i wyjaśnia etapy procesu badawczego oraz pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędziach badawczych, wskazuje na ich walory i wady w zależności od potrzeb badawczych; samodzielnie potrafi konstruować różne narzędzia badawcze w zależności przyjętej procedury badawczej, wykazuje się przy tym twórczością i dokładnością; wyróżnia się gotowością do prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi

Na ocenę końcową składają się:

- obecność na zajęciach (dopuszczalne są trzy nieobecności z przyczyn losowych), każda kolejna skutkuje obniżeniem oceny cząstkowej o 0,5) – 30 % oceny końcowej

- praca na zajęciach (przygotowanie do zajęć, aktywność, postępy w opracowywanych narzędziach) – 30 % oceny końcowej

- opracowane narzędzia badawcze - 40 % oceny końcowej

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)