(in Polish) Warsztat badawczy - Projektowanie badań jakościowych w pedagogice
General data
Course ID: | WNP-PE-WAR-1-MGR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Warsztat badawczy - Projektowanie badań jakościowych w pedagogice |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) Warsztat badawczy dla I roku Pedagogiki - studia II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia II stopnia: NP2_W03; NP2_W04; NP2_U04; NP2_K01; NP2_K07; NP2_K11 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Metodologia badań pedagogicznych |
Short description: |
(in Polish) Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami prowadzenia jakościowych badań w pedagogice. Badania jakościowe mają na celu bliższe przyjrzenie się badanej rzeczywistości, opisanie jej, interpretację oraz wyjaśnienie zjawisk społecznych na wiele sposobów. Można tego dokonać analizując doświadczenia jednostek i grup; analizując interakcje i akty komunikacji w czasie ich trwania; analizując dokumenty lub inne ślady ludzkich doświadczeń i interakcji. |
Full description: |
(in Polish) Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami prowadzenia jakościowych badań w pedagogice. Badania jakościowe mają na celu bliższe przyjrzenie się badanej rzeczywistości, opisanie jej, interpretację oraz wyjaśnienie zjawisk społecznych na wiele sposobów. Można tego dokonać analizując doświadczenia jednostek i grup; analizując interakcje i akty komunikacji w czasie ich trwania; analizując dokumenty lub inne ślady ludzkich doświadczeń i interakcji. Wspólne dla tych podejść jest dążenie do odczytania prawdy, w jaki sposób ludzie budują świat wokół siebie. Zarówno interakcje, jak i dokumenty postrzegane są jako sposób konstruowania procesów społecznych, w ramach których ludzie współpracują ze sobą. Badania jakościowe pozwalają badaczowi na formułowanie, mniej lub bardziej uogólnionych, modeli, typologii i teorii jako sposobów opisywania i wyjaśniania rzeczywistości społecznej i pedagogicznej. |
Bibliography: |
(in Polish) Filck U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cichocki P., Jędrkiewicz T., Zydel R. (2012). Etnografia wirtualna, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, s. 203-220. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Angrosino M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rapley T. (2013). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca Jemielniak D. red. (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie. t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jemielniak D. red. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty wiedzy: Ek 1 Student posiada pogłębioną wiedzą na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki, w tym główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych, mapę stanowisk i podejść metodologicznych. Ek 2 Student posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki; w szczególności definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań. Zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Ek 3 Student prezentuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu wieloparadygmatyczności prowadzenia badań jakościowych pedagogice. Efekty umiejętności: Ek 4 Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu jakościowych badań w pedagogice. Ek 5 Student posiada podstawowe umiejętności badawcze: potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; opracowuje projekt swoich badań; potrafi przygotować i opracować projekt badawczy. Student posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników. Efekty kompetencji społecznych: Ek 6 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań jakościowych. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie budowania własnego warsztatu badawczego. Student dokonuje samooceny własnych kompetencji badawczych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ocena 3,0 Student posiada elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań jakościowych w obszarze pedagogiki. Posiada wiedzę o metodach, technikach i narzędziach badań jakościowych. ocena 3.5 Student posiada w dostatecznym stopniu elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań jakościowych w obszarze pedagogiki. Student prezentuje średnio uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu. Student w dostatecznym stopniu posiada podstawowe umiejętności badawcze, dostatecznie potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego. ocena 4 Student posiada w zadowalającym stopniu elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań jakościowych w obszarze pedagogiki. Student w zadowalającym stopniu posiada podstawowe umiejętności badawcze, dobrze potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego. Student ma wystarczającą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania badań jakościowych w pedagogice. ocena 4,5 Student posiada w dobrą znajomość projektowania i prowadzenia badań jakościowych w obszarze pedagogiki. Student w dobrym stopniu posiada umiejętności badawcze, dobrze potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego. Student ma dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania badań jakościowych w pedagogice. Student dobrze potrafi dokonywać analizy własnych działań badawczych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań. ocena 5 Student posiada w pełną znajomość projektowania i prowadzenia badań jakościowych w obszarze pedagogiki. Student w pełnym stopniu posiada umiejętności badawcze, dobrze potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego. Student ma bardzo dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania badań jakościowych w pedagogice. Student bezbłędnie potrafi dokonywać analizy własnych działań badawczych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Go to timetable
MO TU WAR
W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Zbigniew Babicki | |
Group instructors: | Zbigniew Babicki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
graded credit
Workshops - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) - udział w warsztatach – 30 godzin - przygotowanie się do zajęć – 15 godzin - czytanie literatury – 15 godzin - wykonywanie zadań badawczych – 15 godzin - przygotowanie pisemnej pracy semestralnej – 30 godzin |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami prowadzenia jakościowych badań w pedagogice. Badania jakościowe mają na celu bliższe przyjrzenie się badanej rzeczywistości, opisanie jej, interpretację oraz wyjaśnienie zjawisk społecznych na wiele sposobów. Można tego dokonać analizując doświadczenia jednostek i grup; analizując interakcje i akty komunikacji w czasie ich trwania; analizując dokumenty lub inne ślady ludzkich doświadczeń i interakcji. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (past)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU WAR
W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours, 17 places
|
|
Coordinators: | Zbigniew Babicki | |
Group instructors: | Zbigniew Babicki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
graded credit
Workshops - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.