Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Warsztat badawczy - Projektowanie badań jakościowych w pedagogice

General data

Course ID: WNP-PE-WAR-1-MGR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Warsztat badawczy - Projektowanie badań jakościowych w pedagogice
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) Warsztat badawczy dla I roku Pedagogiki - studia II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia II stopnia:


NP2_W03; NP2_W04;

NP2_U04; NP2_K01;

NP2_K07; NP2_K11


Preliminary Requirements:

(in Polish) Metodologia badań pedagogicznych

Short description: (in Polish)

Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami prowadzenia jakościowych badań w pedagogice. Badania jakościowe mają na celu bliższe przyjrzenie się badanej rzeczywistości, opisanie jej, interpretację oraz wyjaśnienie zjawisk społecznych na wiele sposobów. Można tego dokonać analizując doświadczenia jednostek i grup; analizując interakcje i akty komunikacji w czasie ich trwania; analizując dokumenty lub inne ślady ludzkich doświadczeń i interakcji.

Full description: (in Polish)

Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami prowadzenia jakościowych badań w pedagogice. Badania jakościowe mają na celu bliższe przyjrzenie się badanej rzeczywistości, opisanie jej, interpretację oraz wyjaśnienie zjawisk społecznych na wiele sposobów. Można tego dokonać analizując doświadczenia jednostek i grup; analizując interakcje i akty komunikacji w czasie ich trwania; analizując dokumenty lub inne ślady ludzkich doświadczeń i interakcji. Wspólne dla tych podejść jest dążenie do odczytania prawdy, w jaki sposób ludzie budują świat wokół siebie. Zarówno interakcje, jak i dokumenty postrzegane są jako sposób konstruowania procesów społecznych, w ramach których ludzie współpracują ze sobą. Badania jakościowe pozwalają badaczowi na formułowanie, mniej lub bardziej uogólnionych, modeli, typologii i teorii jako sposobów opisywania i wyjaśniania rzeczywistości społecznej i pedagogicznej.

Bibliography: (in Polish)

Filck U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cichocki P., Jędrkiewicz T., Zydel R. (2012). Etnografia wirtualna, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, s. 203-220. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Angrosino M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rapley T. (2013). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca

Jemielniak D. red. (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie. t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jemielniak D. red. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty wiedzy:

Ek 1 Student posiada pogłębioną wiedzą na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki, w tym główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych, mapę stanowisk i podejść metodologicznych.

Ek 2 Student posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki; w szczególności definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań. Zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody.

Ek 3 Student prezentuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu wieloparadygmatyczności prowadzenia badań jakościowych pedagogice.

Efekty umiejętności:

Ek 4 Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu jakościowych badań w pedagogice.

Ek 5 Student posiada podstawowe umiejętności badawcze: potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; opracowuje projekt swoich badań; potrafi przygotować i opracować projekt badawczy. Student posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników.

Efekty kompetencji społecznych:

Ek 6 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań jakościowych. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie budowania własnego warsztatu badawczego. Student dokonuje samooceny własnych kompetencji badawczych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

ocena 3,0

Student posiada elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań jakościowych w obszarze pedagogiki. Posiada wiedzę o metodach, technikach i narzędziach badań jakościowych.

ocena 3.5

Student posiada w dostatecznym stopniu elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań jakościowych w obszarze pedagogiki. Student prezentuje średnio uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu. Student w dostatecznym stopniu posiada podstawowe umiejętności badawcze, dostatecznie potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego.

ocena 4

Student posiada w zadowalającym stopniu elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań jakościowych w obszarze pedagogiki. Student w zadowalającym stopniu posiada podstawowe umiejętności badawcze, dobrze potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego. Student ma wystarczającą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania badań jakościowych w pedagogice.

ocena 4,5

Student posiada w dobrą znajomość projektowania i prowadzenia badań jakościowych w obszarze pedagogiki. Student w dobrym stopniu posiada umiejętności badawcze, dobrze potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego. Student ma dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania badań jakościowych w pedagogice. Student dobrze potrafi dokonywać analizy własnych działań badawczych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.

ocena 5

Student posiada w pełną znajomość projektowania i prowadzenia badań jakościowych w obszarze pedagogiki. Student w pełnym stopniu posiada umiejętności badawcze, dobrze potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego. Student ma bardzo dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania badań jakościowych w pedagogice. Student bezbłędnie potrafi dokonywać analizy własnych działań badawczych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Zbigniew Babicki
Group instructors: Zbigniew Babicki
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - graded credit
Workshops - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) - udział w warsztatach – 30 godzin

- przygotowanie się do zajęć – 15 godzin

- czytanie literatury – 15 godzin

- wykonywanie zadań badawczych – 15 godzin

- przygotowanie pisemnej pracy semestralnej – 30 godzin

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami prowadzenia jakościowych badań w pedagogice. Badania jakościowe mają na celu bliższe przyjrzenie się badanej rzeczywistości, opisanie jej, interpretację oraz wyjaśnienie zjawisk społecznych na wiele sposobów. Można tego dokonać analizując doświadczenia jednostek i grup; analizując interakcje i akty komunikacji w czasie ich trwania; analizując dokumenty lub inne ślady ludzkich doświadczeń i interakcji.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (past)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours, 17 places more information
Coordinators: Zbigniew Babicki
Group instructors: Zbigniew Babicki
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - graded credit
Workshops - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)