Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat badawczy - Ceberetnografia pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-WB-DS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat badawczy - Ceberetnografia pedagogiczna
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2_W05, NP2_W04,

NP2_W13, NP2_U09,

NP2_U13, NP2_K07

Wymagania wstępne:

udział w warsztacie w pierwszym semestrze

Skrócony opis:

Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami prowadzenia etnograficznych badań pedagogicznych w cybersferze i praktyczne wypróbowanie tych metod i techniki, a przez to zdobycie umiejętności badawczych.

W semestrze letnim zostaną prześledzone i wypróbowane wizualne (nietekstowe) sposoby eksplorowania cyberprzestrzeni.

Pełny opis:

Cyberetnografia pedagogiczna obejmuje opis i eksplorację internetu, który odgrywa coraz większą rolę w szeroko rozumianej sferze edukacji. Jako globalna przestrzeń komunikowania się stanowi on atopiczne miejsce wychowania i kształcenia.

Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami prowadzenia etnograficznych badań pedagogicznych w cybersferze i praktyczne wypróbowanie tych metod i techniki, a przez to zdobycie umiejętności badawczych.

W semestrze letnim zostaną prześledzone i wypróbowane wizualne (nietekstowe) sposoby eksplorowania cyberprzestrzeni.

Literatura:

Kozinets R.V. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wy-dawnictwo Naukowe PWN.

Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Na-ukowe PWN.

Cichocki P., Jędrkiewicz T., Zydel R. (2012). Etnografia wirtualna, [w:] D. Jemiel-niak (red.), Badania jakoścowie. Metody i narzędzia, t. 2, s. 203-220. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Artykuły traktujące o badaniach netnograficznych z czasopism pedagogicznych dostępnych w internecie.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student zna i rozumie:

- specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki, w tym główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych, mapę stanowisk i podejść metodologicznych,

- postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań pedagogice,

- na poziomie rozszerzonym teorię i metodykę, w szczególności w obszarze pracy, doradztwa zawodowego, zarządzania zasobami ludzkimi, edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, edukacji włączającej, opieki oraz resocjalizacji,

- specyfikę środowisk wychowawczych i procesy w nich zachodzące.

Student potrafi:

- pracować w zespole, wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania, przyjąć rolę lidera w zespole oraz nawiązywać współpracę z otoczeniem, skutecznie komunikować się ze specjalistami i innymi osobami,

- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością zawodową, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.

Student jest gotowy do:

- dostrzegania problemów w środowiskach edukacyjnych, wychowawczych i pracy, ich eksploracji, komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie,

- aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne,

- prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych,

- podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej i zintegrowanej.

Opis ECTS:

- udział w warsztatach – 30 godzin

- przygotowanie się do zajęć – 15 godzin

- czytanie literatury – 10 godzin

- wykonywanie zadań badawczych – 20 godzin

Metody i kryteria oceniania:

Metody sprawdzania (weryfikacji efektów kształcenia):

- zadania badawcze w ramach indywidualnego projektu badawczego.

Ocenę końcową stanowi średnia ocen uzyskanych za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego.

5.0

- 90–100% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego

4.5.

- 80–89% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego

4.0

- 70–79% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego

3.5.

- 60–69% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego

3.0

- 50–59% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego

2.0 (niezdane)

- mniej niż 50% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Stępkowski
Prowadzący grup: Dariusz Stępkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem warsztatu jest z jednej strony teoretyczne zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami prowadzenia etnograficznych badań pedagogicznych w cyberprzestrzeni, z drugiej natomiast praktyczne wypróbowanie tych metod i techniki, a przez to zdobycie umiejętności badawczych.

Cyberetnografia pedagogiczna obejmuje opis i eksplorację internetu, który odgrywa coraz większą rolę w szeroko rozumianej sferze edukacji. Jako globalna przestrzeń komunikowania się stanowi on atopiczne miejsce wychowania i kształcenia.

W semestrze zimowym zostaną prześledzone i wypróbowane tekstowe sposoby eksplorowania cyberprzestrzeni.

Wymagania wstępne:

Zainteresowanie zjawiskami pedagogicznymi w internecie. Gotowość do współpracy w zespole.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin, 8 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Stępkowski
Prowadzący grup: Dariusz Stępkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami prowadzenia etnograficznych badań pedagogicznych w cybersferze i praktyczne wypróbowanie tych metod i techniki, a przez to zdobycie umiejętności badawczych.

W semestrze letnim zostaną prześledzone i wypróbowane wizualne (nietekstowe) sposoby eksplorowania cyberprzestrzeni.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)