Warsztat badawczy - Ceberetnografia pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-WB-DS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat badawczy - Ceberetnografia pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W05, NP2_W04, NP2_W13, NP2_U09, NP2_U13, NP2_K07 |
Wymagania wstępne: | udział w warsztacie w pierwszym semestrze |
Skrócony opis: |
Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami prowadzenia etnograficznych badań pedagogicznych w cybersferze i praktyczne wypróbowanie tych metod i techniki, a przez to zdobycie umiejętności badawczych. W semestrze letnim zostaną prześledzone i wypróbowane wizualne (nietekstowe) sposoby eksplorowania cyberprzestrzeni. |
Pełny opis: |
Cyberetnografia pedagogiczna obejmuje opis i eksplorację internetu, który odgrywa coraz większą rolę w szeroko rozumianej sferze edukacji. Jako globalna przestrzeń komunikowania się stanowi on atopiczne miejsce wychowania i kształcenia. Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami prowadzenia etnograficznych badań pedagogicznych w cybersferze i praktyczne wypróbowanie tych metod i techniki, a przez to zdobycie umiejętności badawczych. W semestrze letnim zostaną prześledzone i wypróbowane wizualne (nietekstowe) sposoby eksplorowania cyberprzestrzeni. |
Literatura: |
Kozinets R.V. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wy-dawnictwo Naukowe PWN. Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Na-ukowe PWN. Cichocki P., Jędrkiewicz T., Zydel R. (2012). Etnografia wirtualna, [w:] D. Jemiel-niak (red.), Badania jakoścowie. Metody i narzędzia, t. 2, s. 203-220. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Artykuły traktujące o badaniach netnograficznych z czasopism pedagogicznych dostępnych w internecie. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna i rozumie: - specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki, w tym główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych, mapę stanowisk i podejść metodologicznych, - postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań pedagogice, - na poziomie rozszerzonym teorię i metodykę, w szczególności w obszarze pracy, doradztwa zawodowego, zarządzania zasobami ludzkimi, edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, edukacji włączającej, opieki oraz resocjalizacji, - specyfikę środowisk wychowawczych i procesy w nich zachodzące. Student potrafi: - pracować w zespole, wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania, przyjąć rolę lidera w zespole oraz nawiązywać współpracę z otoczeniem, skutecznie komunikować się ze specjalistami i innymi osobami, - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością zawodową, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. Student jest gotowy do: - dostrzegania problemów w środowiskach edukacyjnych, wychowawczych i pracy, ich eksploracji, komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, - aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne, - prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych, - podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej i zintegrowanej. Opis ECTS: - udział w warsztatach – 30 godzin - przygotowanie się do zajęć – 15 godzin - czytanie literatury – 10 godzin - wykonywanie zadań badawczych – 20 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody sprawdzania (weryfikacji efektów kształcenia): - zadania badawcze w ramach indywidualnego projektu badawczego. Ocenę końcową stanowi średnia ocen uzyskanych za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego. 5.0 - 90–100% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego 4.5. - 80–89% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego 4.0 - 70–79% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego 3.5. - 60–69% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego 3.0 - 50–59% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego 2.0 (niezdane) - mniej niż 50% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Stępkowski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Stępkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem warsztatu jest z jednej strony teoretyczne zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami prowadzenia etnograficznych badań pedagogicznych w cyberprzestrzeni, z drugiej natomiast praktyczne wypróbowanie tych metod i techniki, a przez to zdobycie umiejętności badawczych. Cyberetnografia pedagogiczna obejmuje opis i eksplorację internetu, który odgrywa coraz większą rolę w szeroko rozumianej sferze edukacji. Jako globalna przestrzeń komunikowania się stanowi on atopiczne miejsce wychowania i kształcenia. W semestrze zimowym zostaną prześledzone i wypróbowane tekstowe sposoby eksplorowania cyberprzestrzeni. |
|
Wymagania wstępne: |
Zainteresowanie zjawiskami pedagogicznymi w internecie. Gotowość do współpracy w zespole. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
WAR
WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Stępkowski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Stępkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami prowadzenia etnograficznych badań pedagogicznych w cybersferze i praktyczne wypróbowanie tych metod i techniki, a przez to zdobycie umiejętności badawczych. W semestrze letnim zostaną prześledzone i wypróbowane wizualne (nietekstowe) sposoby eksplorowania cyberprzestrzeni. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.