Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat badawczy - Kompetencje społeczne: empiryczne ujęcie i praktyczna aplikacja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-WB-JS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat badawczy - Kompetencje społeczne: empiryczne ujęcie i praktyczna aplikacja
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia II stopnia:


NP2_W05, NP2_W04,

NP2_W13, NP2_U09,

NP2_U13, NP2_K07


Skrócony opis:

Warsztaty przekazują pogłębioną wiedzę z zakresu koncepcji teoretycznych i badawczych dotyczących ujęć koncepcyjnych z zakresu kompetycji społecznych i wieloaspektowych ujęć komunikacji interpersonalnej. Umożliwia się bliższe zapoznanie z współczesnymi problemami w ujęciu zagadnień kwalifikacji i kompetencji, zarówno w świecie edukacji jak i pracy zawodowej. Dokonana zostanie analiza głównych nurtów metodycznych, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości diagnozy i ewaluacji z zakresu promocji kompetencji społecznych, w odniesieniu do różnych grup i kontekstów życiowych oraz środowisk edukacyjno-wychowawczych. Głównym celem jest uzyskanie wiedzy i umiejętności opracowania własnej koncepcji teoretyczno-badawczej oraz jej przetestowanie na wybranej grupie docelowej.

Pełny opis:

Problematyka badań kompetencji społecznych dotyczy zarówno ujęć teoretycznych i koncepcyjnych, jak i też wypracowania stosownego warsztatu badawczego pedagoga, pozwalającego na opanowanie podstawowych wymogów w doborze paradygmatów teoretyczno-badawczych, jak i operacjonalizacji przyjętych konstruktów i zmiennych. Systematyczna analiza zapotrzebowania na wybrane zagadnienia badawcze z zakresu kompetencji społecznych, ocena predyktywności różnych teorii i modelów postępowania badawczego, precyzyjny dobór metodologii badań empirycznych – to podstawowe kryteria przygotowania studentów do prowadzenia samodzielnych badań na temat kompetencji społecznych i komunikacyjnych. Dokona się przeglądu podstawowych metod stosowanych w badaniach społecznych zarówno w strategii ilościowej, jak i jakościowej, a także zapozna się studiujących z modelami postępowania w badaniach ewaluacyjnych. Przedstawione zostaną krytyczne oceny normatywnych ujęć wraz z bliższym zapoznaniem się z planem prowadzenia badań na poziomie pre-testu, procesu, post-testu i follow up roceur; omówione zostaną również tzw. badania w działaniu i dokona się opracowania stosownej koncepcji badawczej oraz wykonawczej. Usystematyzuje się także wiadomości na temat pisania tekstów naukowych, ich redagowania. Studiujący zapoznają się również z dylematami etycznymi, z którymi konfrontowani są badacze społeczni. W toku zajęć uwzględni się m.in. następujące zagadnienia tematycze:

1. Podstawowe pojęcia, teorie i doświadczenia badawcze oraz dylematy związane z badaniem kompetencji społecznych.

2. Organizacja i etapy badań społecznych w zakresie kompetencji społecznych i komunikacyjnych

3. Dobór koncepcji o metody badań pedagogicznych

4. Operacjonalizacji postępowania badawczego w perspektywach ilościowych i jakościowych – ich uzasadnienie, oraz zapotrzebowanie na triangulacje koncepcji i metod postępowania badawczego.

5. Dobór, względnie konstruowanie narzędzi badawczych: zasady tworzenia i doboru skal do pomiaru badanych zjawisk.

6. Etyka w planowanych badaniach społecznych

5. Kroki postępowania w fazie wykonawczej badań społecznych

6. Opracowanie i dyskusja wyników badań.

7. Redakcja tekstu naukowych, przygotowanie do wydania artykułów w czasopismach naukowych.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Uczestnicy zajęć będą posiadać…

Wiedza

1. Znają główne zróżnicowania pojęciowe odnoszące się do kompetencji

2. Posiadają podstawowe znajomości z zakresu teorii wyjaśniających konstrukty i koncepcje kompetencji

3. Rozumieją złożoność operacjonalizacji w badaniach empirycznych kompetencji społcznych

Umiejętności

1. Mają aktywny zasób umiejętności językowych i metodycznych w zakresie naukowego języka i procedur, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu samodzielnego postępowania badawczego

2. Potrafią przygotować opracowanie teoretyczno-badawcze, opracjonalizujące konstrukt kompetencji i jego pomiar

Postawy

1. potrafią inspirować i organizować proces uczenia się i postępowania badawczego

2. współpracują systematycznie w grupie w celu realizacji celów badawczych;

3. umieją pogłębiać swoją wiedzę przez korzystanie z różnych zasobów i nośników informacji badawczych

4. są przygotowani do świadomego komunikowania się w różnych środowiskach naukowych.

Metody i kryteria oceniania:

Czynny udział - udokumentowany przy pomocy portofolio w ramach pierwszego semestru.

Na zakończenie zajęć w semetstrze letnim podstawą zaliczenia będzie opracowanie koncepcji wspierania rozwoju kompetencji społecznych w wybranej grupie docelowej i operacjonalizacja zaplanowanych pomiarów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Surzykiewicz
Prowadzący grup: Janusz Surzykiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Surzykiewicz
Prowadzący grup: Janusz Surzykiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)