Warsztat badawczy - Kompetencje społeczne: empiryczne ujęcie i praktyczna aplikacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-WB-JS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat badawczy - Kompetencje społeczne: empiryczne ujęcie i praktyczna aplikacja |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia II stopnia: NP2_W05, NP2_W04, NP2_W13, NP2_U09, NP2_U13, NP2_K07 |
Skrócony opis: |
Warsztaty przekazują pogłębioną wiedzę z zakresu koncepcji teoretycznych i badawczych dotyczących ujęć koncepcyjnych z zakresu kompetycji społecznych i wieloaspektowych ujęć komunikacji interpersonalnej. Umożliwia się bliższe zapoznanie z współczesnymi problemami w ujęciu zagadnień kwalifikacji i kompetencji, zarówno w świecie edukacji jak i pracy zawodowej. Dokonana zostanie analiza głównych nurtów metodycznych, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości diagnozy i ewaluacji z zakresu promocji kompetencji społecznych, w odniesieniu do różnych grup i kontekstów życiowych oraz środowisk edukacyjno-wychowawczych. Głównym celem jest uzyskanie wiedzy i umiejętności opracowania własnej koncepcji teoretyczno-badawczej oraz jej przetestowanie na wybranej grupie docelowej. |
Pełny opis: |
Problematyka badań kompetencji społecznych dotyczy zarówno ujęć teoretycznych i koncepcyjnych, jak i też wypracowania stosownego warsztatu badawczego pedagoga, pozwalającego na opanowanie podstawowych wymogów w doborze paradygmatów teoretyczno-badawczych, jak i operacjonalizacji przyjętych konstruktów i zmiennych. Systematyczna analiza zapotrzebowania na wybrane zagadnienia badawcze z zakresu kompetencji społecznych, ocena predyktywności różnych teorii i modelów postępowania badawczego, precyzyjny dobór metodologii badań empirycznych – to podstawowe kryteria przygotowania studentów do prowadzenia samodzielnych badań na temat kompetencji społecznych i komunikacyjnych. Dokona się przeglądu podstawowych metod stosowanych w badaniach społecznych zarówno w strategii ilościowej, jak i jakościowej, a także zapozna się studiujących z modelami postępowania w badaniach ewaluacyjnych. Przedstawione zostaną krytyczne oceny normatywnych ujęć wraz z bliższym zapoznaniem się z planem prowadzenia badań na poziomie pre-testu, procesu, post-testu i follow up roceur; omówione zostaną również tzw. badania w działaniu i dokona się opracowania stosownej koncepcji badawczej oraz wykonawczej. Usystematyzuje się także wiadomości na temat pisania tekstów naukowych, ich redagowania. Studiujący zapoznają się również z dylematami etycznymi, z którymi konfrontowani są badacze społeczni. W toku zajęć uwzględni się m.in. następujące zagadnienia tematycze: 1. Podstawowe pojęcia, teorie i doświadczenia badawcze oraz dylematy związane z badaniem kompetencji społecznych. 2. Organizacja i etapy badań społecznych w zakresie kompetencji społecznych i komunikacyjnych 3. Dobór koncepcji o metody badań pedagogicznych 4. Operacjonalizacji postępowania badawczego w perspektywach ilościowych i jakościowych – ich uzasadnienie, oraz zapotrzebowanie na triangulacje koncepcji i metod postępowania badawczego. 5. Dobór, względnie konstruowanie narzędzi badawczych: zasady tworzenia i doboru skal do pomiaru badanych zjawisk. 6. Etyka w planowanych badaniach społecznych 5. Kroki postępowania w fazie wykonawczej badań społecznych 6. Opracowanie i dyskusja wyników badań. 7. Redakcja tekstu naukowych, przygotowanie do wydania artykułów w czasopismach naukowych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Uczestnicy zajęć będą posiadać… Wiedza 1. Znają główne zróżnicowania pojęciowe odnoszące się do kompetencji 2. Posiadają podstawowe znajomości z zakresu teorii wyjaśniających konstrukty i koncepcje kompetencji 3. Rozumieją złożoność operacjonalizacji w badaniach empirycznych kompetencji społcznych Umiejętności 1. Mają aktywny zasób umiejętności językowych i metodycznych w zakresie naukowego języka i procedur, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu samodzielnego postępowania badawczego 2. Potrafią przygotować opracowanie teoretyczno-badawcze, opracjonalizujące konstrukt kompetencji i jego pomiar Postawy 1. potrafią inspirować i organizować proces uczenia się i postępowania badawczego 2. współpracują systematycznie w grupie w celu realizacji celów badawczych; 3. umieją pogłębiać swoją wiedzę przez korzystanie z różnych zasobów i nośników informacji badawczych 4. są przygotowani do świadomego komunikowania się w różnych środowiskach naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Czynny udział - udokumentowany przy pomocy portofolio w ramach pierwszego semestru. Na zakończenie zajęć w semetstrze letnim podstawą zaliczenia będzie opracowanie koncepcji wspierania rozwoju kompetencji społecznych w wybranej grupie docelowej i operacjonalizacja zaplanowanych pomiarów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Surzykiewicz | |
Prowadzący grup: | Janusz Surzykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Surzykiewicz | |
Prowadzący grup: | Janusz Surzykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.