Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Research workshop - Social competences: empirical approach and practical application

General data

Course ID: WNP-PE-WB-JS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Research workshop - Social competences: empirical approach and practical application
Name in Polish: Warsztat badawczy - Kompetencje społeczne: empiryczne ujęcie i praktyczna aplikacja
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia II stopnia:


NP2_W05, NP2_W04,

NP2_W13, NP2_U09,

NP2_U13, NP2_K07


Short description: (in Polish)

Warsztaty przekazują pogłębioną wiedzę z zakresu koncepcji teoretycznych i badawczych dotyczących ujęć koncepcyjnych z zakresu kompetycji społecznych i wieloaspektowych ujęć komunikacji interpersonalnej. Umożliwia się bliższe zapoznanie z współczesnymi problemami w ujęciu zagadnień kwalifikacji i kompetencji, zarówno w świecie edukacji jak i pracy zawodowej. Dokonana zostanie analiza głównych nurtów metodycznych, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości diagnozy i ewaluacji z zakresu promocji kompetencji społecznych, w odniesieniu do różnych grup i kontekstów życiowych oraz środowisk edukacyjno-wychowawczych. Głównym celem jest uzyskanie wiedzy i umiejętności opracowania własnej koncepcji teoretyczno-badawczej oraz jej przetestowanie na wybranej grupie docelowej.

Full description: (in Polish)

Problematyka badań kompetencji społecznych dotyczy zarówno ujęć teoretycznych i koncepcyjnych, jak i też wypracowania stosownego warsztatu badawczego pedagoga, pozwalającego na opanowanie podstawowych wymogów w doborze paradygmatów teoretyczno-badawczych, jak i operacjonalizacji przyjętych konstruktów i zmiennych. Systematyczna analiza zapotrzebowania na wybrane zagadnienia badawcze z zakresu kompetencji społecznych, ocena predyktywności różnych teorii i modelów postępowania badawczego, precyzyjny dobór metodologii badań empirycznych – to podstawowe kryteria przygotowania studentów do prowadzenia samodzielnych badań na temat kompetencji społecznych i komunikacyjnych. Dokona się przeglądu podstawowych metod stosowanych w badaniach społecznych zarówno w strategii ilościowej, jak i jakościowej, a także zapozna się studiujących z modelami postępowania w badaniach ewaluacyjnych. Przedstawione zostaną krytyczne oceny normatywnych ujęć wraz z bliższym zapoznaniem się z planem prowadzenia badań na poziomie pre-testu, procesu, post-testu i follow up roceur; omówione zostaną również tzw. badania w działaniu i dokona się opracowania stosownej koncepcji badawczej oraz wykonawczej. Usystematyzuje się także wiadomości na temat pisania tekstów naukowych, ich redagowania. Studiujący zapoznają się również z dylematami etycznymi, z którymi konfrontowani są badacze społeczni. W toku zajęć uwzględni się m.in. następujące zagadnienia tematycze:

1. Podstawowe pojęcia, teorie i doświadczenia badawcze oraz dylematy związane z badaniem kompetencji społecznych.

2. Organizacja i etapy badań społecznych w zakresie kompetencji społecznych i komunikacyjnych

3. Dobór koncepcji o metody badań pedagogicznych

4. Operacjonalizacji postępowania badawczego w perspektywach ilościowych i jakościowych – ich uzasadnienie, oraz zapotrzebowanie na triangulacje koncepcji i metod postępowania badawczego.

5. Dobór, względnie konstruowanie narzędzi badawczych: zasady tworzenia i doboru skal do pomiaru badanych zjawisk.

6. Etyka w planowanych badaniach społecznych

5. Kroki postępowania w fazie wykonawczej badań społecznych

6. Opracowanie i dyskusja wyników badań.

7. Redakcja tekstu naukowych, przygotowanie do wydania artykułów w czasopismach naukowych.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Uczestnicy zajęć będą posiadać…

Wiedza

1. Znają główne zróżnicowania pojęciowe odnoszące się do kompetencji

2. Posiadają podstawowe znajomości z zakresu teorii wyjaśniających konstrukty i koncepcje kompetencji

3. Rozumieją złożoność operacjonalizacji w badaniach empirycznych kompetencji społcznych

Umiejętności

1. Mają aktywny zasób umiejętności językowych i metodycznych w zakresie naukowego języka i procedur, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu samodzielnego postępowania badawczego

2. Potrafią przygotować opracowanie teoretyczno-badawcze, opracjonalizujące konstrukt kompetencji i jego pomiar

Postawy

1. potrafią inspirować i organizować proces uczenia się i postępowania badawczego

2. współpracują systematycznie w grupie w celu realizacji celów badawczych;

3. umieją pogłębiać swoją wiedzę przez korzystanie z różnych zasobów i nośników informacji badawczych

4. są przygotowani do świadomego komunikowania się w różnych środowiskach naukowych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Czynny udział - udokumentowany przy pomocy portofolio w ramach pierwszego semestru.

Na zakończenie zajęć w semetstrze letnim podstawą zaliczenia będzie opracowanie koncepcji wspierania rozwoju kompetencji społecznych w wybranej grupie docelowej i operacjonalizacja zaplanowanych pomiarów.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours, 9 places more information
Coordinators: Janusz Surzykiewicz
Group instructors: Janusz Surzykiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Workshops - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours, 10 places more information
Coordinators: Janusz Surzykiewicz
Group instructors: Janusz Surzykiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Workshops - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)