Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne koncepcje filozofii i etyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-WE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne koncepcje filozofii i etyki
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2_W02

NP2_W03

NP2_W16

NP2_U01

NP2_U04

NP2_U08

NP2_K01

NP2_K03

NP2_K05

Skrócony opis:

Prezentacja współczesnych tendencji w filozofii i etyce w aspekcie problemów pedagogicznych

Pełny opis:

1. Oblicza kryzysu – Jan Paweł II

2. L. Kołakowski: o tolerancji, przyszłość religii i filozofii

3. Ateizm

źródła współczesnego ateizmu

nowy ateizm („czterej jeźdźcy ateizmu: Dawkins, Hitchens, Dennett, Harris)

4. Etyka – kontrowersyjne ujęcia - Singer

5. Inne kontrowersyjne ideologie

queer

transhumanizm

chrześcijaństwo bez Boga (Vattimo, Rorty Zabala)

Literatura:

Dawkins, R. Bóg urojony, Warszawa 2007, Wydawnictwo CiS

Jan Paweł II, Encyklika Centesimus annus, Watykan 1991

- Encyklika Fides et ratio, Watykan 1998

- Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Liberia Editrice Vaticana, Watykan 1986

- Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005

Kołakowski L. Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009

Kuby G., Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Warszawa 2013

Rorty R., Vattimo G., Przyszłość religii, tłum. S. Królak, Eidos, Kraków 2010

Starnawski W., Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student:

1) wiedza: student potrafi uzasadnić specyfikę filozofii i etyki; wskazuje problematykę filozoficzną i moralną w innych dziedzinach nauki i w życiu społecznym; uzasadnia związki między moralnością i wychowaniem, właściwe określa znaczenie godności w etyce personalistycznej;

2) umiejętności: student analizuje kontrowersyjne problemy filozoficzne etyczne w sposób pogłębiony i wielostronny, nabywa zdolność krytycznej oceny przedstawianych argumentów i autokrytycznej – własnego stanowiska, potrafi zrelacjonować kontrowersyjne stanowiska i uzasadnić różnice występujące między nimi;

3) postawy i kompetencje społeczne: student wykazuje się wrażliwością na szczegółową i złożoną problematykę filozoficzna i etyczną, jest otwarty na odmienne argumenty, postawy i widzi potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie

liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.)

ćwiczenia - 15 godz.

przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godz.

przygotowanie do kolokwium - 15 godz.

przygotowanie referatu, prezentacji - 5 godz.

suma godzin - 50

Metody i kryteria oceniania:

ocena niedostateczna (2) - nie zna wspólczesnych tendencji w filozofii i etyce i nie jst zdolny do zanalizowania kontrowersyjnych problemów filozoficznych i etycznych

ocena dostateczna (3) - potrafi wyjaśnić specyfikę filozofii i etyki; wskazuje główne współczesne nurty

ocena dobra (4) - potrafi trafnie analizować kontrowersyjne i nietypowe problemy filozoficzne i moralne w różnych dziedzinach życia (kulturze, życiu społecznym);

ocena bardzo dobra (5) - ma zdolność krytycznego samokrytycznego myślenia; potrafi odnaleźć filozoficzne i ideologiczne podstawy opinii i postaw.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)