Współczesne koncepcje filozofii i etyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-WE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje filozofii i etyki |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W02 NP2_W03 NP2_W16 NP2_U01 NP2_U04 NP2_U08 NP2_K01 NP2_K03 NP2_K05 |
Skrócony opis: |
Prezentacja współczesnych tendencji w filozofii i etyce w aspekcie problemów pedagogicznych |
Pełny opis: |
1. Oblicza kryzysu – Jan Paweł II 2. L. Kołakowski: o tolerancji, przyszłość religii i filozofii 3. Ateizm źródła współczesnego ateizmu nowy ateizm („czterej jeźdźcy ateizmu: Dawkins, Hitchens, Dennett, Harris) 4. Etyka – kontrowersyjne ujęcia - Singer 5. Inne kontrowersyjne ideologie queer transhumanizm chrześcijaństwo bez Boga (Vattimo, Rorty Zabala) |
Literatura: |
Dawkins, R. Bóg urojony, Warszawa 2007, Wydawnictwo CiS Jan Paweł II, Encyklika Centesimus annus, Watykan 1991 - Encyklika Fides et ratio, Watykan 1998 - Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Liberia Editrice Vaticana, Watykan 1986 - Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005 Kołakowski L. Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009 Kuby G., Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Warszawa 2013 Rorty R., Vattimo G., Przyszłość religii, tłum. S. Królak, Eidos, Kraków 2010 Starnawski W., Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: 1) wiedza: student potrafi uzasadnić specyfikę filozofii i etyki; wskazuje problematykę filozoficzną i moralną w innych dziedzinach nauki i w życiu społecznym; uzasadnia związki między moralnością i wychowaniem, właściwe określa znaczenie godności w etyce personalistycznej; 2) umiejętności: student analizuje kontrowersyjne problemy filozoficzne etyczne w sposób pogłębiony i wielostronny, nabywa zdolność krytycznej oceny przedstawianych argumentów i autokrytycznej – własnego stanowiska, potrafi zrelacjonować kontrowersyjne stanowiska i uzasadnić różnice występujące między nimi; 3) postawy i kompetencje społeczne: student wykazuje się wrażliwością na szczegółową i złożoną problematykę filozoficzna i etyczną, jest otwarty na odmienne argumenty, postawy i widzi potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.) ćwiczenia - 15 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godz. przygotowanie do kolokwium - 15 godz. przygotowanie referatu, prezentacji - 5 godz. suma godzin - 50 |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena niedostateczna (2) - nie zna wspólczesnych tendencji w filozofii i etyce i nie jst zdolny do zanalizowania kontrowersyjnych problemów filozoficznych i etycznych ocena dostateczna (3) - potrafi wyjaśnić specyfikę filozofii i etyki; wskazuje główne współczesne nurty ocena dobra (4) - potrafi trafnie analizować kontrowersyjne i nietypowe problemy filozoficzne i moralne w różnych dziedzinach życia (kulturze, życiu społecznym); ocena bardzo dobra (5) - ma zdolność krytycznego samokrytycznego myślenia; potrafi odnaleźć filozoficzne i ideologiczne podstawy opinii i postaw. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.