Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat kompetencji doradcy zawodowego i personalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-WKD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat kompetencji doradcy zawodowego i personalnego
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

P_WD1_05

P_UD1_02

P_UD1_03

P_UD1_04

P_KD1_02

P_KD1_04


Skrócony opis:

Celem zajęć jest rozwijanie kluczowych kompetencji niezbędnych w zawodzie doradcy zawodowego i personalnego, począwszy od rozpoznawania potrzeb klientów oraz ich potencjału, poprzez umiejętność definiowania i integrowania celów rozwojowych jednostki, aż do motywowania klienta do wprowadzania zmian w sferze życia zawodowego.

Pełny opis:

1. Kompetencje zawodowe - wynik kształcenia zawodowego i nabywanego doświadczenia. Wprowadzenie do zajęć - 4 godz.

2. Narzędzia skutecznej komunikacji. Umiejętność właściwej autoprezentacji i jej znaczenie w procesie komunikacji - 6 godz.

3. Zasady budowania warsztatu doradcy zawodowego oraz personalnego. Wybrane narzędzia i techniki pracy - 6 godz.

4. Prezentacja (m.in. scenariuszy zajęć) oraz ocena przygotowanych projektów studenckich - 10 godz.

5. Określenie posiadanych zasobów, w tym umiejętności i kompetencji, przydatnych w poradnictwie kariery - 4 godz.

Literatura:

1. Kargulowa A. (red.), Poradoznawstwo - kontynuacja dyskursu : podręcznik akademicki, Warszawa 2009.

2. Paszkowska-Rogacz A. i in., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa 2006.

3. Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004.

4. Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy:

doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012.

5. Stańczyk I., Doradztwo personalne i zawodowe, Warszawa 2013.

Proponowana literatura dodatkowa:

1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007.

2. Holliday M., Coaching, mentoring i zarządzanie, Gliwice 2006.

3. Law H., Ireland S., Hussain, Z. Psychologia coachingu, Warszawa 2010.

4. McKey M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2006.

5. Thorpe, S., Clifford, J. Podręcznik coachingu. Kompendium wiedzy dla trenerów i menedżerów, Poznań 2004.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA:

Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem praktycznego ich zastosowania w pracy z klientem (planowanie, projektowanie i wdrażanie programów rozwoju kariery zawodowej przez całe życie).

UMIEJĘTNOŚCI:

Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; posiada umiejętności stosowania technik indywidualnego i grupowego doradztwa zawodowego z wykorzystaniem stosowanych przez agencje heatdhuntingowe metod, technik doboru i oceny pracowników.

Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych.

Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; posiada umiejętność diagnozy i analizy rynku pracy w Polsce, Unii Europejskiej i globalnym.

KOMPETENCJE:

Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji ustawicznej.

Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest przygotowany do współpracy z instytucjami rynku pracy-władzami, przedsiębiorstwami, instytucjami kształcenia, agencjami headhuntingowymi.

Planowany godzinowy nakład pracy (rozliczenie punktów ECTS): 4 punkty ECTS razy 25 godzin pracy Studenta

- godziny kontaktowe - konwersatoria - 15h

- prace domowe - 35h

- przygotowanie projektu - 45h

- udział w konsultacjach (także zdalnych) - 5h

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:

- Projekt studencki zespołowy (P_WD2_01, P_UD2_02, P_UD2_05,P_UD2_06, P_KD2_02, P_KD2_03).

Zaplanowanie warsztatu dla wybranej grupy osób. Temat powinien uwzględniać zainteresowania i potrzeby adresatów danego działania edukacyjnego oraz nawiązywać do problematyki współczesnego rynku pracy, m.in. jego właściwości lub wyzwań.

- Obecność i aktywny udział w zajęciach (P_WD2_01,P_KD2_02, P_KD2_03).

Na ocenę dostateczną - Student ma wiedzę o wyzwaniach, jakie stoją przed współczesnym doradcą zawodowym i personalnym w zakresie m.in. wyposażenia jednostek w informacje o zawodach i możliwościach kształcenia oraz uniwersalne umiejętności wyboru zawodu, zmiany zawodu lub przekwalifikowania się. Student potrafi wykorzystać profesjonalne narzędzia i metody wspierające usługi doradcze oraz własne predyspozycje do pracy z klientem indywidualnym i z grupą.

Na ocenę dostateczną plus - wzmocnienie oceny dostatecznej jest możliwe dzięki przeprowadzeniu warsztatu dla wybranej grupy osób oraz jego pozytywnej ocenie przez Adresatów i Uczestników projektu.

Na ocenę dobrą - wzmocnienie oceny dostatecznej plus poprzez pozyskanie wsparcia specjalistów z zakresu doradztwa zawodowego lub personalnego (osób, instytucji) do przygotowywanego przez Studentów działania.

Na ocenę dobrą plus - wzmocnienie oceny dobrej jest możliwe dzięki opracowaniu w ramach projektu materiałów edukacyjnych, a także dzięki uczestnictwu Studentów w wybranym, dodatkowym wydarzeniu (konferencja, szkolenie, wykład otwarty itp.) dostarczającym wiedzę i umiejętności przydatne do budowania warsztatu doradcy zawodowego oraz personalnego

Na ocenę bardzo dobrą - wzmocnienie oceny dobrej plus jest możliwe dzięki uczestnictwu Studentów w wybranym, dodatkowym wydarzeniu naukowym przydatnym do budowania warsztatu doradcy zawodowego oraz personalnego i podzieleniu się refleksjami oraz zdobytym doświadczeniem z innymi Uczestnikami zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)