Współczesne koncepcje pedagogiki przedszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-WPRZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje pedagogiki przedszkolnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a283d86dda75d45b492dfcf24f5db5ce0%40thread.tacv2/conversations?groupId=a26cc5af-0f32-4304-833d-30faf6b2010f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wiedza: NP2_W05 NP2_W06 NP2_W11 umiejętności: NP2_U01 NP2_U02 NP2_U08 kompetencje społeczne: NP2_K01 |
Skrócony opis: |
Celem realizowanym podczas przedmiotu jest zapoznanie Studentów ze współczesnymi kierunkami i tendencjami kształtującymi praktykę pedagogiczną w oparciu o aktualny stan wiedzy wynikający z postępu badań naukowych. Wskazanie powiązań między postępem nauk psychologiczno-pedagogicznych a praktyką pedagogiczną w przedszkolach. Zwrócenie uwagi na temat współczesnych potrzeb społecznych, których zaspokojenie jest znaczące dla rozwoju dziecka. Kształtowanie umiejętności dostrzegania, analizy i projektowania rozwiązań problemów wychowania przedszkolnego. |
Literatura: |
Ze względu na zdalny charakter zajęć, wybrane teksty, artykuły itp. będą na bieżąco udostępnione studentom na platformie Moodle oraz Teams. Literatura podstawowa Bogdanowicz A. Kasica A., Ruch rozwijajacy dla wszystkich, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009 Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2014, Guz S., Andrzejewska J. (red. ), Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005, Karowska_Struczyk M., Edukacja w przedszkolu. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012, Karwowska-Struczyk M., Sobierańska D., Szpotowicz M., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Badania, opinie, inspiracje, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011 Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2012, Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998, Miksza M., Zrozumieć Montessori, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014, Problemy wychowawcze w przedszkolu, praca zbiorowa, Wydawnictwo Raabe, Warszawa 2012, Literatura uzupełniającaL Reddy L.A., Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę, PWN, Warszawa 2014, |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student: 1. potrafi sformułować istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej w ujęciu pedagogiki humanistycznej i personalizmu pedagogicznego; 2. charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju oraz potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym; Umiejętności: Student: 1. potrafi aplikować teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego 2. interpretuje zasady wychowania w przedszkolu, 4. analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji Kompetencje społeczne: Student: 1. uzasadnia konieczność modyfikowania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka Punkty ECTS: Udział w zajęciach: 30 h: 1 ECTS Aktywna realizacja ścieżki kształcenia, w tym zamieszczanych materiałów i aktywności weryfikujących realizację programu kurs na platformie Moodle - 20/ 30 - h 05/1 ECTS Samodzielne studiowanie literatury, przygotowanie do zajęć 20/30 h - 05/1 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Od studenta wymagane są: - obecność na zajęciach - max 1 nieobecność (należy uzupełnić zadania z Moodla oraz Teams) - przygotowanie do zajęć - aktywny udział w w zajęciach on-line - aktywna realizacja ścieżki kształcenia, w tym zamieszczanych materiałów, projektów, ćwiczeń, zadań, testów i quizów i in. na platformie Moodle oraz Teams Wszystkie zadania i in. do wykonania zamieszczane na platformie Moodle oraz Teams są obowiązkowe dla wszystkich studentów. Na podstawie liczby punktów za poszczególne aktywności w systemie Moodle oraz Teams zostanie ustalona ocena końcowa. Kryteria oceniania: Ocena bdb (5): 90-100 % średnia możliwych do zdobycia (podczas całego kursu) punktów ocena db +(4+): 89-80 % ocena db (4) 79-70 % ocena dst+ (3 +) 69-60 % ocena dst (3) 59-50% na ocenę dst (3) - student w ograniczonym zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych ( 50 % -59 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu.) na ocenę dst+ (3+) student w niepełnym zakresie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 69-60 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu. na ocenę db (4) – student zadowalająco zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 79-70 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu na ocenę db+ (4+) - student wnikliwie i efektywnie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 89-80 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu na ocenę bdb (5) - student dogłębnie i refleksyjnie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 90-100 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.