Współczesne problemy socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-WPSO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne problemy socjologii |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W07, NP2_W08, NP2_W09 NP2_U01, NP2_U02, NP2_U04 NP2_K01, NP2_K03, NP2_K08 |
Skrócony opis: |
Współczesne problemy socjologii to przedmiot, który porusza zagadnienia samej dyscypliny, obszarów jej najnowszych teorii, zmiany trendów metodologicznych, obiektów badań, a także obejmuje współcześnie prowadzone podstawowe dyskursy w socjologii i naukach społecznych, dotyczące zwłaszcza problematyki tożsamości w epoce późnej nowoczesności, a także dyskursy społeczeństwa sieci i ryzyka. |
Pełny opis: |
W zakresie przedmiotu znajdują się zagadnienia, które mają pomóc w rozumieniu przyśpieszonych zmian i ich konsekwencji społecznych, a zwłaszcza ich znaczenia dla edukacji. Współczesna problematyka dotyczy też rozwoju samej socjologii jako dyscypliny naukowej, jej metod badań, zmiany trendów metodologicznych, obiektów badań, przemiany teorii socjologicznych. Treści przedmiotu obejmują analizę współczesnych dyskursów w socjologii i naukach społecznych, które są obecne w analizach zagadnień dynamiki ruchów społecznych, środków masowej komunikacji w sieci, globalnego i lokalnego wymiaru społecznych przemian, czy procesów wielkich migracji. Dotyczą zatem przede wszystkim problematyki tożsamości społeczno-kulturowej, społeczeństwa sieci i ryzyka w epoce późnej nowoczesności. |
Literatura: |
P. Sztompka: Socjologia. Warszawa 2004, PWN. A. Giddens: Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa 2002. PWN. M. Castells: Społeczeństwo sieci. Warszawa 2011. PWN. U. Beck: Społeczeństwo światowego ryzyka. Warszawa 2012. Scholar. A. Giddens, U. Beck, S. Lash: Modernizacja refleksyjna. Warszawa 2009. PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1. Posiada wiedzę o podstawowych dyskursach w socjologii współczesnej. 2. Ma znajomość procesów przemian w warunkach postępującej globalizacji, oraz ich skutków społecznych. 3. Rozumie znaczenie dynamiki zmian społecznych dla edukacji.; Umiejętności: 1. Potrafi interpretować zjawiska społeczne w swoim środowisku. 2.Umie prezentować problematykę socjologiczną publicznie wraz z małą grupą. 3.Umie prowadzić konwersację i dyskusję z innymi.; Kompetencje: 1. Potrafi przewidzieć przydatność teorii socjologicznych w przyszłości. 2.Umie zastosować aktualną wiedzę socjologiczną do opisu i interpretacji zachowań osób, grup i instytucji w różnych kontekstach społecznych. 2 ECTS: konwersatorium - 15 godzin przygotowanie z literatury przedmiotu - 15 godzin przygotowanie eseju/prezentacji - 20 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
W czasie konwersatorium prowadzący zajęcia monitoruje wiedzę,umiejętności i kompetencje uczestników w zakresie współczesnej problematyki socjologicznej. Ocena dotyczy dziewięciu wyróżnionych efektów kształcenia. Zaliczenie na ocenę: ocenie podlega aktywny udział w zajęciach konwersatoryjnych, oraz przygotowany projekt w postaci eseju/prezentacji, ukazujący wybrane nowe zjawiska i procesy społeczne w świetle współczesnych dyskursów socjologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.