Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wsparcie społeczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-WSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wsparcie społeczne
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

P_WR1_01, P_WR1_02, P_UR1_04,P_UR1_09, P_KR1_06, P_KR1_07


Skrócony opis:

Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej, opiekuńczej i społecznej.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przedstawienie istoty, rodzajów oraz układów wsparcia społecznego. Ponadto ukazanie sytuacji oraz podmiotów wymagających wsparcia, jak również podmiotów i instytucji będących jego źródłem.

Literatura:

Podstawowa:

G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju, Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009; Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej , Opole 2005; Praca socjalna w służbie ludziom, pod red. A. Żukiewicza, Toruń 2012; Wykluczenie i marginalizacja społeczna, pod red. K. Białobrzeskiej, S. Kawuli, Toruń 2006; W. Ratyński, Problemy i dylematy polityki społecznej w Polsce, Warszawa 2003; Gaś B.Z, Efektywność instytucjonalnych form pomocy na rzecz młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, Lublin 2008; Gaś B.Z., Młodzieżowy program wsparcia rówieśniczego ,Warszawa 1995; Pedagogika społeczna: dokonania- aktualność -perspektywy,pod red S. Kawuli, Toruń 2002; Szczepanik R., Wawrzyniak J., Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego, Łódź 2012; Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie - zagrożenia rozwojowe i społeczne, pod red. E. Wysockiej, Warszawa 2012; B. Krajewska, Instytucjonalne wsparcie pracujących rodziców nad najmłodszymi dziećmi (w:) Człowiek w pedagogice pracy, pod red B. Baraniak, Warszawa 2012; B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków 2009; M. Winiarski, Wsparcie społeczne wobec wyzwań współczesności (w:) Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, pod red. W. Danilewicz, Warszawa 2009; Edukacja a włączenie społeczne, pod red. T. Biernata, J. A. Malinowskiego, Toruń 2013;R. M. Ilnicka, Środowiskowy kontekst niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, Toruń 2008;Skazani na wykluczenie, pod red. M. Orłowskiej, Warszawa 2005.

Uzupełniająca:

Sęk H., Cieślak R., Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warszawa 2004; Palak Z., Bartkowicz Z., Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji, Lublin 2004; Dziecko i rodzina, Społeczne powinności opieki i wychowania, pod red. U. Grucy - Miąsik, Rzeszów 2007; Rodzina polska na przełomie wieków. Przeobrażenia, zagrożenia, patologie, pod red. J. Żebrowskiego, Gdańsk 2006; Pomoc dzieciom zagrożonym patologią środowiska rodzinnego i lokalnego, pod red. M. John - Borys, Katowice 1997; Dziecko zagrożone wykluczeniem, pod red. K. Biel, J. Kusztal, Kraków 2011; Patologie społeczne. Praktyczne aspekty zapobiegania i zwalczania patologii społecznych, pod red. J. Bubiło, T. Guz, D. Krukowska - Bubiło, Lublin 2012; U. Świętochowska, Patologie współczesnej cywilizacji, Torun 2010; Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, pod red. T. Sołtysiak, J. Sudar - Malukiewicz, Bydgoszcz 2003.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

Student posiada wiedzę na temat terminologii, źródła i rodzajów wsparcia społecznego

Wskazuje rolę wsparcia społecznego w sytuacjach stresu życiowego

Opisuje problemy i techniki pomiaru wsparcia społecznego

Umiejętności:

Uzasadnia zależność efektywności resocjalizacji od wsparcia społecznego

Zespołowo sporządza i prezentuje możliwości wsparcia osób uzależnionych, karanych sądownie, wychowanków z pogotowia opiekuńczego i domu dziecka

Przeprowadza rozmowę z pracownikami instytucji wsparcia społecznego

Kompetencje:

Wyraża gotowość wsparcia społecznego osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie i jest do tego odpowiednio przygotowany

Ma świadomość poziomu swoje wiedzy i umiejętności oraz roli kompetencji pedagogów we wsparciu osób resocjalizowanych

Metody i kryteria oceniania:

3.0 Student ma znikomą wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, bardzo pobieżnie opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym i konieczność udzielania im wsparcia, potrafi wskazać podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży, rodziny.

3.5 Student ma dostateczną wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, pobieżnie opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym i konieczność udzielania im wsparcia, zna podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży, rodziny.

4.0 Student posiada podstawową wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, dokonuje analizy problemów i sytuacji wymagających wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym i konieczność udzielania im wsparcia, zna akty prawne w tym zakresie wskazuje rodzaje i funkcje instytucji wsparcia dla dzieci, młodzieży, rodziny, rozpoznaje mechanizm uzależnienia i potrafi wskazać sieć wsparcia w takich sytuacjach.

4.5 Student posiada wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, dokonuje analizy problemów i sytuacji wymagających wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym i konieczność udzielania im wsparcia, interpretuje akty prawne w tym zakresie wskazuje rodzaje i funkcje instytucji wsparcia dla dzieci, młodzieży, rodziny, rozpoznaje mechanizm uzależnienia i potrafi wskazać i organizować sieć wsparcia w takich sytuacjach.

5.0 Student posiada całkowitą wiedzę temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, dokonuje szczegółowej analizy problemów i sytuacji wymagających wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym i konieczność udzielania im wsparcia,wyczerpująco charakteryzuje instytucje i podmioty wsparcia społecznego dzieci i rodzin, interpretuje akty prawne w tym zakresie, wskazuje rodzaje i funkcje instytucji wsparcia dla dzieci, młodzieży, rodziny, rozpoznaje mechanizm uzależnienia i potrafi wskazać i organizować sieć wsparcia w takich sytuacjach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)