Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Supporting of the Psychosocial Development of the Child

General data

Course ID: WNP-PE-WSPW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Supporting of the Psychosocial Development of the Child
Name in Polish: Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dziecka
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zaznajomienie słuchaczy z kanonem wiedzy teoretycznej z zakresu uwarunkowań psychologicznych i pedagogicznych stosowanych w terapii. Rola dobrej diagnozy w terapii. Teorie: Eriksona, Piageta i Wygotskiego.

Full description: (in Polish)

Teoria rozwoju psychospołecznego. Rozwój i rola otoczenia społecznego w najwcześniejszym okresie rozwoju

Zwrócenie szczególnej uwagi na fakt, iż teoria rozwoju psychospołecznego, to zespół świadomych działań jednostki pod wpłwem środowiska. Omówienie faz rozwojowych w/g Eriksona; biegun pozytywny i negatywny, ewentualne konflikty między nimi. Rozwój psycho-społeczny w poszczególnych fazach rozwojowych.Cnoty podstawowe w kazdym z okresów rozwojowych. ewentualne sytuacje kryzysowe w poszczególnych stadiach rozwojowych. Problemy i zagrożenia, ich geneza, przebieg i konsekwencje.

Psychologia kulturowo-historyczna L. S. Wygotskiego. Teoria rozwoju w/g J. Piageta.

Fazy rozwojowe według Eriksona;biegun pozytywny - negatywny - cnota podstawowa - konflikty między biegunami

Pięć faz rozwoju osobowości. Kryteria wg Eriksona.Zwrócenie szczególnej uwagi na fakt, iż teoria rozwoju psychospołecznego, to zespół świadomych działań jednostki pod wpłwem środowiska. Omówienie faz rozwojowych w/g Eriksona; biegun pozytywny i negatywny, ewentualne konflikty między nimi. Rozwój psycho-społeczny w poszczególnych fazach rozwojowych.Cnoty podstawowe w kazdym z okresów rozwojowych. ewentualne sytuacje kryzysowe w poszczególnych stadiach rozwojowych. Problemy i zagrożenia, ich geneza, przebieg i konsekwencje.

Psychologia kulturowo-historyczna L. S. Wygotskiego. Teoria rozwoju w/g J. Piageta.

Stadia rozwoju psychospołecznego. Rozwój psychospołeczny w wieku: przedszkolnym, młodszym szkolnym, szkolnym, gimnazjalnym, okresie dojrzewania i dorastania, pełnej dorosłości(wczesnej, środkowej i późnej) - szczególne uwarunkowania czynnikami środowiskowymi

Rozwój emocjonalny, intelektualny i uczuciowy.Problemy i zagrożenia.

Zasady postępowania z nastolatkami.Podsumowujący panel dyskusyjny - próba syntetycznego ujęcia problemów.

Bibliography: (in Polish)

Bardziejewska, M., Brzezińska, A., Hejmanowski, Sz. (2004). Osiągnięcia i zagrożenia dla rozwoju młodzieży w okresie dorastania. W: A. Brzezińska, E. Hornowska (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy (s. 91-106). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań,(redakcja naukowa: A. Brzezińska; przekład: A. Wojciechowski).

Brzezińska, A. (2002). Dorosłość – szanse i zagrożenia dla rozwoju. W: A. Brzezińska, K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Poznań.

Erikson, E. H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. 274-279.

Erikson, E. H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. 81 - 90.

Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN, s. 66-76

Sękowska, M. (2000). Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona. W: P. Socha (red.) Kraków.

Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa.

Wygotski, L. S. (2002). Kryzys siódmego roku życia. W: L. S. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne II: dzieciństwo i dorastanie (s. 165-177). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo (redakcja naukowa: A. Brzezińska, M. Marchow; przekład: T. Czub).

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

P_TW2_01 Zna terminologię specjalistyczną stosowaną w psychologii rozwojowej i socjologii związaną z rozwojem psychospołecznym dziecka.

P_TW2_02 Charakteryzuje teorie dotyczące elementów wiedzy psychologicznej i socjologicznej w kontekście rozwoju osobowości dziecka.

P_TW2_03 Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o formach i metodach skutecznego wspomagania rozwoju osobowości dziecka.

P_TW2_04 Dysponuje uporządkowaną wiedza o środowiskach oddziałujących na rozwój osobowości dziecka.

Umiejętnoiści

P_TU2_01 Potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami doyczącymi psychospołecznego rozwoju dziecka i kontruuje odpowiednie bloki problemowe skutecznie wspierające rozwój osobowości.

P_TU2_03 Wnikliwie obserwuje i potrafi dostrzec symptomy psychospołecznych deficytów osobowościowych dziecka.

P_TU2_05 Potrafi analizować, oceniać i korygowć dobór metod i procedur wpomagających skutecznie rozwój osobowości dziecka.

Kompetencje społeczne

P_TK2_01 Ma świadomość poziomu wiedzy, potrzeby jej pogłębianai i doskonalenia oraz potrafi dokonać krytycznej oceny własnych kompetencji i doskonalić słabsze ich obszary.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład informacyjny z elementami wykładu konwersatoryjnego. Analizowanie i rozwiązywanie hipotetycznych i rzeczywistych sytuacji w sferze wspomagania psychoosobowościowego rozwoju dziecka.

Ocena z przedmiotu jest wypadkową testu sprawdzającego znajomość literatury i rozmowy na temat treści realizowanych na wykładach.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)