Supporting of the Psychosocial Development of the Child
General data
Course ID: | WNP-PE-WSPW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Supporting of the Psychosocial Development of the Child |
Name in Polish: | Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dziecka |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zaznajomienie słuchaczy z kanonem wiedzy teoretycznej z zakresu uwarunkowań psychologicznych i pedagogicznych stosowanych w terapii. Rola dobrej diagnozy w terapii. Teorie: Eriksona, Piageta i Wygotskiego. |
Full description: |
(in Polish) Teoria rozwoju psychospołecznego. Rozwój i rola otoczenia społecznego w najwcześniejszym okresie rozwoju Zwrócenie szczególnej uwagi na fakt, iż teoria rozwoju psychospołecznego, to zespół świadomych działań jednostki pod wpłwem środowiska. Omówienie faz rozwojowych w/g Eriksona; biegun pozytywny i negatywny, ewentualne konflikty między nimi. Rozwój psycho-społeczny w poszczególnych fazach rozwojowych.Cnoty podstawowe w kazdym z okresów rozwojowych. ewentualne sytuacje kryzysowe w poszczególnych stadiach rozwojowych. Problemy i zagrożenia, ich geneza, przebieg i konsekwencje. Psychologia kulturowo-historyczna L. S. Wygotskiego. Teoria rozwoju w/g J. Piageta. Fazy rozwojowe według Eriksona;biegun pozytywny - negatywny - cnota podstawowa - konflikty między biegunami Pięć faz rozwoju osobowości. Kryteria wg Eriksona.Zwrócenie szczególnej uwagi na fakt, iż teoria rozwoju psychospołecznego, to zespół świadomych działań jednostki pod wpłwem środowiska. Omówienie faz rozwojowych w/g Eriksona; biegun pozytywny i negatywny, ewentualne konflikty między nimi. Rozwój psycho-społeczny w poszczególnych fazach rozwojowych.Cnoty podstawowe w kazdym z okresów rozwojowych. ewentualne sytuacje kryzysowe w poszczególnych stadiach rozwojowych. Problemy i zagrożenia, ich geneza, przebieg i konsekwencje. Psychologia kulturowo-historyczna L. S. Wygotskiego. Teoria rozwoju w/g J. Piageta. Stadia rozwoju psychospołecznego. Rozwój psychospołeczny w wieku: przedszkolnym, młodszym szkolnym, szkolnym, gimnazjalnym, okresie dojrzewania i dorastania, pełnej dorosłości(wczesnej, środkowej i późnej) - szczególne uwarunkowania czynnikami środowiskowymi Rozwój emocjonalny, intelektualny i uczuciowy.Problemy i zagrożenia. Zasady postępowania z nastolatkami.Podsumowujący panel dyskusyjny - próba syntetycznego ujęcia problemów. |
Bibliography: |
(in Polish) Bardziejewska, M., Brzezińska, A., Hejmanowski, Sz. (2004). Osiągnięcia i zagrożenia dla rozwoju młodzieży w okresie dorastania. W: A. Brzezińska, E. Hornowska (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy (s. 91-106). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań,(redakcja naukowa: A. Brzezińska; przekład: A. Wojciechowski). Brzezińska, A. (2002). Dorosłość – szanse i zagrożenia dla rozwoju. W: A. Brzezińska, K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Poznań. Erikson, E. H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. 274-279. Erikson, E. H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. 81 - 90. Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN, s. 66-76 Sękowska, M. (2000). Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona. W: P. Socha (red.) Kraków. Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa. Wygotski, L. S. (2002). Kryzys siódmego roku życia. W: L. S. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne II: dzieciństwo i dorastanie (s. 165-177). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo (redakcja naukowa: A. Brzezińska, M. Marchow; przekład: T. Czub). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza P_TW2_01 Zna terminologię specjalistyczną stosowaną w psychologii rozwojowej i socjologii związaną z rozwojem psychospołecznym dziecka. P_TW2_02 Charakteryzuje teorie dotyczące elementów wiedzy psychologicznej i socjologicznej w kontekście rozwoju osobowości dziecka. P_TW2_03 Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o formach i metodach skutecznego wspomagania rozwoju osobowości dziecka. P_TW2_04 Dysponuje uporządkowaną wiedza o środowiskach oddziałujących na rozwój osobowości dziecka. Umiejętnoiści P_TU2_01 Potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami doyczącymi psychospołecznego rozwoju dziecka i kontruuje odpowiednie bloki problemowe skutecznie wspierające rozwój osobowości. P_TU2_03 Wnikliwie obserwuje i potrafi dostrzec symptomy psychospołecznych deficytów osobowościowych dziecka. P_TU2_05 Potrafi analizować, oceniać i korygowć dobór metod i procedur wpomagających skutecznie rozwój osobowości dziecka. Kompetencje społeczne P_TK2_01 Ma świadomość poziomu wiedzy, potrzeby jej pogłębianai i doskonalenia oraz potrafi dokonać krytycznej oceny własnych kompetencji i doskonalić słabsze ich obszary. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład informacyjny z elementami wykładu konwersatoryjnego. Analizowanie i rozwiązywanie hipotetycznych i rzeczywistych sytuacji w sferze wspomagania psychoosobowościowego rozwoju dziecka. Ocena z przedmiotu jest wypadkową testu sprawdzającego znajomość literatury i rozmowy na temat treści realizowanych na wykładach. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.