Contemporary threats at school and prevention
General data
Course ID: | WNP-PE-ZAGR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Contemporary threats at school and prevention |
Name in Polish: | Współczesne zagrożenia w szkole i profilaktyka |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | education |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NP2_W13, NP2_W20, NP2_U14, NP2_U17, NP2_K05 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Osoba uczestnicząca w zajęciach zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice, potrafi porozumiewać się wykorzystując różne źródła informacji oraz kanały i techniki komunikacyjne, prezentując swój pogląd np. podczas dyskusji. |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest poruszenie kwestii odnoszących się m.in. do współczesnego środowiska uczenia się, które jest wspierane (determinowane?) także przez technologie cyfrowe. Zwrócenie uwagi zarówno na nowe możliwości związane z realizacją różnych potrzeb osób młodych, jak również na nowe wyzwania i zagrożenia w analizowanych obszarach. W kontekście tych ostatnich - podkreślenie znaczenia podejmowanych działań edukacyjnych, doradczych i profilaktycznych, które powinny objąć całą społeczność szkolną. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów wraz z liczbą godzin przeznaczoną na ich realizację: 1. „Nowe” pokolenie uczniów (i nauczycieli) oraz ich problemy – próba nakreślenia obrazów na podstawie literatury przedmiotu i osobistych doświadczeń. Wprowadzenie w problematykę zajęć (4h); 2. Poszukiwanie form wsparcia dla aktywnego oraz bezpiecznego udziału we wspólnocie uczących m.in. w oparciu o wyniki badań realizowanych w ramach projektu „The Unteachables” i innych aktywności projektowych (4h); 3. Zagrożenia, także w środowisku szkolnym, związane z korzystaniem z nowych mediów. Praktyki pedagogiczne zapobiegające np. agresji elektronicznej osób młodych, wykluczeniu cyfrowemu (4h); 4. Analiza wybranych działań profilaktycznych obejmujących społeczność szkolną i środowisko rodzinne. Projekty doradcze, rekomendacje w zakresie bezpieczeństwa uczniów, współpracy z rodzicami/opiekunami (3h). |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Kowalski R. M., Limber S. P., Agatston P. W. (2010), Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży, przekł. A. Wicher, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2. Kozak S. (2011), Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Difin. 3. Kulpa-Puczyńska A. (2019), Features of ‘New’ Students and the Potential of Future Teachers: First Effects of “The Unteachables” International Project, Forum Pedagogiczne, No 9/2, part 2, 271-281. 4. Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Nerwińska E. (2014), Psychospołeczne uwarunkowania bezpieczeństwa w szkole, Warszawa, on-line: www.ore.edu.pl. 6. Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls”. 7. Robinson K., Aronica L. (2015), KREATYWNE SZKOŁY oddolna rewolucja, która zmienia edukację [The Grassroots Revolution That’s Transforming Education], tłum. Baj A. Kraków: Wydawnictwo Element. 8. Tapscott D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, tłum. Cypryański P. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 9. Wojtasik Ł. (2007), Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje/gemiusAdHoc. 10. Materiały związane z analizowaną problematyką zamieszczane w aplikacji MS Teams i/lub na platformie Moodle. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: EU_01: Student zna i rozumie specyfikę współczesnego środowiska szkolnego i procesów w nim zachodzących. EU_02: Student zna i rozumie potrzebę prowadzenia działań edukacyjnych i profilaktycznych odnoszących się do nowych warunków życia szkolnego. UMIEJĘTNOŚCI: EU_01: Student potrafi projektować działania profilaktyczne dostosowane do zdiagnozowanych potrzeb osób stanowiących społeczność szkolną. EU_02: Student potrafi promować zdrowy styl życia. KOMPETENCJE: EU_01: Student jest gotowy do zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Planowany godzinowy nakład pracy Studentów (1 punkt ECTS razy 30h): - godziny kontaktowe – wykład – 15h - przygotowanie projektu – 5h - przygotowanie się do zaliczenia – 8h - udział w konsultacjach (także zdalnych) –2h |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów: - Zaliczenie w formie pisemnej na platformie Moodle* (odpowiedzi na trzy pytania problemowe/pytania typu Esej) z zakresu tematyki zawartej w sylabusie przedmiotu (Student/Studentka otrzymuje maks. 3 pkt za każde pytanie; na ocenę 3,0 – konieczne jest uzyskanie 5 pkt; 3,5-6pkt; 4,0-7pkt; 4,5-8pkt; 5,0-9pkt) (NP2_W13, NP2_W20, NP2_U14, NP2_U17, NP2_K05). - Aktywność podczas zajęć (np. udział w debacie, giełdzie pomysłów) - pozwala na podniesienie (maks. o jeden stopień) oceny końcowej. *możliwa jest stacjonarna forma zaliczenia przedmiotu. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 15 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Aleksandra Kulpa-Puczyńska | |
Group instructors: | Aleksandra Kulpa-Puczyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest poruszenie kwestii odnoszących się m.in. do współczesnego środowiska uczenia się, które jest wspierane (determinowane?) także przez technologie cyfrowe. Zwrócenie uwagi zarówno na nowe możliwości związane z realizacją różnych potrzeb osób młodych, jak również na nowe wyzwania i zagrożenia w analizowanych obszarach. W kontekście tych ostatnich - podkreślenie znaczenia podejmowanych działań edukacyjnych, doradczych i profilaktycznych, które powinny objąć całą społeczność szkolną. |
|
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów wraz z liczbą godzin przeznaczoną na ich realizację: 1. „Nowe” pokolenie uczniów (i nauczycieli) oraz ich problemy – próba nakreślenia obrazów na podstawie literatury przedmiotu i osobistych doświadczeń. Wprowadzenie w problematykę zajęć (4h); 2. Poszukiwanie form wsparcia dla aktywnego oraz bezpiecznego udziału we wspólnocie uczących m.in. w oparciu o wyniki badań realizowanych w ramach projektu „The Unteachables” i innych aktywności projektowych (4h); 3. Zagrożenia, także w środowisku szkolnym, związane z korzystaniem z nowych mediów. Praktyki pedagogiczne zapobiegające np. agresji elektronicznej osób młodych, wykluczeniu cyfrowemu (4h); 4. Analiza wybranych działań profilaktycznych obejmujących społeczność szkolną i środowisko rodzinne. Projekty doradcze, rekomendacje w zakresie bezpieczeństwa uczniów, współpracy z rodzicami/opiekunami (3h). |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. Kowalski R. M., Limber S. P., Agatston P. W. (2010), Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży, przekł. A. Wicher, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2. Kozak S. (2011), Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Difin. 3. Kulpa-Puczyńska A. (2019), Features of ‘New’ Students and the Potential of Future Teachers: First Effects of “The Unteachables” International Project, Forum Pedagogiczne, No 9/2, part 2, 271-281. 4. Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Nerwińska E. (2014), Psychospołeczne uwarunkowania bezpieczeństwa w szkole, Warszawa, on-line: www.ore.edu.pl. 6. Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls”. 7. Robinson K., Aronica L. (2015), KREATYWNE SZKOŁY oddolna rewolucja, która zmienia edukację [The Grassroots Revolution That’s Transforming Education], tłum. Baj A. Kraków: Wydawnictwo Element. 8. Tapscott D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, tłum. Cypryański P. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 9. Wojtasik Ł. (2007), Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje/gemiusAdHoc. 10. Materiały związane z analizowaną problematyką zamieszczane w aplikacji MS Teams i/lub na platformie Moodle. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Osoba uczestnicząca w zajęciach zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice, potrafi porozumiewać się wykorzystując różne źródła informacji oraz kanały i techniki komunikacyjne, prezentując swój pogląd np. podczas dyskusji. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.