Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zasady konstruowania programów dydaktyczno-wychowawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-ZD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zasady konstruowania programów dydaktyczno-wychowawczych
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2_W17, P_WP2_01, P_WP2_07, NP2_U09, NP2_U14, P_UP2_06, NP2_K06, NP2_K10, P_KP2_04

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności dotyczących konstruowania programów dydaktyczno-wychowawczych, stosowanych w pracy szkolnej, z uwzględnieniem ich różnorodności oraz procesu wdrażania.

Pełny opis:

Przedmiot dotyczy zapoznania się przez studentów z zasadami konstruowania systemów dydaktyczno -wychowawczych i opiekuńczych; nabycia umiejętności ich wartościowania w aspekcie integralnego rozwoju i wychowania dziecka, opieki i wsparcia; kształtowania umiejętności konstruowania programów dydaktyczno - wychowawczych i opiekuńczych, a także innowacyjnego ich wdrażania na gruncie praktyki zawodowej.

Literatura:

Adamek I., Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruowania programów szkolnych, Kraków 2007.

Chałas K., Wychowanie ku wartościom, tom I, Kielce 2003, s. 59-80.

Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.

Kosińska E., Mądrze i skutecznie. Konstruowanie szkolnego programu profilaktyki, Kraków 2002.

Pachociński R., Współczesne systemy edukacyjne, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca:

Dąbrowski Z. Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Olsztyn 2006.

Dziwaluk D., Systemy szkolne w Unii Europejskiej, Warszawa 1992.

Gnitecki J. (red.), Konstruowanie autorskich programów kształcenia stymulujących i wspierających rozwój uczniów w kształceniu szkolnym i pozaszkolnym, Poznań 2006

Kropiwnicki J. (red.), Wewnątrzszkolny system wychowania, Jelenia Góra 2000.

Simm M., Węgrzyn-Jonek E., Budowanie szkolnego programu profilaktyki, Kraków 2002.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

01 - Ma pogłębioną wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży.

02 - Zna terminologię dotyczącą konstruowania, wartościowania i wdrażania programów dydaktyczno-wychowawczych

03 - Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej i działalności terapeutyczno-rewalidacyjnej i wykorzystują ją w tworzeniu odpowiednich programów.

Umiejętności:

01 - Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych.

02 - Potrafi analizować własne działania pedagogiczne

(dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać

modyfikacji,potrafi obszary wymagające eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne.

03 - Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze edukacji elementarnej i rewalidacji.

Kompetencje:

01 - Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.

02 - Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

03 - jest wrażliwy na problemy edukacyjne dziecka w obszarze edukacji elementarnej i rewalidacji dziecka z różnorodnymi dysfunkcjami, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne.

Metody i kryteria oceniania:

Student, który realizuje efekty kształcenia na poziomie

-dostatecznym (3,0) - posiada podstawową wiedzę z z zakresu podmiotów działalności pedagogicznej w szkole, terminologii dotyczącej konstruowania, wartościowania i wdrażania programów dydaktyczno-wychowawczych oraz uczestnika działalności edukacyjnej, potrafi znaleźć rozwiązania prostych problemów pedagogicznych; rozumie własne działania pedagogiczne, skonstruować elementy niezbędne do tworzenia programów wychowawczo-dydaktycznych, wykazuje fragmentaryczną odpowiedzialność za własne przygotowanie i podejmowane decyzje i ich skutki, rozumie konieczność prowadzenia, oraz wykazuje wrażliwość na problemy edukacyjne dziecka

-dobrym (4,0): ma pogłębioną wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży, wymienia i wyjaśnia zasady konstruowania, wartościowania i wdrażania programów dydaktyczno-wychowawczych, ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjne i wykorzystują ją w tworzeniu odpowiednich programów; potrafi generować rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych; potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne; potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze edukacji; odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych; jest wrażliwy na problemy edukacyjne dziecka w obszarze edukacji elementarnej i rewalidacji dziecka z różnorodnymi dysfunkcjami, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne.

- bardzo dobrym (5,0): ma pogłębioną o literaturę przedmiotu i uzupełniająca, wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży, wymienia, wyjaśnia, analizuje i poddaje ocenie zasady konstruowania, wartościowania i wdrażania programów dydaktyczno-wychowawczych, ma uporządkowaną, wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach, wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjne i wykorzystują ją w tworzeniu odpowiednich programów; potrafi generować kreatywne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz trafnie i twórczo przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych; potrafi poddawać złożonej analizie własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji i podawać jej propozycje, eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne; potrafi zaprojektować i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać i uzasadniać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze edukacji; wyróżnia się wysoką odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych szerzy taką postawę w gronie innych specjalistów; jest szczególnie wrażliwy na problemy edukacyjne dziecka w obszarze edukacji elementarnej i rewalidacji dziecka z różnorodnymi dysfunkcjami, gotowy i zdolny do konstruktywnego komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne.

EK będą weryfikowane poprzez:

- aktywność i zaangażowanie na zajęciach

- przygotowanie fragmentu programu dydaktycznego lub wychowawczego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)