Zasady konstruowania programów dydaktyczno-wychowawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-ZD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zasady konstruowania programów dydaktyczno-wychowawczych |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W17, P_WP2_01, P_WP2_07, NP2_U09, NP2_U14, P_UP2_06, NP2_K06, NP2_K10, P_KP2_04 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności dotyczących konstruowania programów dydaktyczno-wychowawczych, stosowanych w pracy szkolnej, z uwzględnieniem ich różnorodności oraz procesu wdrażania. |
Pełny opis: |
Przedmiot dotyczy zapoznania się przez studentów z zasadami konstruowania systemów dydaktyczno -wychowawczych i opiekuńczych; nabycia umiejętności ich wartościowania w aspekcie integralnego rozwoju i wychowania dziecka, opieki i wsparcia; kształtowania umiejętności konstruowania programów dydaktyczno - wychowawczych i opiekuńczych, a także innowacyjnego ich wdrażania na gruncie praktyki zawodowej. |
Literatura: |
Adamek I., Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruowania programów szkolnych, Kraków 2007. Chałas K., Wychowanie ku wartościom, tom I, Kielce 2003, s. 59-80. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999. Kosińska E., Mądrze i skutecznie. Konstruowanie szkolnego programu profilaktyki, Kraków 2002. Pachociński R., Współczesne systemy edukacyjne, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: Dąbrowski Z. Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Olsztyn 2006. Dziwaluk D., Systemy szkolne w Unii Europejskiej, Warszawa 1992. Gnitecki J. (red.), Konstruowanie autorskich programów kształcenia stymulujących i wspierających rozwój uczniów w kształceniu szkolnym i pozaszkolnym, Poznań 2006 Kropiwnicki J. (red.), Wewnątrzszkolny system wychowania, Jelenia Góra 2000. Simm M., Węgrzyn-Jonek E., Budowanie szkolnego programu profilaktyki, Kraków 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 01 - Ma pogłębioną wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży. 02 - Zna terminologię dotyczącą konstruowania, wartościowania i wdrażania programów dydaktyczno-wychowawczych 03 - Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej i działalności terapeutyczno-rewalidacyjnej i wykorzystują ją w tworzeniu odpowiednich programów. Umiejętności: 01 - Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych. 02 - Potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać modyfikacji,potrafi obszary wymagające eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne. 03 - Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze edukacji elementarnej i rewalidacji. Kompetencje: 01 - Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych. 02 - Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 03 - jest wrażliwy na problemy edukacyjne dziecka w obszarze edukacji elementarnej i rewalidacji dziecka z różnorodnymi dysfunkcjami, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student, który realizuje efekty kształcenia na poziomie -dostatecznym (3,0) - posiada podstawową wiedzę z z zakresu podmiotów działalności pedagogicznej w szkole, terminologii dotyczącej konstruowania, wartościowania i wdrażania programów dydaktyczno-wychowawczych oraz uczestnika działalności edukacyjnej, potrafi znaleźć rozwiązania prostych problemów pedagogicznych; rozumie własne działania pedagogiczne, skonstruować elementy niezbędne do tworzenia programów wychowawczo-dydaktycznych, wykazuje fragmentaryczną odpowiedzialność za własne przygotowanie i podejmowane decyzje i ich skutki, rozumie konieczność prowadzenia, oraz wykazuje wrażliwość na problemy edukacyjne dziecka -dobrym (4,0): ma pogłębioną wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży, wymienia i wyjaśnia zasady konstruowania, wartościowania i wdrażania programów dydaktyczno-wychowawczych, ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjne i wykorzystują ją w tworzeniu odpowiednich programów; potrafi generować rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych; potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne; potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze edukacji; odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych; jest wrażliwy na problemy edukacyjne dziecka w obszarze edukacji elementarnej i rewalidacji dziecka z różnorodnymi dysfunkcjami, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne. - bardzo dobrym (5,0): ma pogłębioną o literaturę przedmiotu i uzupełniająca, wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży, wymienia, wyjaśnia, analizuje i poddaje ocenie zasady konstruowania, wartościowania i wdrażania programów dydaktyczno-wychowawczych, ma uporządkowaną, wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach, wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjne i wykorzystują ją w tworzeniu odpowiednich programów; potrafi generować kreatywne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz trafnie i twórczo przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych; potrafi poddawać złożonej analizie własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji i podawać jej propozycje, eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne; potrafi zaprojektować i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać i uzasadniać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze edukacji; wyróżnia się wysoką odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych szerzy taką postawę w gronie innych specjalistów; jest szczególnie wrażliwy na problemy edukacyjne dziecka w obszarze edukacji elementarnej i rewalidacji dziecka z różnorodnymi dysfunkcjami, gotowy i zdolny do konstruktywnego komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne. EK będą weryfikowane poprzez: - aktywność i zaangażowanie na zajęciach - przygotowanie fragmentu programu dydaktycznego lub wychowawczego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.