Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Sustainable development of enterprises

General data

Course ID: WNP-PE-ZR-Z
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (9998) Sustainable development The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Sustainable development of enterprises
Name in Polish: Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają charakter warsztatu uzupełnianego wykładem. Uczestnicy będą mieć możliwość poznania dobrych praktyk w zakresie budowania strategii zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie i stworzenia w grupach własnego projektu takiej strategii.

Full description: (in Polish)

Jednym z zasadniczych wyzwań współczesności jest zrównoważone gospodarowanie zasobami naturalnymi. W odpowiedzi na nie coraz częstszą praktyką firm jest uwzględnianie kryteriów przyrodniczych i wdrażanie gospodarki obiegu zamkniętego.

Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa wiąże się z tworzeniem strategii zrównoważonego rozwoju firmy. Uczestnicy zajęć będą mieć możliwość poznania dobrych praktyk w zakresie budowania strategii zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie (uwzględniającej m.in. zarządzanie środowiskiem naturalnym, edukację pracowników), a ponadto okazję do stworzenia własnego projektu takiej strategii.

Bibliography: (in Polish)

- Jaźwińska D., Efektywność strategii zrównoważonego rozwoju, "Organizacja i Zarządzanie" Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, nr 71/2016, s. 151-164.

https://odpowiedzialnybiznes.pl/

- Kaplan, R.S., Norton, D.P., Mapy strategii w biznesie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2011.

- Kuciński K. (red.), Strategie przedsiębiorstw wobec wymogów zrównoważonego rozwoju, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2009.

- Laszlo Ch. Firma zrównoważonego rozwoju, Studio EMKA, Warszawa 2008.

- Robert M., Nowe myślenie strategiczne, MT Biznes, Warszawa 2006.

- Rybak M., Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004.

- Wójcik G.P., Rola systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) w działalności organizacji, w: Borys T., Bartniczak B., Ptak M. (red.). Zrównoważony rozwój organizacji – odpowiedzialność środowiskowa, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2015, s. 103-115.

- Wyrwicka M.K., Jaźwińska D., The sustainable development strategy – a case study of Kompania Piwowarska SA.,„Research in Logistics & Production”, 4/2016, s. 299-307.

- Zuzek D., Społeczna odpowiedzialność biznesu a zrównoważony rozwój przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, T. 21, Nr 2/2012, s. 197-207.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: student potrafi wyjaśnić wpływ działalności przedsiębiorstw na środowisko społeczno-przyrodnicze oraz wskazać kierunki prowadzenia odpowiedzialnej polityki biznesu. Potrafi wykazać wkład poszczególnych dyscyplin naukowych w tworzenie i realizowanie polityki zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw. Ponadto zna kluczowe dokumenty strategiczne odnoszące się do zrównoważonego rozwoju.

Umiejętności: student posiada umiejętności wykorzystywania instrumentów finansowych i prawnych, służących ochronie środowiska oraz realizacji celów zrównoważonego rozwoju poprzez strategie firm.

Kompetencje: student jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, aktywnego włączania się w prace grup i organizacji realizujących działania edukacyjne związane ze zrównoważonym funkcjonowaniem przedsiębiorstw. Jest ponadto skłonny reagować na niewłaściwe zachowania w zakresie funkcjonowania środowiska i respektować przepisy prawa w obszarze zrównoważonego rozwoju.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

- na ocenę 2 (ndst.): student nie wie czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu, nie dostrzega zasadności tworzenia i wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa. Nie potrafi wymienić elementów, które powinna zawierać taka strategia, ani wykazać dobrych praktyk w zakresie implementowania strategii w przykładowej firmie.

- na ocenę 3 (dst): student w niewielkim stopniu potrafi wyjaśnić czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu i jaki jest cel oraz zasadność tworzenia i wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa. Potrafi wymienić tylko kilka elementów, które powinna zawierać taka strategia, nie orientuje się w praktykach implementowania strategii w firmie.

- na ocenę 4 (db): student wie czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu i dostrzega zasadność tworzenia i wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa. Dobrze orientuje się w elementach, które powinna zawierać taka strategia. Potrafi wykazać dobre praktyki w zakresie implementowania strategii w przykładowej firmie.

- na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze wie, czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu i jaki jest cel oraz zasadność tworzenia i wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa. Doskonale orientuje się w elementach i cechach jakie powinna zawierać taka strategia. Potrafi wskazać na praktykę firm w zakresie opracowywania i realizowania poszczególnych etapów strategii.

Umiejętności:

- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi przygotować strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa.

- na ocenę 3 (dst): student potrafi przygotować strategię zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa, ale jedynie w zakresie podstawowym.

- na ocenę 4 (db): student potrafi przygotować strategię zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa z uwzględnieniem kluczowych elementów składowych i w odniesieniu do wybranych praktyk w tym zakresie.

- na ocenę 5 (bdb): student potrafi przygotować strategię zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa z uwzględnieniem zasadniczych elementów odnoszących się do środowiska społeczno-przyrodniczego i z wyszczególnieniem poszczególnych płaszczyzn zrównoważonego rozwoju. Potrafi w sposób krytyczny odnieść się do wybranych strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa i praktyki implementacyjnej w tym zakresie.

Kompetencje:

- na ocenę 2 (ndst: student nie wykazuje gotowości do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, aktywnego włączania się w prace grup realizujących działania edukacyjne związane ze zrównoważonym funkcjonowaniem przedsiębiorstw.

- na ocenę 3 (dst): student wykazuje minimalną gotowość do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, aktywnego włączania się w prace grup realizujących działania edukacyjne związane ze zrównoważonym funkcjonowaniem przedsiębiorstw.

- na ocenę 4 (db): student jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, aktywnego włączania się w prace grup i organizacji realizujących działania edukacyjne związane ze zrównoważonym funkcjonowaniem przedsiębiorstw. Jest skłonny respektować przepisy prawa w obszarze zrównoważonego rozwoju.

- na ocenę 5 (bdb): student jest w pełni gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, aktywnego włączania się w prace grup i organizacji realizujących działania edukacyjne związane ze zrównoważonym funkcjonowaniem przedsiębiorstw. Jest skłonny respektować przepisy prawa w obszarze zrównoważonego rozwoju i reagować na niewłaściwe zachowania w zakresie funkcjonowania środowiska.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours, 30 places more information
Coordinators: Agnieszka Klimska
Group instructors: Agnieszka Klimska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie projektu strategii: 30 godz.

analiza materiałów źródłowych: 20 godz.

konsultacje: 10 godz.

suma godzin: 90 [90/30(25)=3]


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają charakter warsztatu uzupełnianego wykładem. Uczestnicy będą mieć możliwość poznania dobrych praktyk w zakresie budowania strategii zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie i stworzenia w grupach własnego projektu takiej strategii.

Full description: (in Polish)

Jednym z zasadniczych wyzwań współczesności jest zrównoważone gospodarowanie zasobami naturalnymi. W odpowiedzi na nie coraz częstszą praktyką firm jest uwzględnianie kryteriów przyrodniczych i wdrażanie gospodarki obiegu zamkniętego.

Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa wiąże się z tworzeniem strategii zrównoważonego rozwoju firmy. Uczestnicy zajęć będą mieć możliwość poznania dobrych praktyk w zakresie budowania strategii zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie (uwzględniającej m.in. zarządzanie środowiskiem naturalnym, edukację pracowników), a ponadto okazję do stworzenia własnego projektu takiej strategii.

Bibliography: (in Polish)

Jaźwińska D., Efektywność strategii zrównoważonego rozwoju, "Organizacja i Zarządzanie" Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, nr 71/2016, s. 151-164.

https://odpowiedzialnybiznes.pl/

Kaplan, R.S., Norton, D.P., Mapy strategii w biznesie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2011.

Kuciński K. (red.), Strategie przedsiębiorstw wobec wymogów zrównoważonego rozwoju, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2009.

Laszlo Ch. Firma zrównoważonego rozwoju, Studio EMKA, Warszawa 2008.

Robert M., Nowe myślenie strategiczne, MT Biznes, Warszawa 2006.

Rybak M., Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Wójcik G.P., Rola systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) w działalności organizacji, w: Borys T., Bartniczak B., Ptak M. (red.). Zrównoważony rozwój organizacji – odpowiedzialność środowiskowa, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2015, s. 103-115.

Wyrwicka M.K., Jaźwińska D., The sustainable development strategy – a case study of Kompania Piwowarska SA.,„Research in Logistics & Production”, 4/2016, s. 299-307.

Zuzek D., Społeczna odpowiedzialność biznesu a zrównoważony rozwój przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, T. 21, Nr 2/2012, s. 197-207.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)