Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Andragogy

General data

Course ID: WNP-PEZ-A
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Andragogy
Name in Polish: Andragogika
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (DOR. ZAW.) dla I roku Pedagogiki - studia II stopnia
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.RES.) dla I roku Pedagogiki - studia II stopnia
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.REW.) dla I roku Pedagogiki - studia II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

NP2_W24, NP2_U01,

NP2_U08, NP2_K01

Short description:

Purpose of teaching ( learning outcomes) :

- mastery of knowledge ( remembering and understanding) from the scope of the curriculum , the ability to select appropriate forms of education for adults , ability to develop the adult education system , the ability to measure the effects of adult learning , the ability to conduct research in the field of adult education

Full description:

The concept and object of andragogy. Axiology of adult education. The tradition of theory and practice andragogicznej. Psychological aspects of the functioning of adults and the elderly. Vocational education and adult education. Institutionalization of research andragogical. Andragogical research centers - the degree of institutionalization. The directions of reflection and research andragogical. Issues of research methodology andragogical. Andragogy internationally. Programme of the European community Socrates - Grundtvig. Fundamentals of adult education. The characteristics of contemporary adult education. Legal basis for adult education. Model motivation of adult education. Construction of the adult education system. The objectives, content, principles and methods, organization and evaluation of adult education. Education for adults. Course form of adult education. Education of the "third age" - universities of the third century. Distance Education. Andragogy special problems. Crises related to disease and aging. The functioning of adults with disabilities. Crises in the event of death and dying. Andragogiczna help in overcoming the crises of life. Problems andragogy work. Structure of the qualification standards. Employment in the form of telework. Preparing for work and employment of disabled people. Employees of adult education. Recent trends in the development of andragogy

Bibliography:

Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Wyd. Naukowe ITE-PIB. Radom-Kraków 2009; Brzezińska A.I. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. GWP, Gdańsk 2005, rozdz. 13-18; Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych, Red. K. Wojciechowski, przy współpracy Cz. Maziarza i J. Nowak. Ossolineum, Wrocław 1986; Kostkiewicz J. (red.), Aksjologia edukacji dorosłych. Wyd. KUL, Lublin 2004; Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wyd. Uniwersytet Wrocławski. Wrocław 1998; Pachociński R., Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Wyd. IBE, Warszawa 1998; Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego. Wiedza Powszechna. Warszawa 1990; Sapia-Drewniak E. i Stopińska-Pająk A. (red.), Z tradycji polskiej teorii i praktyki andragogicznej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 1997; Stochmiałek J., Przezwyciężanie kryzysów życiowych przez osoby dorosłe. Wyd. UKSW. Warszawa 2009; Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki. Wyd. ITE, Warszawa 1996.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

NP2_W05 Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedze na temat

subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorie i metodykę.

NP2_W06 Ma pogłębiona wiedze na temat rozwoju człowieka w

cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym.

NP2_W10 Ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, terapeutycznych, pogłębiona w wybranych zakresach.

NP2_W19 Ma wiedze na temat projektowania ścieżki własnego

rozwoju i awansu zawodowego.

NP2_U08 Potrafi sprawnie posługiwac sie wybranymi ujęciami

teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych

działan praktycznych.

NP2_U10 Potrafi wybrac i zastosowac właściwy dla danej

działalnosci pedagogicznej sposób postepowania, potrafi

dobierac środki i metody pracy w celu efektywnego

wykonania pojawiajacych sie zadan zawodowych.

NP2_U12 Potrafi pracowac w zespole; umie wyznaczac oraz

przyjmowac wspólne cele działania; potrafi przyjac role

lidera w zespole.

NP2_K03 Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju

jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach

społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania

wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i

budowania warsztatu pracy pedagoga.

NP2_K07 Jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do

komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z

osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie,

oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne.

NP2_K11 Ma świadomośc znaczenia profesjonalizmu, refleksji na

tematy etyczne i przestrzeganie zasad etyki zawodowej;

wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania:

Ocena dostateczna (3,0):Student posiada dostateczną wiedzę dotyczącą terminologii i podstaw teoretycznych andragogiki; w dostatecznym stopniu potrafi wskazać jej miejsca wśród nauk pedagogicznych, cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne pedagogiki dorosłych; w ograniczonym stopniu potrafi sformułować założenia koncepcji edukacji dorosłych; częściowo rozpoznaje uwarunkowania pracy z uczniem dorosłym w świetle dyskursów pedagogicznych; w podstawowym stopniu potrafi scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela osób dorosłych. Student w podstawowym stopniu potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w kształceniu dorosłych . Ma trudności w samodzielnym rozwijaniu swoich profesjonalnych umiejętności związanych z działalnością pedagogiczną w edukacji, nie zawsze potrafi, chociaż się stara, korzystać z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych. Student w podstawowym stopniu wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela osób dorosłych rzadko podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru pedagogiki dorosłych.

Ocena dostateczna plus (3,5):Student posiada wiedzę w stopniu dostatecznym dotyczącą terminologii i podstaw teoretycznych pedagogiki dorosłych; w dostatecznym stopniu potrafi wskazać jej miejsca wśród nauk pedagogicznych, cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne pedagogiki dorosłych; potrafi sformułować założenia koncepcji edukacji dorosłych; cześciowo rozpoznaje podstawowe uwarunkowania pracy z uczniem dorosłym w świetle dyskursów pedagogicznych; zna psychoogiczne podstawy uczenia się dorosłych; potrafi scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela edukacji dorosłych. Student potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w kształceniu dorosłych; posiada podstawową wiedzę dotyczącą ujęć teoretycznych w celu analizowania relacji uczeń – nauczyciel. potrafi dokonać podstawowej analizy konsekwencji rozwojowych przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy. Potrafi w dostatecznym stopniu rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną w edukacji, korzysta z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych. Student wykazuje w dostatecznym stopniu potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji dorosłych, sporadycznie podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru pedagogiki dorosłych.

Ocena dobra (4,0): Student posiada wiedzę dotyczącą terminologii i podstaw teoretycznych pedagogiki dorosłych; w znacznym stopniu potrafi wskazać jej miejsca wśród nauk pedagogicznych, cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne pedagogiki dorosłych; potrafi sformułować założenia koncepcji edukacji dorosłych; zna psychologiczne podstawy uczenia się dorosłych; potrafi scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela edukacji dorosłych. Student potrafi dokonać podstawowej analizy konsekwencji rozwojowych przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy. Potrafi rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną w edukacji, korzysta z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych. Student wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji dorosłych; podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru pedagogiki dorosłych.

Ocena dobra plus (4,5): Student posiada wiedzę dotyczącą terminologii i podstaw teoretycznych pedagogiki dorosłych; w wysokim stopniu potrafi wskazać jej miejsca wśród nauk pedagogicznych, cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne pedagogiki dorosłych; potrafi sformułować założenia koncepcji edukacji dorosłych; zna psychologiczne podstawy uczenia się dorosłych; potrafi scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela edukacji dorosłych. Student potrafii dokonać analizy konsekwencji rozwojowych przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy. Potrafi rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną w edukacji, korzysta z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych. Student wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji dorosłych; podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru pedagogiki dorosłych.

Ocena bardzo dobra (5.0): Student posiada usystematyzowaną wiedzę dotyczącą terminologii i podstaw teoretycznych pedagogiki dorosłych; potrafi wskazać jej miejsca wśród nauk pedagogicznych, cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne pedagogiki dorosłych; swobodnie formułuje i analizuje założenia koncepcji edukacji dorosłych w świetle dyskursów pedagogicznych; bardzo dobrze zna psychologiczne podstawy uczenia się dorosłych; potrafi w pełni scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela edukacji dorosłych. Student potrafi przeprowadzić dogłębną krytyczną analizę szans i zagrożeń w kształceniu zintegrowanym; posiada rozbudowaną wiedzę dotyczącą ujęć teoretycznych w celu analizowania relacji uczeń – nauczyciel. potrafi dokonać pogłębionej analizy konsekwencji rozwojowych przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy. Bardzo dobrze potrafi rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną w edukacji, sprawnie korzysta z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych. Student prezentuje aktywną, twórczą postawę skierowaną na zdobywanie wiedzy i dokształcanie w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji dorosłych; bierze aktywny udział w zakresie zdobywania wiedzy

Practical placement: (in Polish)

--------

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)