Antropologia kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-AKU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kulturowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (DOR. ZAW.) dla II roku Pedagogiki - studia II stopnia Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.RES.) dla II roku Pedagogiki - studia II stopnia Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.REW.) dla II roku Pedagogiki - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia Wiedza: NP2_W06 NP2_W09 NP1_W17 Umiejętności: NP2_U01 NP2_U05 NP2_U11 NP2_U14 Kompetencje: NP2_K01 NP2_K05 NP2_K08 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: wyjaśnienie ważnych zjawisk współczesnej kultury narzędziami klasycznej filozofii. Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu filozofii. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne dwojakiego typu: 1) metaprzedmiotowe: „Czym jest filozoficzna antropologia kultury?” *typy antropologii: filozoficzne i niefilozoficzne (np. psychologia, medycyna, teologia); *nauka a inne typy wiedzy: wiara, mądrość, ideologia, światopogląd (antropologia filozoficzna jako nauka); *poznanie naukowe a poznanie potoczne (mądrość nauki a mądrość ludowa – każdy filozofuje, ale filozofia jest poznaniem specjalistycznym: metoda, przedmiot i cel); *typy nauk: nauki szczegółowe (formalne i realne: humanistyczne i przyrodnicze), filozoficzne i teologiczne; *koncepcje filozofii: klasyczne (tomizm) i nieklasyczne (nowożytne i współczesne); *dyscypliny filozoficzne: współczesne kierunki nieklasyczne (epistemologia, aksjologia, ontologia) i klasyczne/tomizm (metafilozofia i filozofia: metafizyka ogólna i metafizyki szczegółowe: kosmologia i antropologia); * historia dyscypliny (od tematów antropologicznych po autonomiczną dyscyplinę) 2) przedmiotowe: opis i interpretacja faktu kultury Metody oceny: test i praca na zajęciach, które mają formę konwersatorium |
Literatura: |
M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996; S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin 1989; tenże, Światopogląd, religia, teologia, Lublin 1998; M. Kurdziałek, Średniowiecze w poszukiwaniu równowagi między arystotelizmem a platonizmem, Lublin !996; M.A. Krąpiec, J. Sochoń, Porzucić świat absurdów, Lublin 2002; S. Swieżawski, Istnienie i tajemnica, Lublin 1993; tenże, Święty Tomasz na nowo odczytany, Poznań 1995; E. Gilson, Bóg i filozofia, Warszawa 1961; tenże, Chrystianizm a filozofia, Warszawa 1958; S. Swieżawski, Wstępy do q. 75- 89 Sth 1, w: Św. Tomasz z Akwinu,Traktat o człowieku, Summa teologii 1, 75 - 89, przeł. i oprac. S. Swieżawski, Warszawa 1998; R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, Kraków 2002; W. Chudy, Drugie śniadanie u Sokratesa, Warszawa 2004; K. Wojtyła, Rozważania o istocie człowieka, Kraków 1999; Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio, Rzym 14.09.1998; M. A. Krapiec, U podstaw rozumienia kultury ,RW KUL, Lublin 1991, ss. 265; tenże, Filozofia w teologii. Czytając Encyklikę Fides et ratio, Lublin 1999; tenże, O Filozofii, Lublin 2008; A. Maryniarczyk, Dla-czego tomizm? Lublin 2001; J. Ratzinger, Wiara, prawda, tolerancja, Kielce 2005; Z.J. Zdybicka, Bóg czy sacrum, Lublin 2007; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1. Ma podstawową wiedzę na temat różnych rodzajów antropologii, jej uwarunkowaniach i konsekwencjach praktycznych. 2. Zna zasadnicze różnice między wiedzą naukową a potoczną, nauką a mądrością, zna specyfikę poznania filozoficznego, działy tego poznania, w tym przede wszystkim filozofię człowieka. 3. Ma pogłębioną wiedzę na temat znaczenia edukacji humanistycznej oraz podmiotów działalności pedagogicznej - dzieci, rodziców, nauczycieli. Umiejętności: 1. Posiada umiejętność obserwowania zjawisk społecznych, wskazywania ich źródeł i interpretacji w świetle problemów edukacyjnych. 2. Posiada umiejętność projektowania własnych pomysłów pedagogicznych, ich argumentowania w kontekście różnych koncepcji antropologicznych. 3. Potrafi krytycznie analizować własną drogę rozwoju oraz swoich podopiecznych, a także inspirować do dalszych działań twórczych. Kompetencje: 1. Ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się. 2. Jest przekonany o doniosłości przestrzegania zasad etycznych, dostrzega dylematy moralne i poszukuje optymalnych rozwiązań. 3. Ma świadomość odpowiedzialności za przekazanie dziedzictwa kulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena ndst (2) - nie potrafi wskazać koncepcji antropologicznych, nie docenia wiedzy humanistycznej w projektowaniu działań wychowawczych. - ocena dst (3) - nieprecyzyjnie określa, jakie istnieją antropologie, jakie jest ich uwarunkowanie społeczne i jaki to ma wpływ na działalność pedagogiczną. - ocena db (4) - potrafi precyzyjnie określić różne typy antropologii, ich odmienność i wynikające z nich konsekwencje wychowawcze. - ocena bdb (5) - ma uporządkowaną wiedzę na temat rozwoju człowieka, odpowiedzialności za wychowanie; w sposób pogłębiony wykazuje relacje między koncepcją antropologiczną a praktyką wychowawczą; w oparciu o teoretyczną wizję człowieka kompleksowo projektuje pracę wychowawczą. Metody oceny: uczestnictwo i aktywność na zajęciach, pisemne kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.