Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-AKU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia kulturowa
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (DOR. ZAW.) dla II roku Pedagogiki - studia II stopnia
Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.RES.) dla II roku Pedagogiki - studia II stopnia
Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.REW.) dla II roku Pedagogiki - studia II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Wiedza:

NP2_W06

NP2_W09

NP1_W17

Umiejętności:

NP2_U01

NP2_U05

NP2_U11

NP2_U14

Kompetencje:

NP2_K01

NP2_K05

NP2_K08

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: wyjaśnienie ważnych zjawisk współczesnej kultury narzędziami klasycznej filozofii.

Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu filozofii.

Pełny opis:

Treści merytoryczne dwojakiego typu:

1) metaprzedmiotowe:

„Czym jest filozoficzna antropologia kultury?”

*typy antropologii: filozoficzne i niefilozoficzne (np. psychologia, medycyna, teologia); *nauka a inne typy wiedzy: wiara, mądrość, ideologia, światopogląd (antropologia filozoficzna jako nauka);

*poznanie naukowe a poznanie potoczne (mądrość nauki a mądrość ludowa – każdy filozofuje, ale filozofia jest poznaniem specjalistycznym: metoda, przedmiot i cel);

*typy nauk: nauki szczegółowe (formalne i realne: humanistyczne i przyrodnicze), filozoficzne i teologiczne;

*koncepcje filozofii: klasyczne (tomizm) i nieklasyczne (nowożytne i współczesne); *dyscypliny filozoficzne: współczesne kierunki nieklasyczne (epistemologia, aksjologia, ontologia) i klasyczne/tomizm (metafilozofia i filozofia: metafizyka ogólna i metafizyki szczegółowe: kosmologia i antropologia);

* historia dyscypliny (od tematów antropologicznych po autonomiczną dyscyplinę)

2) przedmiotowe: opis i interpretacja faktu kultury

Metody oceny: test i praca na zajęciach, które mają formę konwersatorium

Literatura:

M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996; S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin 1989; tenże, Światopogląd, religia, teologia, Lublin 1998; M. Kurdziałek, Średniowiecze w poszukiwaniu równowagi między arystotelizmem a platonizmem, Lublin !996; M.A. Krąpiec, J. Sochoń, Porzucić świat absurdów, Lublin 2002; S. Swieżawski, Istnienie i tajemnica, Lublin 1993; tenże, Święty Tomasz na nowo odczytany, Poznań 1995; E. Gilson, Bóg i filozofia, Warszawa 1961; tenże, Chrystianizm a filozofia, Warszawa 1958; S. Swieżawski, Wstępy do q. 75- 89 Sth 1, w: Św. Tomasz z Akwinu,Traktat o człowieku, Summa teologii 1, 75 - 89, przeł. i oprac. S. Swieżawski, Warszawa 1998; R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, Kraków 2002; W. Chudy, Drugie śniadanie u Sokratesa, Warszawa 2004; K. Wojtyła, Rozważania o istocie człowieka, Kraków 1999; Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio, Rzym 14.09.1998; M. A. Krapiec, U podstaw rozumienia kultury ,RW KUL, Lublin 1991, ss. 265; tenże, Filozofia w teologii. Czytając Encyklikę Fides et ratio, Lublin 1999; tenże, O Filozofii, Lublin 2008; A. Maryniarczyk, Dla-czego tomizm? Lublin 2001; J. Ratzinger, Wiara, prawda, tolerancja, Kielce 2005; Z.J. Zdybicka, Bóg czy sacrum, Lublin 2007;

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

1. Ma podstawową wiedzę na temat różnych rodzajów antropologii, jej uwarunkowaniach i konsekwencjach praktycznych.

2. Zna zasadnicze różnice między wiedzą naukową a potoczną, nauką a mądrością, zna specyfikę poznania filozoficznego, działy tego poznania, w tym przede wszystkim filozofię człowieka.

3. Ma pogłębioną wiedzę na temat znaczenia edukacji humanistycznej oraz podmiotów działalności pedagogicznej - dzieci, rodziców, nauczycieli.

Umiejętności:

1. Posiada umiejętność obserwowania zjawisk społecznych, wskazywania ich źródeł i interpretacji w świetle problemów edukacyjnych.

2. Posiada umiejętność projektowania własnych pomysłów pedagogicznych, ich argumentowania w kontekście różnych koncepcji antropologicznych.

3. Potrafi krytycznie analizować własną drogę rozwoju oraz swoich podopiecznych, a także inspirować do dalszych działań twórczych.

Kompetencje:

1. Ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się.

2. Jest przekonany o doniosłości przestrzegania zasad etycznych, dostrzega dylematy moralne i poszukuje optymalnych rozwiązań.

3. Ma świadomość odpowiedzialności za przekazanie dziedzictwa kulturowego.

Metody i kryteria oceniania:

- ocena ndst (2) - nie potrafi wskazać koncepcji antropologicznych, nie docenia wiedzy humanistycznej w projektowaniu działań wychowawczych.

- ocena dst (3) - nieprecyzyjnie określa, jakie istnieją antropologie, jakie jest ich uwarunkowanie społeczne i jaki to ma wpływ na działalność pedagogiczną.

- ocena db (4) - potrafi precyzyjnie określić różne typy antropologii, ich odmienność i wynikające z nich konsekwencje wychowawcze.

- ocena bdb (5) - ma uporządkowaną wiedzę na temat rozwoju człowieka, odpowiedzialności za wychowanie; w sposób pogłębiony wykazuje relacje między koncepcją antropologiczną a praktyką wychowawczą; w oparciu o teoretyczną wizję człowieka kompleksowo projektuje pracę wychowawczą.

Metody oceny: uczestnictwo i aktywność na zajęciach, pisemne kolokwium.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)