Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aksjologiczne problemy współczesnego wychowania i kształcenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-AP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Aksjologiczne problemy współczesnego wychowania i kształcenia
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza:

NP2_W07

NP2_W09

NP2_W11

NP2_W16

Umiejętności:

NP2_U02

NP2_U08

Kompetencje:

NP2_K05

NP2_K08

NP2_K11

Skrócony opis:

Uwarunkowania procesów wychowania w związku ze zmianami dotyczącymi ról społecznych, zagadnieniem płci i roli rodziny

Pełny opis:

Materiał

1. Jednostka, grupa społeczna; człowiek istota społeczna;

2. Socjalizacja / indywidualizacja;

3. Integracja - alienacja;

4. Płeć jako problem

- spór, walka, sprzeciw

- konflikty, siła, agresja;

- płeć jako źródło cierpienia

- kwestia wolności wyboru płci

- bunt, prowokacja

- proponowane wzorce

- modele społęczne - społeczeństwo konsumpcuyjne i utylitarne

- zabawa, rozrywka

- ambicje osobiste, sukces, kariera zawodowa

- seks bez tabu, brak kulturowych ograniczeń;

- różnorodność i pluralizm

5. Płeć jako źródło dynamizmu, integracji społęcznej i osobowej

- "dobre różnice"

- komunikacja, dialog

- tolerancja

6. Społeczeństwo "bez płci"

- wzorce kobiecości - typy feminizmu

- "społeczeństwo przyszłości"

- konsekwecnje społeczne ideologii gender (queer)

7. Wzorce pozytywne

- nowy feminizm

- męska duchowść: publikacje, ruchy, stowarzyszenia

Literatura:

Literatura

Arterburn S. Mężczyźni i ich sekrety, Wydawnictwo W drodze, Poznań 2007

Augustyn J. SJ, Ojcostwo. Aspekty pedagogiczne i duchowe, Wydawnictwo WAM, Kraków 2003

Bly Robert, Żelazny Jan, Zysk i S-ka, Poznań 2004

Eldredge J. Dzikie serce. Tęsknoty męskiej duszy, Wyd. „W drodze”, Poznań 2003

Eldredge J, Eldredge S., Urzekająca. Odkrywanie tajemnicy kobiecej duszy, Logos, Warszawa 2011

Etyka w medycynie. Ujęcie interdyscyplinarne, red. M. A. Monge, Medipage, Warszawa 2012; (zaburzenia w dziedzinie seksualnej s. 343-351; różnice płciowe s. 394-410);

Guitton J., Kobieta, miłość, rodzina, IW Pax, Warszawa 1994

Forward S., Toksyczni rodzice, Czarna Owca, Warszawa 2011

From E., O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007; Praktyka miłości, s. 109-132

Gray, Mężczyźni są z Marsa, Kobiety z Wenus, Rebis, Poznań 2010

Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastę stworzył. O Jana Pawła II teologii ciała, RW KUL, Lublin 1981

Kornas-Biela D. (red.), Ojcostwo wobec wyzwań współczesności, Fundacja Cyryla i Metodego Lublin 2006

Lewis C. S., Cztery miłości, IW Pax Warszawa 1962

Lewis R., Warto być rycerzem. Rola ojca w prowadzeniu syna ku męskości, Instytut Edukacji Narodowej, Lublin 2009

Miłować ludzką miłość. Dziedzictwo myśli Jana Pawła II o małżeństwie i rodzinie, red. L. Melina, S. Grygiel, tłum. K. Halat, J. Skoczylas, Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawa 2010

Moir A., Jessel D., Płeć mózgu PIW, Warszawa 2010

Pieper Josef, O miłości, IW Pax, Warszawa 1983

Pospiszyl K. Ojciec a wychowanie dziecka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007

Richard L., Być mężczyzną. Strategia duchowego rozwoju, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań 2010

Rybicki A., Lew i baranek. O duchowości mężczyzny, Gaudium, Lublin 2012

Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008; zaufanie 525-559

Sosnowski T., Ojciec we współczesnej rodzinie, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011

Sujak E., Rozważania o ludzkim rozwoju, Wydawnictwo Znak, Kraków 1978

Verlinde J.-M., Tajemnica ojcostwa, Wydawnictwo M, Kraków 1997

Weber S. Wrażliwy wojownik, Vocatio, Warszawa 2007

Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, red. T. Styczeń i in., TN KUL, Lublin 1994

Zdrowie psychiczne, red. K. Dąbrowski, PWN, Warszawa 1979

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student:

1. ma podstawową wiedzę na temat wartości i norm oraz ich uwarunkowań kulturowych

2. wskazuje powiązania kwestii dotyczących płci z rozwojem jednostkowym i spolecznym - integracja/alienacja

3.określa konsekwencje wychowawcze związane z problemami tożsamości płciowej

4. wskazuje znaczenie wzorców kulturowych dotyczących płci i rodziny dla dojrzalości jednostki oraz ładu i spójności życia społecznego

5. potrafi ocenić wartość proponowanych rozwiązań;

6. rozumie potrzebę stosowania wartości i norm w działaniach wychowawczych;

7. dba o przestrzeganie zasad profesjonalinych i standardy zachowań moralnych.

liczba ECTS 3

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

suma godz. 75 [75/30(25) = 3]

udział w zajęciach - 6 godz.

konsultacje - 10

przygotowanie do zajęć, lektury - 20 godz.

przygotowanie do kolkwium - 29 godz.

przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godz.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria ogólne:

- aktywność na zajęciach;

- umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji;

- zdolność krytycznej lektury tekstów;

- prezentacja przygotowanych tematów

Kolokwium

Oceny

niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii; nie rozumie specyfiki problemów;

dostateczna (3) - zna terminologię; charakteryzuje czynniki i trudności związane z problematyką

dobra (4) - dobrze analizuje główne problemy w teorii i praktyce;

bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specvyfikę i uwarunkowania problemów; potrafi myśleć krytycznie i oceniać kontrowersyjne problemy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)