Aktywizacja zawodowa i społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-AZIS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aktywizacja zawodowa i społeczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P_WD2_01 P_UD2_04 P_UD2_06 P_KD2_02 P_KD2_03 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi problemami oraz zespołem działań z zakresu aktywizacji zawodowej i społecznej w odniesieniu do osób będących w szczególnie trudnej sytuacji na współczesnym rynku pracy. Wymagania wstępne związane z realizacją przedmiotu: zaliczone treści z zakresu socjologii ogólnej, pedagogiki społecznej, pedagogiki pracy |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Człowiek dorosły w różnych sytuacjach życia i pracy - wprowadzenie w problematykę zajęć; 2. Aktywizacja społeczno - zawodowa: istota, programy, główni realizatorzy działań; 3. Udział doradcy zawodowego w rozwiązywaniu problemów społeczno - zawodowych osób z tzw. "grup ryzyka" (absolwentów, długotrwale bezrobotnych, osób 50+, niepełnosprawnych, mieszkańców wsi, kobiet); 4. Problematyka teleedukacji oraz telepracy jako szansy na aktywne uczestnictwo w życiu zawodowym. Wybrane rozwiązania z zakresu aktywizacji społeczno-zawodowej. |
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008 2. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., B. Baraniak, Pedagogika pracy, Warszawa 2007 3. Marynowicz - Hetka E., Pedagogika społeczna: podręcznik akademicki, Warszawa 2006 (T. 1) i 2007 (T. 2) 4. Ratyński W., Problemy i dylematy polityki społecznej w Polsce, Warszawa 2003 Dodatkowa: 1. Filipowicz G., Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Warszawa 2004 2. Kawula S. (red.), Pedagogika społeczna: dokonania, aktualność, perspektywy: podręcznik akademicki dla pedagogów, Toruń 2001 3. Kościelska M., Aouil B. (red.), Człowiek niepełnosprawny. Rodzina i praca, Bydgoszcz 2004 4. Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego; Student potrafi generować oryginalne rozwiązania w zakresie aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia, w sferze pracy; Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole; Student ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu specjalności i budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego i animatora pracy społecznej; Student jest wrażliwy na potrzeby i gotowy do komunikowania i współpracy z osobami potrzebującymi wsparcia w podejmowaniu decyzji zawodowych, poszukujących pracy, aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja plenarna, praca w zespołach problemowych oraz indywidualna analiza i interpretacja materiałów źródłowych - z zastosowaniem odpowiednich środków dydaktycznych: literatury, prezentacji multimedialnych. Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów: - Projekt studencki grupowy (P_UD2_04, P_UD2_06) - Aktywny udział w zajęciach, debata (P_WD2_01, P_KD2_03) - Indywidualna analiza źródeł (P_WD2_01, P_KD2_02) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.