(in Polish) Diagnoza i terapia dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji
General data
Course ID: | WNP-PEZ-DITER |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Diagnoza i terapia dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad657e8ef46584c55949b2499afc08a94%40thread.tacv2/conversations?groupId=437da83a-3bc9-41f0-99ea-afa79aec9251&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zaznajomienie studentów z celami i formami diagnozy, postępowania i terapii dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji. |
Full description: |
(in Polish) 1. Określenie terminów: zaburzenia, zachowania, emocje; diagnoza terapia*. 2. Rodzaje, rozpoznawanie i diagnoza zaburzeń zachowania 3. Terapia zaburzeń zachowania 4. Rodzaje emocji. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych 5. Diagnoza typu uczniów wg Roswithy Riebisch i Huberta Leszczynskiego.* 6. Podatność poszczególnych typów (w/w) na określone zachowania i emocje.* 7. Czy istnieje wychowanie bez porażek?* 8. Sterowanie emocjami 9. Symptomy sygnalizujące zaburzenia emocjonalne; czynniki sprzyjające 10. Symptomy sygnalizujące zaburzenia zachowania; czynniki sprzyjające 11. Zaburzenia zachowania wg ICD 10. Kryteria diagnostyczne.* 12. Diagnoza środowiska rodzinnego 13. Zachowania problemowe ucznia w środowisku szkolnym 14. Relacje i zależności między temperamentem a zachowaniem.* 15. „Każde dziecko chce być dobre” – panel dyskusyjny.* *Tematy realizowane na w systemie niestacjonarnym zależnie od możliwości i zainteresowania słuchaczy. |
Bibliography: |
(in Polish) Jarosz E, Wysocka E, Diagnoza psycho – pedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006; Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela [red. D. Wosik – Kawala, T. Zubrzycka – Maciąg], Kraków 2011; Kaja B, Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998 Riebisch R, Luszczynski H, Diagnoza typów uczniów, Sopot 2014; Skołbania B, Diagnostyka pedagogiczna (cz. II r.4 i 7), Kraków 2011; Skorek E. M, Terapia pedagogiczna, Kraków 2005; Szymański M, Edukacyjne problemy współczesności, Kraków 2014; Elementy diagnostyki pedagogicznej [red. I. Lepalczyk, J. Badura], Warszawa 1987; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) wiedzy:K_W01 zna elementarną terminologię używaną w pedagogice, rozumie źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; K_W12 ma elemetarną wiedzę o prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; K_W16 ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej umiejętności: K_U02 potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych. K_U05 posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; K_U09 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; szczególnie w obszarze zaburzeń zachowania i emocji. K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej): 3,0 – zna i potrafi określić podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne; wyróżnia i określa specjalne potrzeby edukacyjne; 4,0 popranie wykorzystuje narzędzia badawcze oraz potrafi je porównywać, stosuje odpowiednie metody i techniki, weryfikuje w trakcie diagnozowania; 5,0 potrafi poprawnie wykorzystać metody, techniki i narzędzia diagnostyczne, śledzić ich efektywność i trafność doboru dla pełnej wykładni problemów w trakcie formułowania diagnozy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.