Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Diagnoza i terapia dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji

General data

Course ID: WNP-PEZ-DITER
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Diagnoza i terapia dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad657e8ef46584c55949b2499afc08a94%40thread.tacv2/conversations?groupId=437da83a-3bc9-41f0-99ea-afa79aec9251&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zaznajomienie studentów z celami i formami diagnozy, postępowania i terapii dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji.

Full description: (in Polish)

1. Określenie terminów: zaburzenia, zachowania, emocje; diagnoza terapia*.

2. Rodzaje, rozpoznawanie i diagnoza zaburzeń zachowania

3. Terapia zaburzeń zachowania

4. Rodzaje emocji. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych

5. Diagnoza typu uczniów wg Roswithy Riebisch i Huberta Leszczynskiego.*

6. Podatność poszczególnych typów (w/w) na określone zachowania i emocje.*

7. Czy istnieje wychowanie bez porażek?*

8. Sterowanie emocjami

9. Symptomy sygnalizujące zaburzenia emocjonalne; czynniki sprzyjające

10. Symptomy sygnalizujące zaburzenia zachowania; czynniki sprzyjające

11. Zaburzenia zachowania wg ICD 10. Kryteria diagnostyczne.*

12. Diagnoza środowiska rodzinnego

13. Zachowania problemowe ucznia w środowisku szkolnym

14. Relacje i zależności między temperamentem a zachowaniem.*

15. „Każde dziecko chce być dobre” – panel dyskusyjny.*

*Tematy realizowane na w systemie niestacjonarnym zależnie od możliwości i zainteresowania słuchaczy.

Bibliography: (in Polish)

Jarosz E, Wysocka E, Diagnoza psycho – pedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006;

Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela [red. D. Wosik – Kawala, T. Zubrzycka – Maciąg], Kraków 2011;

Kaja B, Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998

Riebisch R, Luszczynski H, Diagnoza typów uczniów, Sopot 2014;

Skołbania B, Diagnostyka pedagogiczna (cz. II r.4 i 7), Kraków 2011;

Skorek E. M, Terapia pedagogiczna, Kraków 2005;

Szymański M, Edukacyjne problemy współczesności, Kraków 2014;

Elementy diagnostyki pedagogicznej [red. I. Lepalczyk, J. Badura], Warszawa 1987;

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

wiedzy:K_W01 zna elementarną terminologię używaną w pedagogice, rozumie źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych;

K_W12 ma elemetarną wiedzę o prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych;

K_W16 ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej

umiejętności:

K_U02 potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych.

K_U05 posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych;

K_U09 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; szczególnie w obszarze zaburzeń zachowania i emocji.

K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

(Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla

przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej):

3,0 – zna i potrafi określić podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne; wyróżnia i określa specjalne potrzeby edukacyjne;

4,0 popranie wykorzystuje narzędzia badawcze oraz potrafi je porównywać, stosuje odpowiednie metody i techniki, weryfikuje w trakcie diagnozowania;

5,0 potrafi poprawnie wykorzystać metody, techniki i narzędzia diagnostyczne, śledzić ich efektywność i trafność doboru dla pełnej wykładni problemów w trakcie formułowania diagnozy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)