Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza w pracy opiekuńczo-wychowawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-DOWYCH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2_W21, NP2_U02,

NP2_U15, NP2_K07

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką uwarunkowań oraz przebiegu procesu diagnostycznego w pracy opiekuńczo - wychowawczej, w tym z celami, etapami i zasadami pomiaru pedagogicznego , a także z planowaniem i konstruowaniem narzędzi diagnozy psychopedagogicznej.

Pełny opis:

Cele, etapy i zasady diagnozy w pracy opiekuńczo-wychowawczej

Aspekty cząstkowe diagnozy rozwiniętej

Rodzaje i typy diagnoz w praktyce pedagogicznej

Cechy kontaktu diagnostycznego i podstawowe dyspozycje diagnosty

Wskaźniki prawidłowego vs pozornego kontaktu diagnostycznego

Charakterystyka wybranych błędów diagnostycznych

Normy moralne i problemy etyczne w diagnostyce psychologiczno-pedagogicznej

Rodzaje pomiaru pedagogicznego

Wybrane metody i techniki diagnostyczne oraz narzędzia pomiaru pedagogicznego

Planowanie narzędzi diagnozy pedagogicznej w oparciu o taksonomię celów kształcenia

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN

Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Wybrane rozporządzenia MEN

Efekty kształcenia i opis ECTS:

NP2_W21 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę specjalistyczną z zakresu diagnozy funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku szkolnym i pozaszkolnym, w tym rodzinnym

NP2_U02 Potrafi posługiwać się najważniejszymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania strategii działań diagnostyczno-terapeutycznych

NP2_U15 Potrafi posługiwać się wybranymi narzędziami diagnostycznymi w celu rozpoznawania problemów dzieci, młodzieży i dorosłych, w tym sytuacji trudnych związanych z procesem wychowania, opieki oraz uczenia się

NP2_K07 Dostrzega problemy w środowiskach edukacyjno-wychowawczych i jest gotowy do podejmowania zindywidualizowanych działań pedagogicznych związanych z planowaniem i organizacją procesu kształcenia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe konwersatorium 15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5h

Przygotowanie się do egzaminu

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10h

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Metody i kryteria oceniania:

Ocena projektu polegającego na samodzielnym przygotowaniu i omówieniu narzędzia diagnostycznego.

Kryteria oceny:

trafność (0-2p.), dostosowanie do badanej próby/sytuacji diagnostycznej

(0-2p.), struktura (0-2p.), możliwość wykorzystania narzędzia w badaniu (0-2p.), poprawność językowa (0-2p.) , staranność wykonania (0-2p.), przedstawienie narzędzia (0-2p.)

punktacja:

14-13p. ocena: bardzo dobry(5)

12 p. ocena: dobry plus (4.5)

11-10 p. ocena: dobry (4)

9 p. ocena: dostateczny plus (3.5)

8-7 p. ocena: dostateczny (3)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

Link do zajęć w MS TEAMS

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXunvsRLgLBLd7LUt5Oywj1P-Rg8rOuaiRmXhVIJBD_M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ba349678-005f-4749-9fb5-c7bd9bea7323&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Kod do zajęć w MS TEAMS (proszę używać do dołączania do zespołu)

nevin02

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)