Diagnoza pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-DPE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA W_01 W_02 W_03 UMIEJĘTNOŚCI U_02 KOMPETENCJE K_01 |
Skrócony opis: |
Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej metod diagnozowania i podstawowych technik pomiaru, umiejętności formułowania pytań i problemów diagnostycznych, całościowego ujmowania procesu diagnozy, wykorzystywania danych diagnostycznych pochodzących z różnych źródeł w oddziaływaniu pedagogicznym. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do udzielenia pomocy uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Student poznaje przepisy prawne pozwalające na tworzenie różnych form zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w przedszkolu, w szkole. Poznaje metody diagnozowania trudności w uczeniu się czytania i pisania, funcjonowania społecznego, kryteria rozpoznawania wybranych trudności. Studenci poznają skuteczność zastosowania różnych metod profilaktycznych i terapeutycznych wykorzystywanych w pracy korekcyjno - kompensacyjnej |
Literatura: |
Lepalczyk I., Badura J., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1994. Lisowska E., Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Kielce 2008. Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Kraków 2011. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2007. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiazania praktyczne, Kraków 2011. Deptuła M., (red.) Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2006. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak Warszawa 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zrealizowaniu kursu student: - posiada ogólną wiedzę dotyczącą diagnozy pedagogicznej, - zna terminologię dotyczącą omawianych obszarów diagnozy pedagogicznej - potrafi omówić wybrane narzędzia diagnostyczne - rozumie uwarunkowania trudności i zaburzeń w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska - potrafi zastosować podstawowe pojęcia z zakresu diagnozy pedagogicznej - potrafi stosować wybrane (pedagogiczne) narzędzia diagnostyczne - posiada umiejętność poznawania dzieci i młodzieży - posiada umiejętność rozpoznawania symptomów zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska -potrafi dokonywać analizy i syntezy przyczyn i skutków powstałych zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu jednostki jak też jej środowiska - ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności diagnostycznych - ma świadomość odpowiedzialności i konsekwencji wiążących się z niewłaściwym zdiagnozowaniem |
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę 2 (ndst.): nie umie wykorzystywać podstawowych informacji - na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka informacji; - na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje informacje oraz potrafi je porównać; - na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć procedury, potrafi porównać ich efektywność a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.