Diagnoza pedagogiczna i profilaktyka w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-DPPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza pedagogiczna i profilaktyka w szkole |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA P_WP1_0 1 P_WP1_0 3 UMIEJĘTNOŚCI P_UP1_05 KOMPETENCJE P_KP1_03 |
Skrócony opis: |
Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej metod diagnozowania i podstawowych technik pomiaru, umiejętności formułowania pytań i problemów diagnostycznych, całościowego ujmowania procesu diagnozy, wykorzystywania danych diagnostycznych pochodzących z różnych źródeł w oddziaływaniu pedagogicznym. Ukazanie spectrum działań profilaktycznych w ramach działalności dydaktyczno-wychowawczej. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do udzielenia pomocy uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Student poznaje przepisy prawne pozwalające na tworzenie różnych form zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w przedszkolu, w szkole. Poznaje metody diagnozowania trudności w uczeniu się czytania i pisania, funcjonowania społecznego, kryteria rozpoznawania wybranych trudności. Studenci poznają skuteczność zastosowania różnych metod profilaktycznych i terapeutycznych wykorzystywanych w pracy korekcyjno - kompensacyjnej.Dodatkowo poznają zasady pracy z dzieckiem, etapy pracy korekcyjno – kompensacyjnej oraz poziomy pomocy dziecku w szkole. Uczą się jak planować swoją pracę z dzieckiem, jak współpracować z rodzicami, jak motywować dziecko do wspólnej pracy. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Diagnoza edukacyjna dzieci 6-, 7-letnich rozpoczynających naukę : (wersja po badaniach pilotażowych) / Ewa Tryzno, Wydawnictwo Harmonia, 2006 Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : wybrane problemy i rozwiązania / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2009 Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju : interdyscyplinarne problemy / praca pod red. Joanny Kruk-Lasockiej i Małgorzaty Sekułowicz, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, 2004 Literatura uzupełniająca Lisowska E., Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Kielce 2008. Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2006. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak Warszawa 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zrealizowaniu kursu student: - posiada ogólną wiedzę dotyczącą diagnozy pedagogicznej, - zna terminologię dotyczącą omawianych obszarów diagnozy pedagogicznej - potrafi omówić wybrane narzędzia diagnostyczne - rozumie uwarunkowania trudności i zaburzeń w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska - potrafi zastosować podstawowe pojęcia z zakresu diagnozy pedagogicznej - potrafi stosować wybrane (pedagogiczne) narzędzia diagnostyczne - posiada umiejętność poznawania dzieci i młodzieży - posiada umiejętność rozpoznawania symptomów zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska -potrafi dokonywać analizy i syntezy przyczyn i skutków powstałych zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu jednostki jak też jej środowiska - ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności diagnostycznych - ma świadomość odpowiedzialności i konsekwencji wiążących się z niewłaściwym zdiagnozowaniem - ma wiedzę na temat obszarów stanowiących zagrożenie dla rozwoju dziecka, potrafi je zidentyfikować - potrafi opracować plan działań profilaktycznych w odniesieniu do wybranego zagadnienia i go zrealizować. Uzasadnienie ECTS: godziny kontaktowe- 8 przygotowanie do zajęć:- 25 przygotowanie do egzaminu: -25 przygotowanie do kolokwium: - 20 Łączna liczba godzin: 78 (=3 ECTS) |
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę 2 (ndst.): nie umie wykorzystywać podstawowych informacji - na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka informacji; - na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje informacje oraz potrafi je porównać; - na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć procedury, potrafi porównać ich efektywność a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.