Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza pedagogiczna i profilaktyka w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-DPPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza pedagogiczna i profilaktyka w szkole
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

WIEDZA

P_WP1_0 1

P_WP1_0 3

UMIEJĘTNOŚCI

P_UP1_05

KOMPETENCJE

P_KP1_03

Skrócony opis:

Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej metod diagnozowania i podstawowych technik pomiaru, umiejętności formułowania pytań i problemów diagnostycznych, całościowego ujmowania procesu diagnozy, wykorzystywania danych diagnostycznych pochodzących z różnych źródeł w oddziaływaniu pedagogicznym. Ukazanie spectrum działań profilaktycznych w ramach działalności dydaktyczno-wychowawczej.

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do udzielenia pomocy uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Student poznaje przepisy prawne pozwalające na tworzenie różnych form zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w przedszkolu, w szkole. Poznaje metody diagnozowania trudności w uczeniu się czytania i pisania, funcjonowania społecznego, kryteria rozpoznawania wybranych trudności. Studenci poznają skuteczność zastosowania różnych metod profilaktycznych i terapeutycznych wykorzystywanych w pracy korekcyjno - kompensacyjnej.Dodatkowo poznają zasady pracy z dzieckiem, etapy pracy korekcyjno – kompensacyjnej oraz poziomy pomocy dziecku w szkole. Uczą się jak planować swoją pracę z dzieckiem, jak współpracować z rodzicami, jak motywować dziecko do wspólnej pracy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Diagnoza edukacyjna dzieci 6-, 7-letnich rozpoczynających naukę : (wersja po badaniach pilotażowych) / Ewa Tryzno, Wydawnictwo Harmonia, 2006

Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : wybrane problemy i rozwiązania / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2009

Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju : interdyscyplinarne problemy / praca pod red. Joanny Kruk-Lasockiej i Małgorzaty Sekułowicz, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, 2004

Literatura uzupełniająca

Lisowska E., Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Kielce 2008.

Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2006.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak Warszawa 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Po zrealizowaniu kursu student:

- posiada ogólną wiedzę dotyczącą diagnozy pedagogicznej,

- zna terminologię dotyczącą omawianych obszarów diagnozy pedagogicznej

- potrafi omówić wybrane narzędzia diagnostyczne

- rozumie uwarunkowania trudności i zaburzeń w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska

- potrafi zastosować podstawowe pojęcia z zakresu diagnozy pedagogicznej

- potrafi stosować wybrane (pedagogiczne) narzędzia diagnostyczne

- posiada umiejętność poznawania dzieci i młodzieży

- posiada umiejętność rozpoznawania symptomów zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska

-potrafi dokonywać analizy i syntezy przyczyn i skutków powstałych zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu jednostki jak też jej środowiska

- ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności diagnostycznych

- ma świadomość odpowiedzialności i konsekwencji wiążących się z niewłaściwym zdiagnozowaniem

- ma wiedzę na temat obszarów stanowiących zagrożenie dla rozwoju dziecka, potrafi je zidentyfikować

- potrafi opracować plan działań profilaktycznych w odniesieniu do wybranego zagadnienia i go zrealizować.

Uzasadnienie ECTS:

godziny kontaktowe- 8

przygotowanie do zajęć:- 25

przygotowanie do egzaminu: -25

przygotowanie do kolokwium: - 20

Łączna liczba godzin: 78 (=3 ECTS)

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 2 (ndst.): nie umie wykorzystywać podstawowych informacji

- na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka informacji;

- na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje informacje oraz potrafi je porównać;

- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć procedury, potrafi porównać ich efektywność a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)