Diagnosis in social prevention and resocialization
General data
Course ID: | WNP-PEZ-DPSR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Diagnosis in social prevention and resocialization |
Name in Polish: | Diagnoza w profilaktyce społecznej i resocjalizacji |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NP2_W21, NP2_U02, NP2_K07 |
Short description: |
(in Polish) Celem realizacji treści przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z tematyką diagnozy w profilaktyce społecznej i resocjalizacji |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1) Funkcje, przedmiot i cechy profilaktyki społecznej, 2) Diagnoza w resocjalizacji – założenia ogólne, 3) Miejsce diagnozy w resocjalizacji i w strukturze diagnostyki psychologiczno – pedagogicznej, 4) Zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne w różnych koncepcjach teoretycznych - kryteria diagnostyczne, 5) Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej, 6) Charakterystyka głównych aspektów diagnozy, analiza narzędzi diagnostycznych, zasady konstruowania i wykorzystywania narzędzi diagnostycznych, 7) Charakterystyka podstawowych modeli diagnozy resocjalizacyjnej, 8) Wybrane narzędzia do oceny rożnych aspektów nieprzystosowania społecznego, diagnoza różnicowa zaburzeń antyspołecznych - zaburzenia osobowości, skrajna aspołeczność i zaburzenia psychopatyczne, 9) Diagnoza środowiskowa: rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, 10) Diagnoza problemów oraz potrzeb osób i grup społecznych zagrożonych niedostosowaniem i wykluczeniem społecznym, 11) Diagnoza penitencjarna – w kierunku ustalenia przyczyn zachowań aspołecznych, antyspołecznych i przestępczych, 12) Projektowanie oddziaływań penitencjarnych w środowisku otwartym i zamkniętym. |
Bibliography: |
(in Polish) Spis zalecanych lektur: 1) Ciosek M., Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2000, 2) Ciosek M., Izolacja więzienna, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1993, 3) Ciosek M., Kmiecik K., Psychologia kliniczna: wprowadzenie do psychologii sądowo-penitencjarnej, skrypt, Gdańsk 1987, 4) Cz., Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971, 5) Frączek A., Pojęcie i zakres diagnozy psychologicznej, [w:] Problemy diagnozy psychologicznej w klinice psychiatrycznej, (red.) Susułowska M., „Zeszyty Naukowe UJ. Prace Psychologiczno-Pedagogiczne”, nr 10 z 1966, 6) Gałecki P., Depko A., Eichstaedt K., Talarowska M., Prognoza społeczno-kryminologiczna – podstawowe zagadnienia, „Seksuologia po Dyplomie – Kwartalnik Specjalistyczny”, nr 3 z 2013, 7) Hołyst B., Podstawy i zakres indywidualnej prognozy kryminologicznej, „Probacja”, nr 1 z 2013, 8) Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2006, 9) Kowalczyk M.H., Zabójcy i mordercy. Czynniki ryzyka i możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych, Wyd. Impuls, Kraków 2010, 10) Niewiadomska I., Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności, Wyd. Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2007, 11) Pospiszyl K., Psychopatia, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2000, 12) Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa, Wyd. PWN 2013. Akty prawne: 1) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600 i 2077 oraz z 2019 r. poz. 730, 858 i 870); 2) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, (Dz. U. z 2020 r., poz. 523 ze zm.); 3) Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1542, 1669, 2245 i 2399 oraz z 2019 r. poz. 125); 4) Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. 1982 Nr 35 poz. 228); 5) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020 poz. 167); 6) Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz.U. 2003 nr 151 poz. 1469); 7) Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 26 listopada 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz.U. 2012 poz. 1409); 8) Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2016 r. w sprawie regulaminu organizacyjno-porządkowego wykonywania tymczasowego aresztowania (Dz.U. 2016 poz. 2290); 9) Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie regulaminu organizacyjno-porządkowego wykonywania kary pozbawienia wolności (Dz.U. 2016 poz. 2231); 10) Zarządzenie nr 19/16 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia 2016 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów penitencjarnych (nie publikowane). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie: wiedzy: Student zna definicje diagnozy z obszaru dziedzin pedagogicznych i nauk współpracujących z nimi, rodzaje działań poszczególnych etapów diagnozy resocjalizacyjnej w różnych obszarach. Zna rodzaje narzędzi diagnostycznych, procedury ewaluacyjne, podstawy prawne działań resocjalizacyjnych. umiejętności: Potrafi konstruować narzędzia diagnostyczne w zależności od określonej sytuacji społecznej oraz posługiwać się gotowymi narzędziami diagnostycznymi. Formułuje wnioski uogólniające i ewaluacyjne w każdym z badanych obszarów. kompetencji społecznych: Student w procesie diagnostycznym prezentuje postawę zaangażowania i kreatywności. Student wnikliwie i empatycznie diagnozuje problemy społeczne. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) -udział w wykładzie: 15 godz. - przygotowanie do zajęć (czytanie tekstów naukowych, przygotowanie pracy zaliczeniowej -prezentacji multimedialnej, aktywność na zajęciach), - ocenianie ciągłe, egzamin pisemny w formie testu obejmującego treści wykładów. Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej): aktywność na zajęciach, przygotowanie do zajęć, przygotowanie prezentacji multimedialnej, scenariusz zajęć w oparciu o wskazane metody i techniki, test egzaminacyjny. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 15 hours, 10 places
|
|
Coordinators: | Konrad Wierzbicki | |
Group instructors: | Konrad Wierzbicki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.