Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Educational and vocational counseling

General data

Course ID: WNP-PEZ-DRZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Educational and vocational counseling
Name in Polish: Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

NP2_W05; NP2_U02; NP2_U03; NP2_K04; NP2_K07

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z funkcjonowaniem doradztwa edukacyjno-zawodowego (w tym przybliżenie sposobów realizacji zadań z tego zakresu) oraz uwarunkowaniami jego przebiegu; wyposażenie w podstawowe umiejętności m.in. analizy potrzeb i wyzwań współczesnego rynku pracy oraz budowania warsztatu pracy szkolnego doradcy zawodowego; zaktywizowanie Studentów do planowania także własnej przyszłości edukacyjno-zawodowej i do podjęcia współpracy ze specjalistami w tym obszarze.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów wraz z liczbą godzin przeznaczoną na ich realizację:

1. Doradztwo zawodowe i pojęcia pokrewne. Cele doradztwa edukacyjno-zawodowego - 1 godz.

2. Zadania, metody oraz narzędzia pracy doradcy zawodowego. Teoria i praktyka - 4 godz.

3. System doradztwa zawodowego w szkole (założenia i realizacja) - 4 godz.

4. Udział poradni psychologiczno – pedagogicznej w procesie wyboru zawodu - 2 godz.

5. Doradztwo zawodowe w instytucjach rynku pracy. Współpraca ze szkołami - 2 godz.

6. Doradztwo edukacyjno - zawodowe w systemach szkolnych oraz pozaszkolnych państw UE - 2 godz.

Bibliography: (in Polish)

1. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008.

2. Paszkowska - Rogacz A. i in., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa 2006.

3. Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy: doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012.

4. Sobierajski T., Doradztwo zawodowe: uniwersalizm i konceptualizacja, Warszawa 2013.

5. Wojtasik B., Podstawy poradnictwa kariery poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2011.

Proponowana literatura dodatkowa:

1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007.

2. Jaskólska A., Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pomaganie z pasją, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2015.

3. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2005.

4. Knopik T., Zafascynowani światem. Efektywne wspieranie rozwoju zdolności i zainteresowań uczniów w codziennej praktyce szkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2018.

5. McKey M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2006.

6. Stańczyk I., Doradztwo personalne i zawodowe, Warszawa 2013.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA:

EK_01 Student zna terminy, teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem ich praktycznego zastosowania, metodykę w obszarze doradztwa zawodowego.

UMIEJĘTNOŚCI:

EK_01 Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł oraz nowoczesnych technologii; potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji edukacyjnych oraz zawodowych.

EK_02 Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na tematy dotyczące analizowanych zagadnień pedagogicznych, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; posiada m.in. umiejętność analizy sytuacji na rynku pracy.

KOMPETENCJE:

EK_01 Student jest gotowy do podejmowania wyzwań (pro)zawodowych; wykazuje aktywność i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych oraz zespołowych działań profesjonalnych w zakresie m.in. doradztwa edukacyjno - zawodowego i edukacji ustawicznej.

EK_01 Student jest gotowy do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się także z osobami będącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest przygotowany do współpracy m.in. z instytucjami rynku pracy.

Planowany godzinowy nakład pracy Studenta (rozliczenie punktów ECTS – 1 punkt ECTS razy 30 godzin pracy):

- godziny kontaktowe – konwersatoria – 8h

- przygotowanie projektu – 10h

- przygotowanie się do zaliczenia – 10h

- udział w konsultacjach (także zdalnych) – 2h

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:

- Obecność* i aktywny udział w zajęciach (NP2_W05; NP2_U02; NP2_U03; NP2_K04; NP2_K07);

- Uczestnictwo w debacie oraz wybranym wydarzeniu naukowym (NP2_W05; NP2_U02; NP2_K07);

- Przygotowanie i przedstawienie projektu (NP2_W05; NP2_U02; NP2_U03; NP2_K04; NP2_K07). Prezentacja (w dowolnej formie) wybranego środowiska/instytucji ze względu na: a. innowacyjne formy, metody realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego lub/i b. niestandardowych adresatów prowadzonych działań.

* możliwa jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność.

Na ocenę dostateczną – Student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu doradztwa edukacyjno - zawodowego w kraju oraz wybranych państwach UE, potrafi (korzystając z różnych źródeł) zdobywać informacje o charakterze zawodowym oraz zaprojektować i zaprezentować działania wspierające młodych ludzi (na różnych etapach kształcenia) w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu pracy szkolnego doradcy zawodowego oraz współpracy z różnymi instytucjami, m.in. rynku pracy, w analizowanym obszarze.

Na ocenę dostateczną plus (3,5) - wzmocnienie oceny dostatecznej dzięki przygotowaniu na zajęcia (i zaprezentowaniu) dodatkowych materiałów źródłowych na temat realizowanych zagadnień;

Na ocenę dobrą (4,0) – wzmocnienie oceny dostatecznej plus szczególnie czynnym udziałem w debacie (pełnienie roli moderatora, eksperta, zdobycie tytułu najlepszego mówcy) poświęconej roli doradztwa edukacyjno - zawodowego w różnych okresach życia człowieka.

Na ocenę dobrą plus (4,5) – wzmocnienie oceny dobrej wyjątkowo aktywnym udziałem w projekcie studenckim (np. pełnienie funkcji lidera) - prezentacja środowiska/instytucji zajmującego się/zajmującej się realizacją zadań doradztwa edukacyjno - zawodowego (przykład krajowy lub zagraniczny).

Na ocenę bardzo dobrą (5,0) - wzmocnienie oceny dobrej plus dzięki przygotowaniu dodatkowych materiałów wzbogacających prezentację grupy projektowej (dane z badań, opinie ekspertów lub adresatów działań) oraz zadbanie o aktywność wszystkich uczestników zajęć, a także udział w wybranym wydarzeniu naukowym wspomagającym planowanie własnej przyszłości edukacyjno-zawodowej.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)