Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza środowiska wychowawczego z elementami psychopedagogizacji rodziców

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-DSRO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza środowiska wychowawczego z elementami psychopedagogizacji rodziców
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2_W07

NP2_W15

NP2_U02

NP2_U18

NP2_K02

P_TW2_04

P_TW2_05

P_TU2_03

P_TU_08

P_TK_03

P_TK2_05


Skrócony opis:

W trakcie realizacji zajęć student nabywa wiedzę i praktyczne umiejętności, pozwalające na skuteczną i efektywną współpracę z rodziną w procesie wychowania dziecka. Poznaje rodzinę jako środowisko wychowawcze, przejawy trudności i dysfunkcji oraz podstawy pedagogizacji rodziców. Zapoznaje się z podstawami pomocy psychologiczno - pedagogicznej w zakresie wybranych przejawów trudności u dzieci.

Pełny opis:

1. Rodzina oraz placówki oświatowe jako środowiska wychowawcze. Przejawy zaburzeń i dysfunkcji.

2. Pojęcie diagnozy oraz wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego.

3. Współpraca rodziny z placówkami światowymi i opiekuńczo - wychowawczymi.

4. Pedagogizacja rodziców.

5. Podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

6. Ryzyko dysleksji.

7. Dziecko z ADHD z perspektywy szkolnej.

8. Inne wybrane problemy w funkcjonowaniu dziecka i pedagogizacji rodziców

Literatura:

E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna, Warszawa 1996; E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2005; Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość. Teraźniejszość. Przyszłość, pod red. E. Jundziłł, R. Pawłowskiej, Gdańsk 2008; A. Seweryńska, Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju, Zielona Góra 2009; M. Sałasiński, B. Badziukiewicz, Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003; M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2004; M. Mendel, Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Gdańsk 2007; Opieka, wychowanie, kształcenie. Moduły edukacyjne, pod red. W. Woronowicz, D. Apanel, Kraków 2010; Rodzina i szkoła wobec realiów i wyzwań XXI wieku, pod red. D. Kocurek, Cieszyn - Katowice - Kraków 2010; Opieka i wychowanie. Tradycja i problemy współczesne, pod red. D. Apanel, Kraków 2009; Pedagogizacja rodziców jako ważny element wspomagania procesu wychowania, Wychowanie na co Dzień 2011, nr 7 - 8; B. Kozieł, współdziałanie szkoły z rodzicami - opinie nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (w:) Rodzina i szkoła wobec realiów i wyzwań XXI wieku, pod red. D. Kocurek, Cieszyn -Katowice - Kraków 2010; A. Studenska, Rola nauczyciela w kształtowaniu autonomii ucznia (w:) Rodzina i szkoła wobec realiów i wyzwań XXI wieku, pod red. D. Kocurek, Cieszyn -Katowice - Kraków 2010; J. Miko - Giedyk, Współpraca szkoły z rodziną w procesie wychowania (w:) Opieka i wychowanie - tradycja i problemy współczesne, pod red. A. Apanel, Kraków 2009.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student dysponuje uporządkowaną wiedzą o różnych środowiskach wychowawczych, jako stymulatorach i inhibitorach rozwoju dziecka.

Prezentuje wiedzę dotyczącą organizacji i zasad udzielania pomocy pedagogicznej dzieciom w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych.

Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych

zakresach.

Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania zło żonych sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych.

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy zło onych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a tak e diagnozowania i projektowania działań praktycznych Potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i edukacyjnych w stosunku do ró żnych uczestników procesu edukacji elementarnej.

Posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne; potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z ró żnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej.

Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się

odpowiedzialny wobec dziecka.

Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne wobec dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i

osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i

odznacza się wytrwałością w podejmowaniu

indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w

zakresie pedagogiki; angaż uje się we współpracę.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie na podstawie przygotowanej pracy pisemnej.

3,0 - student charakteryzuje w podstawowym stopniu rolę środowisk wychowawczych, przejawy ich dysfunkcji, podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, zasady współpracy placówek z rodziną, podstawy procesu pedagogizacji oraz przejawy trudności w funkcjonowaniu dziecka

3,5 - student dostatecznie opisuje rolę środowisk wychowawczych, wskazuje możliwe przejawy ich dysfunkcjonalności, podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, współpracy ze placówkami i pedagogizacji rodziców

4,0 - student w dobrym stopniu rozpoznaje przejawy dysfunkcjonalności w środowisku wychowawczym rodziny, wskazuje na zasady prawidłowej współpracy z placówkami oświatowymi, zna podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, wskazuje obszary pedagogizacji rodziców.

4,5 - student dokonuje wstępnej diagnozy środowiska wychowawczego rodziny, określa plan współpracy z rodziną, dobrze orientuje się w podstawach pomocy psychologiczno - pedagogicznej, rozpoznaje problemy w funkcjonowaniu dziecka, dokonuje ich wstępnej diagnozy i wskazuje na dalsze postępowanie wobec dziecka i rodziny

5,0 - student bardzo dobrze zna podstawowe metody wstępnej diagnozy środowiska wychowawczego rodziny, określa zasady i plan współpracy z rodziną, dobrze zna podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, problemy w funkcjonowaniu dziecka, jest przygotowany do prowadzenia pedagogizacji rodziców.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)