Diagnoza i terapia dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-DZE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 21 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Rychlik | |
Prowadzący grup: | Adam Rychlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Realizacja wybranych zagadnień ( opis), podstawowych dla problematyki , jak w nazwie przedmiotu. Wychwycenie, pocczątkowych objawów sygnalizujących zaburzenia w zachowaniu i sferze emocji dziecka.. prawidłowe postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne. |
|
Pełny opis: |
1. Określenie terminów: zaburzenia, zachowania, emocje; diagnoza terapia. 2. Rodzaje, rozpoznawanie i diagnoza zaburzeń zachowania 3. Terapia zaburzeń zachowania 4. Rodzaje emocji. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych 5. Diagnoza typu uczniów wg Roswithy Riebisch i Huberta Leszczynskiego 6. Podatność poszczególnych typów (w/w) na określone zachowania i emocje 7. Czy istnieje wychowanie bez porażek? 8. Sterowanie emocjami 9. Symptomy sygnalizujące zaburzenia emocjonalne; czynniki sprzyjające 10. Symptomy sygnalizujące zaburzenia zachowania; czynniki sprzyjające 11. Zaburzenia zachowania wg ICD 10. Kryteria diagnostyczne. 12. Diagnoza środowiska rodzinnego 13. Zachowania problemowe ucznia w środowisku szkolnym 14. Relacje i zależności między temperamentem a zachowaniem. 15. „Każde dziecko chce być dobre” – panel dyskusyjny. |
|
Literatura: |
Jarosz E, Wysocka E, Diagnoza psycho – pedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006; Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela [red. D. Wosik – Kawala, T. Zubrzycka – Maciąg], Kraków 2011; Kaja B, Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998 Kołakowski Artur (red), Zaburzenia zachowania u dzieci, Sopot 2014 Riebisch R, Luszczynski H, Diagnoza typów uczniów, Sopot 2014; Skołbania B, Diagnostyka pedagogiczna (cz. II r.4 i 7), Kraków 2011; Skorek E. M, Terapia pedagogiczna, Kraków 2005; Szymański M, Edukacyjne problemy współczesności, Kraków 2014; Elementy diagnostyki pedagogicznej [red. I. Lepalczyk, J. Badura], Warszawa 1987; |
|
Wymagania wstępne: |
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie: wiedzy: Student, z wykorzystaniem już posiadanej wiedzy, potrafi zauważyć i monitorować dziecko „rozchwiane” emocjonalnie i sprawiające problemy wychowawcze, umiejętności: student potrafi zbudować program terapii dla dziecka o zaburzonej sferze emocjonalnej i sprawiającego problemy w zachowaniu, kompetencji społecznych: potrafi nawiązać kontakt z dzieckiem, rodzicami, nauczycielami i kolegami dla zintegrowanego działania pomocowego oraz w sytuacjach uzasadnionych pokierować na ścieżkę pomocy specjalistycznej (psychoterapia). Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia (syntetycznie opisane stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji założonych efektów kształcenia): Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej): Aktywność – wypowiedzi oparte na literaturze i tematyczne teksty w mediach społecznościowych. Prezentacja; referat / wprowadzenie do dyskusji. Hipotetyczne przypadki i konstrukcja programów terapeutycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.