Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-DZE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 21 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Rychlik
Prowadzący grup: Adam Rychlik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Realizacja wybranych zagadnień ( opis), podstawowych dla problematyki , jak w nazwie przedmiotu. Wychwycenie, pocczątkowych objawów sygnalizujących zaburzenia w zachowaniu i sferze emocji dziecka.. prawidłowe postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne.

Pełny opis:

1. Określenie terminów: zaburzenia, zachowania, emocje; diagnoza terapia.

2. Rodzaje, rozpoznawanie i diagnoza zaburzeń zachowania

3. Terapia zaburzeń zachowania

4. Rodzaje emocji. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych

5. Diagnoza typu uczniów wg Roswithy Riebisch i Huberta Leszczynskiego

6. Podatność poszczególnych typów (w/w) na określone zachowania i emocje

7. Czy istnieje wychowanie bez porażek?

8. Sterowanie emocjami

9. Symptomy sygnalizujące zaburzenia emocjonalne; czynniki sprzyjające

10. Symptomy sygnalizujące zaburzenia zachowania; czynniki sprzyjające

11. Zaburzenia zachowania wg ICD 10. Kryteria diagnostyczne.

12. Diagnoza środowiska rodzinnego

13. Zachowania problemowe ucznia w środowisku szkolnym

14. Relacje i zależności między temperamentem a zachowaniem.

15. „Każde dziecko chce być dobre” – panel dyskusyjny.

Literatura:

Jarosz E, Wysocka E, Diagnoza psycho – pedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006;

Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela [red. D. Wosik – Kawala, T. Zubrzycka – Maciąg], Kraków 2011;

Kaja B, Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998

Kołakowski Artur (red), Zaburzenia zachowania u dzieci, Sopot 2014

Riebisch R, Luszczynski H, Diagnoza typów uczniów, Sopot 2014;

Skołbania B, Diagnostyka pedagogiczna (cz. II r.4 i 7), Kraków 2011;

Skorek E. M, Terapia pedagogiczna, Kraków 2005;

Szymański M, Edukacyjne problemy współczesności, Kraków 2014;

Elementy diagnostyki pedagogicznej [red. I. Lepalczyk, J. Badura], Warszawa 1987;

Wymagania wstępne:

Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:

wiedzy: Student, z wykorzystaniem już posiadanej wiedzy, potrafi zauważyć i monitorować dziecko „rozchwiane” emocjonalnie i sprawiające problemy wychowawcze,

umiejętności: student potrafi zbudować program terapii dla dziecka o zaburzonej sferze emocjonalnej i sprawiającego problemy w zachowaniu,

kompetencji społecznych: potrafi nawiązać kontakt z dzieckiem, rodzicami, nauczycielami i kolegami dla zintegrowanego działania pomocowego oraz w sytuacjach uzasadnionych pokierować na ścieżkę pomocy specjalistycznej (psychoterapia).

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia (syntetycznie opisane stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji założonych efektów kształcenia):

Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla

przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej):

Aktywność – wypowiedzi oparte na literaturze i tematyczne teksty w mediach społecznościowych. Prezentacja; referat / wprowadzenie do dyskusji.

Hipotetyczne przypadki i konstrukcja programów terapeutycznych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)