Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Diagnosis and Case Law of the Developmental Disorders of Students and of School Failures

General data

Course ID: WNP-PEZ-DZRU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Diagnosis and Case Law of the Developmental Disorders of Students and of School Failures
Name in Polish: Diagnozowanie i orzecznictwo zaburzeń rozwoju uczniów i niepowodzeń szkolnych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Elementy dobrej diagnozy, jej rodzaje; rola diagnozy w orzecznictwie i terapii.

Full description: (in Polish)

Aktualny stan prawny w zakresie diagnozowania i orzecznictwa. Diagnoza psychologiczna i pedagogiczna.czynniki środowiskowe, osobowościowe, p.Diagnoza, czyli Co? Kogo? Po co? Jak? Czym? Kiedy? Gdzie? Kto będzie tę diagnozę prowadził; jakie są kompetencje, predyspozycje i ewentualnie ograniczenia tej osoby.

Prezentacja Diagnoza pedagogiczna, jej walory oraz błędy

Ogólne założenia teoretyczne diagnozy psychopedagogicznej. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 15 – 28).

2. Ocena przystosowania społecznego, ocena zaburzeń zachowania, powstałych w procesie wychowania.

3. Ustalenie możliwości zwiększenia efektywności procesu uczenia się

4. Profilaktyka niepowodzeń szkolnych

5. Diagnoza sytuacji rodzinnej dziecka

Diagnoza środowiska wychowawczego dziecka: rodziny i szkoły. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 109 – 125 i 172 - 182).

6. Diagnoza sytuacji szkolnej

Diagnoza funkcjonowania dziecka w szkole. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 204 – 224).

7. Postępowanie postdiagnostyczne

8. Narzędzia diagnozy pedagogicznej:

- kwestionariusz,

- ankieta,

- arkusz obserwacyjny,

- - testy diagnostyczne

Podstawowe techniki diagnostyczne w psychologii i pedagogice. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 51 – 105).

9. Orzecznictwo. Konstrukcja orzeczeń/opinii. Rozumienie terminów zawartych w

orzeczeniach

10. Studium przypadku, budowa diagnozy i orzeczenia.

11. Analiza i konstrukcja ocen, opinii, wniosków i zaleceń.

Panel dyskusyjny Diagnoza i terapia, wzajemne uwarunkowania i efekty.

12. Zaliczenie przedmiotu.

sychoosobowościowe w diagnostyce i orzecznictwie.

Bibliography: (in Polish)

Guzik - Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice

Skałbania B., Diagnostyka pedaghogiczna

Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy

Ustawa o systemie oświaty z 1991r.

Najnowsze publikacje

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty kształcenia

P_TW2_01 Zna terminologię używaną w terapii pedagogicznej

P_TW2_03 Posiada odpowiednią wiedzę z zakresu orzecznictwa, diagnozy i terapii

P_TW2_04 Posiada uporządkowaną wiedzę pozwalająca profesjonalnie diagnozować zaburzenia, ich przyczyny i charakter w obszarze niepowodzeń szkolnych

P_TW2_05 Posiada i potrafi zdiagnozować wiedzę w zakresie organizacji i zasad udzielania pomocy

P_TW2_06 Zna koncepcje rehabilitacji, edukacji włączającej terapii dzieci i niepowodzeń szkolnych.

Umiejętności:

P_TU2_01 Potrafi posługiwać się wiedzą z zakresun terapii pedagogicznej, pedagogiki włączającej i pedagogiki twórczości.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceny:

Prezentacja multimedialna, referat, udział w dyskusji, obecność na zajęciach, zaliczenie testu z literatury przedmiotu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)