Diagnosis and Case Law of the Developmental Disorders of Students and of School Failures
General data
Course ID: | WNP-PEZ-DZRU |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Diagnosis and Case Law of the Developmental Disorders of Students and of School Failures |
Name in Polish: | Diagnozowanie i orzecznictwo zaburzeń rozwoju uczniów i niepowodzeń szkolnych |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Elementy dobrej diagnozy, jej rodzaje; rola diagnozy w orzecznictwie i terapii. |
Full description: |
(in Polish) Aktualny stan prawny w zakresie diagnozowania i orzecznictwa. Diagnoza psychologiczna i pedagogiczna.czynniki środowiskowe, osobowościowe, p.Diagnoza, czyli Co? Kogo? Po co? Jak? Czym? Kiedy? Gdzie? Kto będzie tę diagnozę prowadził; jakie są kompetencje, predyspozycje i ewentualnie ograniczenia tej osoby. Prezentacja Diagnoza pedagogiczna, jej walory oraz błędy Ogólne założenia teoretyczne diagnozy psychopedagogicznej. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 15 – 28). 2. Ocena przystosowania społecznego, ocena zaburzeń zachowania, powstałych w procesie wychowania. 3. Ustalenie możliwości zwiększenia efektywności procesu uczenia się 4. Profilaktyka niepowodzeń szkolnych 5. Diagnoza sytuacji rodzinnej dziecka Diagnoza środowiska wychowawczego dziecka: rodziny i szkoły. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 109 – 125 i 172 - 182). 6. Diagnoza sytuacji szkolnej Diagnoza funkcjonowania dziecka w szkole. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 204 – 224). 7. Postępowanie postdiagnostyczne 8. Narzędzia diagnozy pedagogicznej: - kwestionariusz, - ankieta, - arkusz obserwacyjny, - - testy diagnostyczne Podstawowe techniki diagnostyczne w psychologii i pedagogice. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 51 – 105). 9. Orzecznictwo. Konstrukcja orzeczeń/opinii. Rozumienie terminów zawartych w orzeczeniach 10. Studium przypadku, budowa diagnozy i orzeczenia. 11. Analiza i konstrukcja ocen, opinii, wniosków i zaleceń. Panel dyskusyjny Diagnoza i terapia, wzajemne uwarunkowania i efekty. 12. Zaliczenie przedmiotu. sychoosobowościowe w diagnostyce i orzecznictwie. |
Bibliography: |
(in Polish) Guzik - Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice Skałbania B., Diagnostyka pedaghogiczna Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy Ustawa o systemie oświaty z 1991r. Najnowsze publikacje |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia P_TW2_01 Zna terminologię używaną w terapii pedagogicznej P_TW2_03 Posiada odpowiednią wiedzę z zakresu orzecznictwa, diagnozy i terapii P_TW2_04 Posiada uporządkowaną wiedzę pozwalająca profesjonalnie diagnozować zaburzenia, ich przyczyny i charakter w obszarze niepowodzeń szkolnych P_TW2_05 Posiada i potrafi zdiagnozować wiedzę w zakresie organizacji i zasad udzielania pomocy P_TW2_06 Zna koncepcje rehabilitacji, edukacji włączającej terapii dzieci i niepowodzeń szkolnych. Umiejętności: P_TU2_01 Potrafi posługiwać się wiedzą z zakresun terapii pedagogicznej, pedagogiki włączającej i pedagogiki twórczości. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceny: Prezentacja multimedialna, referat, udział w dyskusji, obecność na zajęciach, zaliczenie testu z literatury przedmiotu. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.