Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesna edukacja środowiskowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-EDS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesna edukacja środowiskowa
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

WIEDZA:

P_WP2_01

P_WP2_03

P_WP2_05

UMIEJĘTNOŚCI:

P_UP2_01

P_UP2_02

P_UP2_06

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

P_KP2_01

P_KP2_02

P_KP2_03

Skrócony opis:

Cel edukacyjny implikuje zrozumienie znaczenia dobrej jakości procesu kształcenia i wychowania dzieci do rozwoju zrównoważonego w zakresie dyspozycji intelektualnych i kierunkowych osobowości w poznawaniu, rozumieniu współzależności między poszczególnymi składnikami środowiska społecznego, przyrodniczego, którego człowiek stanowi integralną część wraz z poczuciem odpowiedzialności za środowisko eko-socjo-kulturowe; rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska; kształtowanie zachowań ukierunkowanych na ochronę środowiska przyrody.

Zakres tematów (ćwiczenia):

Środowisko społeczno-przyrodnicze. Formy wczesnej edukacji środowiskowej. Cele i zadania wczesnej edukacji środowiskowej. Treści kształcenia w procesie wczesnej edukacji środowiskowej. Wychowawczy walor wczesnej edukacji środowiskowej. Metody dydaktyczno-wychowawcze stosowane w procesie wczesnej edukacji środowiskowej. Środki dydaktyczne stosowane w procesie wczesnej edukacji środowiskowej.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA:

- Student zna terminologię stosowaną w pedagogice wczesnoszkolnej, przedszkolnej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym. Rozumie podstawy filozofii przyrody i ma pogłębioną wiedzę z zakresu humanistycznych aspektów wychowania środowiskowego.

- Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat własnej specjalności, obejmującą terminologię, teorię (metodykę/dydaktykę szczegółową). Ma pogłębioną wiedzę z zakresu pedagogiki środowiskowej (ekologicznej).

- Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu przedszkola, szkoły, pogłębioną w aspekcie kreatywności metodycznej i nowatorstwa organizacyjnego. Ma pogłębioną wiedzę o procesie edukacji środowiskowej w zakresie wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji w klasach I-III.

UMIEJĘTNOŚCI:

- Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat edukacji elementarnej, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych, pojawiających się w przedszkolu i szkole. Posiada pogłębione umiejętności w zakresie kreowania warunków do życia w harmonii ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym.

- Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych w przedszkolu, szkole, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania informacji o aktywności na rzecz środowiska życia.

- Student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze edukacji elementarnej. Potrafi wybrać literaturę dziecięcą, związaną z pojęciami z zakresu wychowania środowiskowego oraz ochroną środowiska społeczno-przyrodniczego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- Student ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego dla dobra dziecka. Ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy o zdrowym stylu życia w harmonii ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym, rozumie potrzebę ustawicznego rozwoju osobistego.

- Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w zakresie edukacji elementarnej dziecka, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań edukacyjnych. Ma pogłębioną wrażliwość na godne traktowanie wszystkich istot żywych i jest gotowy do współpracy ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym w tym zakresie.

- Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy nauczycielskiej, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec dziecka, utożsamia się z zasadami etyki zawodowej, odznacza się rozwagą, dojrzałością psychiczną w realizowaniu działań edukacyjnych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)