Wczesna edukacja środowiskowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-EDS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesna edukacja środowiskowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA: P_WP2_01 P_WP2_03 P_WP2_05 UMIEJĘTNOŚCI: P_UP2_01 P_UP2_02 P_UP2_06 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: P_KP2_01 P_KP2_02 P_KP2_03 |
Skrócony opis: |
Cel edukacyjny implikuje zrozumienie znaczenia dobrej jakości procesu kształcenia i wychowania dzieci do rozwoju zrównoważonego w zakresie dyspozycji intelektualnych i kierunkowych osobowości w poznawaniu, rozumieniu współzależności między poszczególnymi składnikami środowiska społecznego, przyrodniczego, którego człowiek stanowi integralną część wraz z poczuciem odpowiedzialności za środowisko eko-socjo-kulturowe; rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska; kształtowanie zachowań ukierunkowanych na ochronę środowiska przyrody. Zakres tematów (ćwiczenia): Środowisko społeczno-przyrodnicze. Formy wczesnej edukacji środowiskowej. Cele i zadania wczesnej edukacji środowiskowej. Treści kształcenia w procesie wczesnej edukacji środowiskowej. Wychowawczy walor wczesnej edukacji środowiskowej. Metody dydaktyczno-wychowawcze stosowane w procesie wczesnej edukacji środowiskowej. Środki dydaktyczne stosowane w procesie wczesnej edukacji środowiskowej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: - Student zna terminologię stosowaną w pedagogice wczesnoszkolnej, przedszkolnej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym. Rozumie podstawy filozofii przyrody i ma pogłębioną wiedzę z zakresu humanistycznych aspektów wychowania środowiskowego. - Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat własnej specjalności, obejmującą terminologię, teorię (metodykę/dydaktykę szczegółową). Ma pogłębioną wiedzę z zakresu pedagogiki środowiskowej (ekologicznej). - Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu przedszkola, szkoły, pogłębioną w aspekcie kreatywności metodycznej i nowatorstwa organizacyjnego. Ma pogłębioną wiedzę o procesie edukacji środowiskowej w zakresie wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji w klasach I-III. UMIEJĘTNOŚCI: - Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat edukacji elementarnej, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych, pojawiających się w przedszkolu i szkole. Posiada pogłębione umiejętności w zakresie kreowania warunków do życia w harmonii ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym. - Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych w przedszkolu, szkole, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania informacji o aktywności na rzecz środowiska życia. - Student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze edukacji elementarnej. Potrafi wybrać literaturę dziecięcą, związaną z pojęciami z zakresu wychowania środowiskowego oraz ochroną środowiska społeczno-przyrodniczego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - Student ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego dla dobra dziecka. Ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy o zdrowym stylu życia w harmonii ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym, rozumie potrzebę ustawicznego rozwoju osobistego. - Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w zakresie edukacji elementarnej dziecka, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań edukacyjnych. Ma pogłębioną wrażliwość na godne traktowanie wszystkich istot żywych i jest gotowy do współpracy ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym w tym zakresie. - Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy nauczycielskiej, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec dziecka, utożsamia się z zasadami etyki zawodowej, odznacza się rozwagą, dojrzałością psychiczną w realizowaniu działań edukacyjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.