Global Education
General data
Course ID: | WNP-PEZ-EGLOB |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Global Education |
Name in Polish: | Edukacja globalna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia dotyczą teoretycznych i praktycznych zagadnień związanych z procesami globalizacji, wyzwań, możliwości i zagrożeń z nimi związanych (np. najważniejszych problemów współczesnego świata) oraz edukacji globalnej - edukacyjnej odpowiedzi na te problemy i wyzwania. |
Full description: |
(in Polish) Problematyka zajęć ogniskuje się wokół edukacji globalnej i rozwojowej, cieszącej się coraz większym zainteresowaniem na świecie i w Polsce (w 2009 r. treści z tego zakresu zostały włączone do podstawy programowej). Edukacja globalna definiowana jest w różnoraki sposób, na przykład jako szerszy, globalny wymiar edukacji obywatelskiej, uświadamiającej ludziom istnienie zjawisk i współzależności globalnych. Podczas kolejnych wykładów studenci będą mieli możliwość zapoznania się przede wszystkim z założeniami, celami, modelami i odmiennymi podejściami teoretycznymi w obszarze edukacji globalnej, a także z zagadnieniami ściśle powiązanymi z tą problematyką, takimi jak: globalizacja, rozwój, debaty dotyczące rozwoju, kontestatorzy i przeciwnicy globalizacji itp. Podjęta zostanie również dyskusja nad ideologicznymi fundamentami edukacji globalnej i jej możliwościami oraz ograniczeniami. |
Bibliography: |
(in Polish) Z. Bauman, Globalizacja, Warszawa 2000. Z. Łomny, Człowiek i edukacja wobec przemian globalnych, Radom 1996. Z. Melosik, Edukacja globalna: nadzieje i kontrowersje. W: H. Kwiatkowska [red.], Ewolucja tożsamości pedagogiki, Warszawa 1994. Z. Melosik, Edukacja skierowana na świat - ideał wychowawczy XXI wieku. "Kwartalnik Pedagogiczny" 1989, nr 3. E. O'Loughlin, L. Wegimont, Edukacja globalna w Polsce: europejski proces partnerskiego przeglądu edukacji globalnej: krajowy raport na temat edukacji globalnej w Polsce, Warszawa 2009. W. Wosińska, Oblicza globalizacji, Sopot 2007. I. Wojnar, J. Kubin [red.], Edukacja wobec wyzwań XXI wieku: zbiór studiów, W-wa 1996. M. Wojtalik, Globalna edukacja rozwojowa w Europie. "Przegląd Edukacyjny" 2005, nr 5. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student będzie potrafił w sposób wielowymiarowy zanalizować procesy globalizacji (jako fenomen polityczny, ekonomiczny, społeczny, kulturowy i technologiczny); wskazać na różnorodne konsekwencje tych zjawisk, zwłaszcza w kontekście edukacji w jej wymiarze teoretycznym i praktycznym, oraz dokonać ich oceny. Będzie znał i rozumiał dylematy toczącego się współcześnie dyskursu na temat globalizacji, rozwoju i współpracy rozwojowej. Będzie także potrafił dokonać krytycznej analizy i syntezy różnych modeli i podejść w zakresie edukacji globalnej, oraz dostrzegał potrzebę podejmowania działań społeczno-edukacyjnych w tym obszarze, będących edukacyjną odpowiedzią na dylematy życia w globalnej, współzależnej rzeczywistości. W obszarze kształtowania postaw celem wykładu jest wzmacnianie poczucia odpowiedzialności i obywatelstwa w świecie globalnym oraz zaangażowania na rzecz zmian społecznych i budowania zrównoważonego świata. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.