Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of Polish language education in kindergarten and grades I-III

General data

Course ID: WNP-PEZ-EPM-sem-L
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methodology of Polish language education in kindergarten and grades I-III
Name in Polish: Edukacja polonistyczna z metodyką w klasach I-III
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności dydaktycznych niezbędnych do prowadzenia zajęć z edukacji polonistycznej w klasach I-III, poznanie sposobów planowania procesu nauczania z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych.

Full description: (in Polish)

11. Metodyka nauczania gramatyki.

12. Praca z tekstem literackim.

13. Rozwijanie twórczości uczniów.

14. Drama.

15. Ananliza podręczników. Ocena opisowa.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Czelakowska D. Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Impuls, Kraków 2016.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania gramatyki z elementami wiedzy o języku. Zestaw ćwiczeń gramatycznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015

Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania ortografii. Zestaw ćwiczeń i zasad ortograficznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2014.

red. Żytko M., Kształcenia zintegrowane, Problemy teorii i praktyki, Wyd. Akademickie, Żak, Warszawa 2002.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, WUW, Warszawa 2006

Literatura uzupełniająca:

Baczyńska H., Metodyka nauczania gramatyki w klasach 1-3, WsiP, Warszawa 1981.

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej, Harmonia, Gdańsk 2014

Czelakowska D.J., Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wyd. Naukowe Akademii pedagogicznej, Kraków 2005.

Dyka F., Kida J., Metodyczne opracowanie lektur dla uczniów klas początkowych, Wyd. WSP, Rzeszów 2000.

Dyka F., Nauczanie programowane ortografii w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. Oświatowe FOSZE,Rzeszów 2004.

Kidaj j., Hadała A., Dyka F., Koncepcje metodyczne pracy z lekturami w klasach I-III, Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2000.

Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995.

Polański E., Jakubowicz A., Dyka F., Ortografia i interpunkcja w nauczaniu początkowym. Przewodnik metdyczny dla nauczyciela, Wyd. Juka, Łódź 1996.

Skrzypiec W., Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne i stylistyczne w klasach 1-3, Warszawa 1992.

Stasica J., 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach I-III, Kraków 2001.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK-1 student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej, zna zasady planowania procesu nauczania języka polskiego.

EK-2 student definiuje i omawia podstawowe pojęcia związane z istotą nauki czytania, pisania, mówienia, kształtowania umiejętności w zakresie określonych form wypowiedzi oraz pracy z tekstem literackim.

EK-3. posiada podstawową wiedzę z zakresu gramatyki opisowej, kultury języka oraz ortografii i interpunkcji.

Umiejętności:

EK-4 konstruuje scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III.

EK-5 zna i stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej, posługuje się nowoczesnymi technologiami wspierającymi proces uczenia się dziecka.

Kompetencje społeczne:

EK-6 jest świadomy potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy.

EK-7 jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych. Prezentuje wysoki poziom kultury osobistej,

EK8-dba o kulturę języka mówionego i pisanego swoich podopiecznych, dostrzega piękno utworów literackich.

Uzasadnienie ECTS:

Udział w ćwiczeniach: 8 godz

Analiza literatury: 30 godz

Przygotowanie scenariusza zajęć: 10 godz

Przygotowanie do kolokwium: 25 godz

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

ocena dst (3,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej, zna podstawowe pojęcia związane z nauką czytania, pisania, mówienia oraz podstawy planowania procesu nauczania j. polskiego. Potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada podstawową wiedzę z zakresu, kultury języka, gramatyki opisowej, ortografii oraz interpunkcji.

ocena dst. plus (3,5) - student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej, zna i omawia podstawowe pojęcia związane z nauką czytania, pisania, mówienia, zna podstawy planowania procesu nauczania j. polskiego Potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada podstawową wiedzę z zakresu, kultury języka, gramatyki opisowej, ortografii oraz interpunkcji.

ocena db (4,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej, zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z nauką czytania, pisania, mówienia. Rozumie i omawia podstawy planowania procesu nauczania j. polskiego, potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada podstawową wiedzę z zakresu, kultury języka, gramatyki opisowej, ortografii oraz interpunkcji.

ocena db plus (4,5) - student zna, rozumie i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej, zna i potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia związane z nauką czytania, pisania, mówienia. Zna podstawy planowania procesu nauczania j. polskiego, potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada podstawową wiedzę z zakresu kultury języka, gramatyki opisowej, ortografii oraz interpunkcji.

ocena bdb (5) - student zna, rozumie i w wyczerpujący sposób potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej oraz podstawowe pojęcia związane z nauką czytania, pisania, mówienia, zna podstawy planowania procesu nauczania j. polskiego. Potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III i rozumie ich sens. Posiada podstawową wiedzę z zakresu kultury języka, gramatyki opisowej, ortografii oraz interpunkcji.

Umiejętności:

ocena dst (3,0) - student konstruuje prosty scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III; stosuje podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; na poziomie podstawowym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.

ocena dst. plus (3,5) - student konstruuje poprawny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; na poziomie dostatecznym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.

ocena db (4,0) - student konstruuje interesujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych.

ocena db plus (4,5) - student konstruuje inspirujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej.

ocena bdb (5,0) - student konstruuje oryginalny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III; stosuje innowacyjne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje kreatywne pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej.

Kompetencje:

ocena dst (3,0) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.

ocena dst. plus (3,5) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się dostateczną dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.

ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.

ocena db plus (4,5) - ma dużą świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.

ocena bdb (5,0) - ma dużą świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się wysoką dojrzałością i z zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.

Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, ćwiczebna oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane kolokwium.

Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, referat, pokaz a weryfikowane poprzez samodzielne skonstruowanie scenariusza zajęć.

Efekty w obszarze kompetencji społecznych - ocenianie ciągłe

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu),

2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach),

3. przygotowanie scenariusza zajęć,

4. zaliczenie kolokwium pisemnego.

Na ocenę końcową składają się:

kolokwium pisemne – max. 60 pkt.;

aktywność podczas zajęć – max.20 pkt.

przygotowanie scenariusza zajęć - max.20 pkt.

Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100.

100-95 – ocena 5,0

94-84 – ocena 4,5

83-73 – ocena 4,0

72-62 – ocena 3,5

61 – 52 - ocena 3,0

51 i poniżej – ocena 2,0

Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)