Methodology of Polish language education in kindergarten and grades I-III
General data
Course ID: | WNP-PEZ-EPM-sem-L |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology of Polish language education in kindergarten and grades I-III |
Name in Polish: | Edukacja polonistyczna z metodyką w klasach I-III |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności dydaktycznych niezbędnych do prowadzenia zajęć z edukacji polonistycznej w klasach I-III, poznanie sposobów planowania procesu nauczania z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych. |
Full description: |
(in Polish) 11. Metodyka nauczania gramatyki. 12. Praca z tekstem literackim. 13. Rozwijanie twórczości uczniów. 14. Drama. 15. Ananliza podręczników. Ocena opisowa. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Czelakowska D. Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Impuls, Kraków 2016. Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005. Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania gramatyki z elementami wiedzy o języku. Zestaw ćwiczeń gramatycznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015 Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania ortografii. Zestaw ćwiczeń i zasad ortograficznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2014. red. Żytko M., Kształcenia zintegrowane, Problemy teorii i praktyki, Wyd. Akademickie, Żak, Warszawa 2002. Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, WUW, Warszawa 2006 Literatura uzupełniająca: Baczyńska H., Metodyka nauczania gramatyki w klasach 1-3, WsiP, Warszawa 1981. Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej, Harmonia, Gdańsk 2014 Czelakowska D.J., Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wyd. Naukowe Akademii pedagogicznej, Kraków 2005. Dyka F., Kida J., Metodyczne opracowanie lektur dla uczniów klas początkowych, Wyd. WSP, Rzeszów 2000. Dyka F., Nauczanie programowane ortografii w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. Oświatowe FOSZE,Rzeszów 2004. Kidaj j., Hadała A., Dyka F., Koncepcje metodyczne pracy z lekturami w klasach I-III, Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2000. Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995. Polański E., Jakubowicz A., Dyka F., Ortografia i interpunkcja w nauczaniu początkowym. Przewodnik metdyczny dla nauczyciela, Wyd. Juka, Łódź 1996. Skrzypiec W., Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne i stylistyczne w klasach 1-3, Warszawa 1992. Stasica J., 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach I-III, Kraków 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK-1 student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej, zna zasady planowania procesu nauczania języka polskiego. EK-2 student definiuje i omawia podstawowe pojęcia związane z istotą nauki czytania, pisania, mówienia, kształtowania umiejętności w zakresie określonych form wypowiedzi oraz pracy z tekstem literackim. EK-3. posiada podstawową wiedzę z zakresu gramatyki opisowej, kultury języka oraz ortografii i interpunkcji. Umiejętności: EK-4 konstruuje scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III. EK-5 zna i stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej, posługuje się nowoczesnymi technologiami wspierającymi proces uczenia się dziecka. Kompetencje społeczne: EK-6 jest świadomy potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy. EK-7 jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych. Prezentuje wysoki poziom kultury osobistej, EK8-dba o kulturę języka mówionego i pisanego swoich podopiecznych, dostrzega piękno utworów literackich. Uzasadnienie ECTS: Udział w ćwiczeniach: 8 godz Analiza literatury: 30 godz Przygotowanie scenariusza zajęć: 10 godz Przygotowanie do kolokwium: 25 godz |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: ocena dst (3,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej, zna podstawowe pojęcia związane z nauką czytania, pisania, mówienia oraz podstawy planowania procesu nauczania j. polskiego. Potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada podstawową wiedzę z zakresu, kultury języka, gramatyki opisowej, ortografii oraz interpunkcji. ocena dst. plus (3,5) - student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej, zna i omawia podstawowe pojęcia związane z nauką czytania, pisania, mówienia, zna podstawy planowania procesu nauczania j. polskiego Potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada podstawową wiedzę z zakresu, kultury języka, gramatyki opisowej, ortografii oraz interpunkcji. ocena db (4,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej, zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z nauką czytania, pisania, mówienia. Rozumie i omawia podstawy planowania procesu nauczania j. polskiego, potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada podstawową wiedzę z zakresu, kultury języka, gramatyki opisowej, ortografii oraz interpunkcji. ocena db plus (4,5) - student zna, rozumie i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej, zna i potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia związane z nauką czytania, pisania, mówienia. Zna podstawy planowania procesu nauczania j. polskiego, potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada podstawową wiedzę z zakresu kultury języka, gramatyki opisowej, ortografii oraz interpunkcji. ocena bdb (5) - student zna, rozumie i w wyczerpujący sposób potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej oraz podstawowe pojęcia związane z nauką czytania, pisania, mówienia, zna podstawy planowania procesu nauczania j. polskiego. Potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III i rozumie ich sens. Posiada podstawową wiedzę z zakresu kultury języka, gramatyki opisowej, ortografii oraz interpunkcji. Umiejętności: ocena dst (3,0) - student konstruuje prosty scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III; stosuje podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; na poziomie podstawowym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka. ocena dst. plus (3,5) - student konstruuje poprawny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; na poziomie dostatecznym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka. ocena db (4,0) - student konstruuje interesujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych. ocena db plus (4,5) - student konstruuje inspirujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej. ocena bdb (5,0) - student konstruuje oryginalny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III; stosuje innowacyjne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje kreatywne pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej. Kompetencje: ocena dst (3,0) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych. ocena dst. plus (3,5) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się dostateczną dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych. ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych. ocena db plus (4,5) - ma dużą świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych. ocena bdb (5,0) - ma dużą świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się wysoką dojrzałością i z zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych. Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, ćwiczebna oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane kolokwium. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, referat, pokaz a weryfikowane poprzez samodzielne skonstruowanie scenariusza zajęć. Efekty w obszarze kompetencji społecznych - ocenianie ciągłe Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu), 2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach), 3. przygotowanie scenariusza zajęć, 4. zaliczenie kolokwium pisemnego. Na ocenę końcową składają się: kolokwium pisemne – max. 60 pkt.; aktywność podczas zajęć – max.20 pkt. przygotowanie scenariusza zajęć - max.20 pkt. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100. 100-95 – ocena 5,0 94-84 – ocena 4,5 83-73 – ocena 4,0 72-62 – ocena 3,5 61 – 52 - ocena 3,0 51 i poniżej – ocena 2,0 Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.