Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Strategies of polish language education in grades 1-3

General data

Course ID: WNP-PEZ-EPOL
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Strategies of polish language education in grades 1-3
Name in Polish: Strategie edukacji polonistycznej w klasach I-III
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

NP2_W05, NP2_W25,

NP2_U02, NP2_K09

Full description: (in Polish)

1. Podstawa programowa, cele i założenia edukacji polonistycznej w klasach 1-3

2. Aktywność językowa dziecka – dialog i sztuka stawiania pytań podstawą komunikacji.

3. Metody stosowane w edukacji polonistycznej w klasach 1-3.

4. Nowe technologie w edukacji polonistycznej.

5. Praca z tekstem literackim, tworzenie wypowiedzi pisemnych.

6. Metodyka nauczania ortografii, interpunkcji, gramatyki.

Bibliography: (in Polish)

Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Czelakowska D. Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Impuls, Kraków

2016.

Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie przedszkolnym. Podręcznik dla

studentów i początkujących nauczycieli, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2017.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Polonistyczna dydaktyka ogólna, red. J. Fiszbak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

2019.

Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania gramatyki z elementami

wiedzy o języku. Zestaw ćwiczeń gramatycznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk

2015.

Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania ortografii. Zestaw ćwiczeń

i zasad ortograficznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2014.

Wiśniewska G., Zabawa wobec wyzwań współczesnej edukacji, [w:] Edukacja polonistyczna

wobec przemian kulturowych, red. I. Morawska, M. Latoch-Zielińska, Wydawnictwo UMCS,

Lublin 2017.

Żytko M., Edukacja w dialogu, Wolters Kluwer, Warszawa 2021.

Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych

trzecioklasistów, Warszawa 2010.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, WUW, Warszawa 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedzy:

EK-1 student zna i wymienia cele oraz treści edukacji polonistycznej, zna zasady planowania

procesu nauczania języka polskiego w formie zajęć stacjonarnych i zdalnych.

EK-2 student posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania umiejętności czytania,

pisania, mówienia, a także w obszarze gramatyki, ortografii i interpunkcji; opisuje

wykorzystywane metody, proponuje sposoby realizacji treści edukacji polonistycznej

dostosowane do formy zajęć (stacjonarne, online).

Umiejętności:

EK-3 student konstruuje w grupie scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej

w kl. I-III, dobiera odpowiednie metody, formy i środki dydaktyczne w zakresie zajęć z

edukacji polonistycznej, posługuje się nowoczesnymi technologiami wspierającymi proces

uczenia się dziecka.

Kompetencji społecznych:

EK-4 student dąży do poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy.

Współpracuje w zespole, dyskutuje. Jest kreatywny. Wskazuje odpowiedzialność za

planowanie oraz realizację działań edukacyjno-wychowawczych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

ocena dst (3,0) - student zna i potrafi wymienić cele oraz treści edukacji polonistycznej. Zna

podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada podstawową

wiedzę odnośnie sposobów realizacji treści edukacji polonistycznej.

ocena dst. plus (3,5) – student zna oraz omawia cele i treści edukacji polonistycznej. Zna

i opisuje podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada wiedzę

na poziomie dostatecznym o metodach i sposobach realizacji treści edukacji polonistycznej.

ocena db (4,0) – student zna i potrafi zdefiniować cele oraz treści edukacji polonistycznej, zna

zasady planowania procesu nauczania języka polskiego. Zna i rozumie konieczność

kształtowania umiejętności czytania, pisania, mówienia, a także w obszarze gramatyki,

ortografii i interpunkcji; wymienia i rozumie wykorzystywane metody oraz sposoby realizacji

treści edukacji polonistycznej.

ocena db plus (4,5) - student zna, rozumie i potrafi zdefiniować cele oraz treści edukacji

polonistycznej, posiada wiedzę o zasadach planowania procesu nauczania języka polskiego

w formie zajęć stacjonarnych i zdalnych, omawia te zasady. Zna i potrafi scharakteryzować

podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Wymienia oraz potrafi

opisać wykorzystywane metody, sposoby realizacji treści edukacji polonistycznej dostosowane

do formy zajęć (stacjonarne, online).

ocena bdb (5) – student zna, rozumie i w wyczerpujący sposób potrafi zdefiniować cele i treści

edukacji polonistycznej, wymienia i rozumie zasady planowania procesu nauczania języka

polskiego w formie zajęć stacjonarnych i zdalnych. Posiada podstawową wiedzę z zakresu

kształtowania umiejętności czytania, pisania, mówienia, a także w obszarze gramatyki,

ortografii i interpunkcji i rozumie ich sens; potrafi scharakteryzować i proponuje

wykorzystywane metody, sposoby realizacji treści edukacji polonistycznej dostosowane do

formy zajęć (stacjonarne, online).

4

Umiejętności:

ocena dst (3,0) – konstruuje prosty scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji

polonistycznej w kl. I-III, stosuje podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne w pracy

z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; na poziomie podstawowym wykorzystuje

nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.

ocena dst. plus (3,5) – konstruuje poprawny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji

polonistycznej w kl. I-III, stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy

z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; na poziomie dostatecznym wykorzystuje

nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.

ocena db (4,0) – konstruuje interesujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji

polonistycznej w kl. I-III, stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy

z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje odpowiednie pomoce

dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów medialnych.

ocena db plus (4,5) – konstruuje inspirujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji

polonistycznej w kl. I-III, stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy

z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje odpowiednie pomoce

dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów medialnych.

ocena bdb (5,0) – konstruuje oryginalny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji

polonistycznej w kl. I-III, stosuje innowacyjne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy

z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje kreatywne pomoce dydaktyczne

z wykorzystaniem zasobów medialnych.

Kompetencje:

ocena dst (3,0) – ma podstawową świadomość potrzeby do poszerzania swojej wiedzy

i wzbogacania swojego warsztatu pracy. Na niskim poziomie bierze udział w pracach grupy,

sporadycznie wypowiada się na wybrany temat. Stara się być kreatywny w swoich działaniach,

odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań

edukacyjno-wychowawczych

ocena dst. plus (3,5) – ma podstawową świadomość potrzeby do poszerzania swojej wiedzy

i wzbogacania swojego warsztatu pracy. Angażuje się w pracę zespołu w sposób dostateczny,

zabiera głos w dyskusji odnośnie wybranych tematów. Stara się być kreatywny w swoich

działaniach, odznacza się dostateczną dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji

działań edukacyjno-wychowawczych.

ocena db (4,0) – ma świadomość potrzeby do poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania

swojego warsztatu pracy. Współpracuje w zespole, dyskutuje na każdy temat. Jest kreatywny

5

w swoich działaniach. Jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.

ocena db plus (4,5) – ma dużą świadomość potrzeby do poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy. Współpracuje w zespole, wciela się w rolę lidera, bierze aktywny udział w dyskusjach na każdy temat. Jest kreatywny w swoich działaniach, jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.

ocena bdb (5,0) – ma dużą świadomość potrzeby do poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy. Współpracuje w zespole i kieruje jego pracami, chętnie dyskutuje na każdy temat. Jest kreatywny w swoich działaniach, Odznacza się wysoką dojrzałością i z zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.

Opis składowych oceny końcowej

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność)

2. aktywny udział w zajęciach

3. skonstruowanie i przedstawienie scenariusza zajęć stacjonarnych lub zdalnych.

Ocena końcowa

Prace zaliczeniowe i aktywność – 40 pkt (scenariusz i prowadzenie zajęć 30 pkt., aktywność 10 pkt.).

40-37 – ocena 5,0

36-32 – ocena 4,5

31-27 – ocena 4,0

26-22 – ocena 3,5

21-17 - ocena 3,0

16 i poniżej – ocena 2,0

Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 15 hours more information
Coordinators: Ewelina Rzońca
Group instructors: Ewelina Rzońca
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)