Strategies of polish language education in grades 1-3
General data
Course ID: | WNP-PEZ-EPOL |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Strategies of polish language education in grades 1-3 |
Name in Polish: | Strategie edukacji polonistycznej w klasach I-III |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NP2_W05, NP2_W25, NP2_U02, NP2_K09 |
Full description: |
(in Polish) 1. Podstawa programowa, cele i założenia edukacji polonistycznej w klasach 1-3 2. Aktywność językowa dziecka – dialog i sztuka stawiania pytań podstawą komunikacji. 3. Metody stosowane w edukacji polonistycznej w klasach 1-3. 4. Nowe technologie w edukacji polonistycznej. 5. Praca z tekstem literackim, tworzenie wypowiedzi pisemnych. 6. Metodyka nauczania ortografii, interpunkcji, gramatyki. |
Bibliography: |
(in Polish) Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. Czelakowska D. Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Impuls, Kraków 2016. Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie przedszkolnym. Podręcznik dla studentów i początkujących nauczycieli, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2017. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005. Polonistyczna dydaktyka ogólna, red. J. Fiszbak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019. Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania gramatyki z elementami wiedzy o języku. Zestaw ćwiczeń gramatycznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015. Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania ortografii. Zestaw ćwiczeń i zasad ortograficznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2014. Wiśniewska G., Zabawa wobec wyzwań współczesnej edukacji, [w:] Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych, red. I. Morawska, M. Latoch-Zielińska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017. Żytko M., Edukacja w dialogu, Wolters Kluwer, Warszawa 2021. Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów, Warszawa 2010. Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, WUW, Warszawa 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedzy: EK-1 student zna i wymienia cele oraz treści edukacji polonistycznej, zna zasady planowania procesu nauczania języka polskiego w formie zajęć stacjonarnych i zdalnych. EK-2 student posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania umiejętności czytania, pisania, mówienia, a także w obszarze gramatyki, ortografii i interpunkcji; opisuje wykorzystywane metody, proponuje sposoby realizacji treści edukacji polonistycznej dostosowane do formy zajęć (stacjonarne, online). Umiejętności: EK-3 student konstruuje w grupie scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III, dobiera odpowiednie metody, formy i środki dydaktyczne w zakresie zajęć z edukacji polonistycznej, posługuje się nowoczesnymi technologiami wspierającymi proces uczenia się dziecka. Kompetencji społecznych: EK-4 student dąży do poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy. Współpracuje w zespole, dyskutuje. Jest kreatywny. Wskazuje odpowiedzialność za planowanie oraz realizację działań edukacyjno-wychowawczych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: ocena dst (3,0) - student zna i potrafi wymienić cele oraz treści edukacji polonistycznej. Zna podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada podstawową wiedzę odnośnie sposobów realizacji treści edukacji polonistycznej. ocena dst. plus (3,5) – student zna oraz omawia cele i treści edukacji polonistycznej. Zna i opisuje podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada wiedzę na poziomie dostatecznym o metodach i sposobach realizacji treści edukacji polonistycznej. ocena db (4,0) – student zna i potrafi zdefiniować cele oraz treści edukacji polonistycznej, zna zasady planowania procesu nauczania języka polskiego. Zna i rozumie konieczność kształtowania umiejętności czytania, pisania, mówienia, a także w obszarze gramatyki, ortografii i interpunkcji; wymienia i rozumie wykorzystywane metody oraz sposoby realizacji treści edukacji polonistycznej. ocena db plus (4,5) - student zna, rozumie i potrafi zdefiniować cele oraz treści edukacji polonistycznej, posiada wiedzę o zasadach planowania procesu nauczania języka polskiego w formie zajęć stacjonarnych i zdalnych, omawia te zasady. Zna i potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Wymienia oraz potrafi opisać wykorzystywane metody, sposoby realizacji treści edukacji polonistycznej dostosowane do formy zajęć (stacjonarne, online). ocena bdb (5) – student zna, rozumie i w wyczerpujący sposób potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej, wymienia i rozumie zasady planowania procesu nauczania języka polskiego w formie zajęć stacjonarnych i zdalnych. Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania umiejętności czytania, pisania, mówienia, a także w obszarze gramatyki, ortografii i interpunkcji i rozumie ich sens; potrafi scharakteryzować i proponuje wykorzystywane metody, sposoby realizacji treści edukacji polonistycznej dostosowane do formy zajęć (stacjonarne, online). 4 Umiejętności: ocena dst (3,0) – konstruuje prosty scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III, stosuje podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; na poziomie podstawowym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka. ocena dst. plus (3,5) – konstruuje poprawny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III, stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; na poziomie dostatecznym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka. ocena db (4,0) – konstruuje interesujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III, stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów medialnych. ocena db plus (4,5) – konstruuje inspirujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III, stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów medialnych. ocena bdb (5,0) – konstruuje oryginalny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III, stosuje innowacyjne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje kreatywne pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów medialnych. Kompetencje: ocena dst (3,0) – ma podstawową świadomość potrzeby do poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy. Na niskim poziomie bierze udział w pracach grupy, sporadycznie wypowiada się na wybrany temat. Stara się być kreatywny w swoich działaniach, odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych ocena dst. plus (3,5) – ma podstawową świadomość potrzeby do poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy. Angażuje się w pracę zespołu w sposób dostateczny, zabiera głos w dyskusji odnośnie wybranych tematów. Stara się być kreatywny w swoich działaniach, odznacza się dostateczną dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych. ocena db (4,0) – ma świadomość potrzeby do poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy. Współpracuje w zespole, dyskutuje na każdy temat. Jest kreatywny 5 w swoich działaniach. Jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych. ocena db plus (4,5) – ma dużą świadomość potrzeby do poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy. Współpracuje w zespole, wciela się w rolę lidera, bierze aktywny udział w dyskusjach na każdy temat. Jest kreatywny w swoich działaniach, jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych. ocena bdb (5,0) – ma dużą świadomość potrzeby do poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy. Współpracuje w zespole i kieruje jego pracami, chętnie dyskutuje na każdy temat. Jest kreatywny w swoich działaniach, Odznacza się wysoką dojrzałością i z zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych. Opis składowych oceny końcowej Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność) 2. aktywny udział w zajęciach 3. skonstruowanie i przedstawienie scenariusza zajęć stacjonarnych lub zdalnych. Ocena końcowa Prace zaliczeniowe i aktywność – 40 pkt (scenariusz i prowadzenie zajęć 30 pkt., aktywność 10 pkt.). 40-37 – ocena 5,0 36-32 – ocena 4,5 31-27 – ocena 4,0 26-22 – ocena 3,5 21-17 - ocena 3,0 16 i poniżej – ocena 2,0 Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU KON
KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours
|
|
Coordinators: | Ewelina Rzońca | |
Group instructors: | Ewelina Rzońca | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.