Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Social Gerontology

General data

Course ID: WNP-PEZ-GERSPO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Social Gerontology
Name in Polish: Gerontologia społeczna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapewnienie efektów kształcenia dla pedagogiki specjalnej w zakresie znajomości i rozumienia potrzeb uczniów i podopiecznych na różnych etapach cyklu życia, międzypokoleniowych więzi społecznych, zjawiska starzenia się społeczeństw i wyzwań, jakie ze sobą niesie, promowania idei aktywnej i pomyślnej starości, a także przygotowania do własnej starości.

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1. Gerontologia w systemie nauk, klasyfikacja działów, terminologia i pojęcia związane ze starością (1 godz.)

2. Postawy wobec starości i osób starszych, stereotypy i dyskryminacja ze względu na wiek. Przyczyny, skutki, możliwości działania (3 godz.)

3. Biologiczne, psychologiczne i społeczne teorie starzenia się jednostkowego (3 godz.)

4. Biologiczny wymiar starzenia się (zmiany zewnętrzne, naturalne i chorobowe zmiany układowe) (2 godz.)

5. Psychologiczne zmiany zachodzące z wiekiem (naturalne i patologiczne) (2 godz.)

6. Społeczne uwarunkowania procesu starzenia się. Kwestie relacji społecznych, życia rodzinnego, wsparcia społecznego. Zagadnienie osamotnienia i izolacji społecznej osób starszych (2 godz.)

7. Czas wolny, rekreacja, hobby, wolontariat. Religia i duchowość w życiu osób w zaawansowanym wieku (2 godz.)

Bibliography: (in Polish)

skrypty własne

oraz

Dyczewski L. (1994), Ludzie starzy i starość w społeczeństwie i kulturze, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin.

Dzięgielewska M. (red.) (1997), Przygotowanie do starości, ZOD UŁ, Łódź.

Dzięgielewska M. (red.) (2000), Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych, Biblioteka Edukacji Dorosłych, Łódź.

Halicka H., J. Halicki (red.) (2006), Zostawić ślad na ziemi, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.

Pozycja dostępna na stronie: http://pbc.biaman.pl/Content/372/zostawic_slad_na_ziemi.pdf

Ilnicka R. (2006), Wychowanie do starości, Edukacja i Dialog, 4:69-72.

Kilian M. (2004), Źródła ageizmu i jego przejawy we współczesnym świecie, Gerontologia Polska, 12(3):125-128.

Kilian M. (2010), Starzenie się społeczeństw wyzwaniem dla współczesnego świata, Praca Socjalna, 1(styczeń-luty): 21-34.

Nowicka A. (2006), Wybrane problemy osób starszych, Impuls, Kraków.

Stuart-Hamilton I. (2006), Psychologia starzenia się: wprowadzenie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, cop., Poznań.

Szarota Z. (2004), Gerontologia społeczna i oświatowa, Wydawnictwo Nauk Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Szatur-Jaworska B. (2000), Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Ofic. Wyd. ASPRA-JR, Warszawa.

Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa

Olearczyk T.E. (2005), Potrzeby psychiczne starszego człowieka, Wychowawca, 3,:16-17.

Szukalski Piotr (2004), Uprzedzenia i dyskryminacja ze względu na wiek (ageizm) - przyczyny, przejawy, konsekwencje, Polityka Społeczna, 2:11-15.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W_01

Charakteryzuje zagadnienie starości i osób starszych w ujęciu jednostkowym (w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym i funkcjonalnym), demograficznym i ogólnospołecznym.

W_02

Wskazuje i tłumaczy wymiar etyczny pracy z osobami w starszym wieku

W_03

Objaśnia tematykę związaną z procesem starzenia się, starości i osób starszych w ujęciu interdyscyplinarnym. Rozpoznaje złożoność tych zagadnień na gruncie teorii i praktyki oraz potrzebę podejmowania w pracy zawodowej interdyscyplinarnej współpracy.

U_01

Analizuje, interpretuje i opracowuje strategie postępowania w pracy z osobami w zaawansowanym wieku, mając na uwadze konieczność wyrównywania ich szans i maksymalizowanie możliwości rozwojowych jednostki na każdym etapie życia. Generuje rozwiązania problemów doświadczanych przez osoby starsze.

K_01

Posiada świadomość specyfiki pracy z osobami w starszym wieku, jej przyczyn, uwarunkowań i wyzwań.

K_02

Jest zorientowany na pracę z osobami w starszym wieku w zgodzie z zasadą indywidualizacji wynikającą z ich długiej i unikalnej w warstwie psychofizycznej i społecznej historii życia.

ECTS

udział w zajęciach - 30 godz.

przygotowanie do zajęć, lektury - 20 godz.

praca zaliczeniowa - 10 godz.

przygotowanie do testu - 20 godz.

RAZEM 80 godz.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody:

wykład, prezentacja, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, praca w grupach;

Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne sąd dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja powyżej 6 nieusprawiedliwionych godzin dla 15-godzinnego cyklu oraz 12 nieusprawiedliwionych godzin dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.

Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny:

1) aktywności na zajęciach (10 pkt.)

3) projektu studenckiego (20 pkt.)

4) zaliczenia pisemnego (70 pkt.).

Projekty studenckie złożone po wyznaczonym czasie będą przyjmowane w okresie 4 tygodni, przy czym za każdy tydzień zwłoki odejmuje się 5 pkt. z 20 pkt. przeznaczonych na to zadanie. Po upływie tego okresu prace badawcze nie będą przyjmowane i rozliczane na poczet oceny końcowej (co oznacza uzyskanie 0 pkt.). Opóźnienie w złożeniu pracy badawczej może zostać usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim obejmującym okres przeznaczony na złożenie pracy. W przypadku kopiowania cudzych tekstów bez podania źródła praca nie zostanie zaliczona (0pkt.). Prace powinny być dostarczone w formie papierowej.

Test obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji.

Ocena końcowa:

60-67 pkt. - 3,0

68-75 pkt. - 3,5

76-83 pkt. - 4,0

84-91 pkt. - 4,5

92-100 pkt. - 5,0

Practical placement: (in Polish)

------

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)