Social Gerontology
General data
Course ID: | WNP-PEZ-GERSPO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Social Gerontology |
Name in Polish: | Gerontologia społeczna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapewnienie efektów kształcenia dla pedagogiki specjalnej w zakresie znajomości i rozumienia potrzeb uczniów i podopiecznych na różnych etapach cyklu życia, międzypokoleniowych więzi społecznych, zjawiska starzenia się społeczeństw i wyzwań, jakie ze sobą niesie, promowania idei aktywnej i pomyślnej starości, a także przygotowania do własnej starości. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Gerontologia w systemie nauk, klasyfikacja działów, terminologia i pojęcia związane ze starością (1 godz.) 2. Postawy wobec starości i osób starszych, stereotypy i dyskryminacja ze względu na wiek. Przyczyny, skutki, możliwości działania (3 godz.) 3. Biologiczne, psychologiczne i społeczne teorie starzenia się jednostkowego (3 godz.) 4. Biologiczny wymiar starzenia się (zmiany zewnętrzne, naturalne i chorobowe zmiany układowe) (2 godz.) 5. Psychologiczne zmiany zachodzące z wiekiem (naturalne i patologiczne) (2 godz.) 6. Społeczne uwarunkowania procesu starzenia się. Kwestie relacji społecznych, życia rodzinnego, wsparcia społecznego. Zagadnienie osamotnienia i izolacji społecznej osób starszych (2 godz.) 7. Czas wolny, rekreacja, hobby, wolontariat. Religia i duchowość w życiu osób w zaawansowanym wieku (2 godz.) |
Bibliography: |
(in Polish) skrypty własne oraz Dyczewski L. (1994), Ludzie starzy i starość w społeczeństwie i kulturze, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin. Dzięgielewska M. (red.) (1997), Przygotowanie do starości, ZOD UŁ, Łódź. Dzięgielewska M. (red.) (2000), Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych, Biblioteka Edukacji Dorosłych, Łódź. Halicka H., J. Halicki (red.) (2006), Zostawić ślad na ziemi, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok. Pozycja dostępna na stronie: http://pbc.biaman.pl/Content/372/zostawic_slad_na_ziemi.pdf Ilnicka R. (2006), Wychowanie do starości, Edukacja i Dialog, 4:69-72. Kilian M. (2004), Źródła ageizmu i jego przejawy we współczesnym świecie, Gerontologia Polska, 12(3):125-128. Kilian M. (2010), Starzenie się społeczeństw wyzwaniem dla współczesnego świata, Praca Socjalna, 1(styczeń-luty): 21-34. Nowicka A. (2006), Wybrane problemy osób starszych, Impuls, Kraków. Stuart-Hamilton I. (2006), Psychologia starzenia się: wprowadzenie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, cop., Poznań. Szarota Z. (2004), Gerontologia społeczna i oświatowa, Wydawnictwo Nauk Akademii Pedagogicznej, Kraków. Szatur-Jaworska B. (2000), Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Ofic. Wyd. ASPRA-JR, Warszawa. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa Olearczyk T.E. (2005), Potrzeby psychiczne starszego człowieka, Wychowawca, 3,:16-17. Szukalski Piotr (2004), Uprzedzenia i dyskryminacja ze względu na wiek (ageizm) - przyczyny, przejawy, konsekwencje, Polityka Społeczna, 2:11-15. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W_01 Charakteryzuje zagadnienie starości i osób starszych w ujęciu jednostkowym (w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym i funkcjonalnym), demograficznym i ogólnospołecznym. W_02 Wskazuje i tłumaczy wymiar etyczny pracy z osobami w starszym wieku W_03 Objaśnia tematykę związaną z procesem starzenia się, starości i osób starszych w ujęciu interdyscyplinarnym. Rozpoznaje złożoność tych zagadnień na gruncie teorii i praktyki oraz potrzebę podejmowania w pracy zawodowej interdyscyplinarnej współpracy. U_01 Analizuje, interpretuje i opracowuje strategie postępowania w pracy z osobami w zaawansowanym wieku, mając na uwadze konieczność wyrównywania ich szans i maksymalizowanie możliwości rozwojowych jednostki na każdym etapie życia. Generuje rozwiązania problemów doświadczanych przez osoby starsze. K_01 Posiada świadomość specyfiki pracy z osobami w starszym wieku, jej przyczyn, uwarunkowań i wyzwań. K_02 Jest zorientowany na pracę z osobami w starszym wieku w zgodzie z zasadą indywidualizacji wynikającą z ich długiej i unikalnej w warstwie psychofizycznej i społecznej historii życia. ECTS udział w zajęciach - 30 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 20 godz. praca zaliczeniowa - 10 godz. przygotowanie do testu - 20 godz. RAZEM 80 godz. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody: wykład, prezentacja, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, praca w grupach; Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne sąd dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja powyżej 6 nieusprawiedliwionych godzin dla 15-godzinnego cyklu oraz 12 nieusprawiedliwionych godzin dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu. Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny: 1) aktywności na zajęciach (10 pkt.) 3) projektu studenckiego (20 pkt.) 4) zaliczenia pisemnego (70 pkt.). Projekty studenckie złożone po wyznaczonym czasie będą przyjmowane w okresie 4 tygodni, przy czym za każdy tydzień zwłoki odejmuje się 5 pkt. z 20 pkt. przeznaczonych na to zadanie. Po upływie tego okresu prace badawcze nie będą przyjmowane i rozliczane na poczet oceny końcowej (co oznacza uzyskanie 0 pkt.). Opóźnienie w złożeniu pracy badawczej może zostać usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim obejmującym okres przeznaczony na złożenie pracy. W przypadku kopiowania cudzych tekstów bez podania źródła praca nie zostanie zaliczona (0pkt.). Prace powinny być dostarczone w formie papierowej. Test obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji. Ocena końcowa: 60-67 pkt. - 3,0 68-75 pkt. - 3,5 76-83 pkt. - 4,0 84-91 pkt. - 4,5 92-100 pkt. - 5,0 |
Practical placement: |
(in Polish) ------ |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.