(in Polish) Gerontologia społeczna
General data
Course ID: | WNP-PEZ-GSPO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Gerontologia społeczna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NP1_W25, NP1_U01, NP1_K11 |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu Gerontologia społeczna - jest zapewnienie efektów uczenia się dla pedagogiki w zakresie znajomości zmian fizycznych, psychicznych i społecznych zachodzących w procesie starzenia się człowieka, rozumienia i interpretowania zjawiska starzenia się społeczeństw oraz rozpoznawania potrzeb uczniów i podopiecznych na różnych etapach cyklu życia i zaspokajania ich specyficznych potrzeb. |
Full description: |
(in Polish) Gerontologia w systemie nauk, terminologia i pojęcia związane ze starością; Postawy wobec starości i osób starszych, stereotypy i dyskryminacja ze względu na wiek; Biologiczne, psychologiczne, społeczne i funkcjonalne teorie starzenia się; Biologiczny wymiar starzenia się (zmiany zewnętrzne, naturalne i chorobowe zmiany układowe); Psychologiczne zmiany zachodzące z wiekiem (naturalne i patologiczne). Społeczne uwarunkowania procesu starzenia się. Relacje społeczne, życie rodzinne, wsparcie społeczne. Zagadnienie samotności, osamotnienia i izolacji społecznej osób starszych. |
Bibliography: |
(in Polish) Kilian M., , Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Difin, Warszawa 2020, rozdział 1, 2 i 4.; Nowicka A. (2006), Wybrane problemy osób starszych, Impuls, Kraków. Szarota Z. (2004), Gerontologia społeczna i oświatowa, Wydawnictwo Nauk Akademii Pedagogicznej, Kraków. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) NP1_W25 Student zna zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące w okresie dorosłości i starości życia człowieka NP1_U01 Rozumie i interpretuje zjawisko starzenia się społeczeństw w kontekście zmian, potrzeb i wyzwań w obszarze kształcenia i edukacji. NP1_K11 Rozpoznaje edukacyjne i funkcjonalne potrzeby uczniów i podopiecznych w okresie ich dorosłości i starości oraz potrafi odpowiadać na ich specyficzne trudności. ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]: udział w zajęciach - 15 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godz. przygotowanie do zaliczenia końcowego - 20 godz. RAZEM 50 godz. Liczba ECTS: 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja równa lub powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin (4 spotkania) dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin (8 spotkań) dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu. Zaliczenie obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny z: 1) zaliczenia pisemnego (80 pkt.). 2) projektu (20 pkt) Ocena końcowa: 60-67 pkt. - 3,0 68-75 pkt. - 3,5 76-83 pkt. - 4,0 84-91 pkt. - 4,5 92-100 pkt. - 5,0 Zaliczenie pisemne obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji lub gdy praca zaliczeniowa nosi znamiona plagiatu. Student, który spóźni się na zajęcia (dopuszczalne jest max. 15 min. spóźnienia), zobowiązany jest do zgłoszenia spóźnienia u prowadzącego zajęcia tuż po ich zakończeniu. Jeśli tego nie dopełni, aktualna pozostanie nota o jego nieobecności na zajęciach. Kryteria wystawiania oceny końcowej: 2,0 Nie potrafi w podstawowej mierze wskazać zmian fizycznych, psychicznych, społecznych i funkcjonalnych zachodzących z wiekiem, nie rozumie zjawiska starzenia się społeczeństw i jego konsekwencji, nie rozpoznaje specyficznych trudności i potrzeb osób w wieku dojrzałej dorosłości. 3,0 Potrafi wskazać podstawowe zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące z wiekiem, w dostatecznym stopniu rozumie zjawisko starzenia się społeczeństw i jego konsekwencje oraz rozpoznaje specyficzne trudności i potrzeby osób w wieku dojrzałej dorosłości. 3,5 Dość dobrze potrafi wskazać zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące z wiekiem, rozumie zjawisko starzenia się społeczeństw i jego konsekwencje oraz rozpoznaje specyficzne trudności i potrzeby osób w wieku dojrzałej dorosłości. 4,0 Dobrze potrafi wskazać zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące z wiekiem, prawidłowo rozumie zjawisko starzenia się społeczeństw i jego konsekwencje oraz rozpoznaje specyficzne trudności i potrzeby osób w wieku dojrzałej dorosłości. 4,5 Potrafi wskazywać na zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące z wiekiem z życiu człowieka w kontekście jego zmieniających edukacyjnych i funkcjonalnych potrzeb. Dość biegle potrafi odpowiadać na specyficzne trudności osób w starszym wieku oraz ze zrozumieniem interpretować zjawisko starzenia się społeczeństw oraz jego skutki na poziomie indywidualnym i ogólnospołecznym. 5,0 Bardzo dobrze potrafi wskazywać na zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące z wiekiem z życiu człowieka w kontekście jego zmieniających edukacyjnych i funkcjonalnych potrzeb. Biegle potrafi odpowiadać na specyficzne trudności osób w starszym wieku oraz z głębokim zrozumieniem interpretować zjawisko starzenia się społeczeństw oraz jego skutki na poziomie indywidualnym i ogólnospołecznym. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 8 hours, 21 places
|
|
Coordinators: | Marlena Kilian | |
Group instructors: | Marlena Kilian | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.