Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Gerontologia społeczna

General data

Course ID: WNP-PEZ-GSPO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Gerontologia społeczna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

NP1_W25, NP1_U01, NP1_K11

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu Gerontologia społeczna - jest zapewnienie efektów uczenia się dla pedagogiki w zakresie znajomości zmian fizycznych, psychicznych i społecznych zachodzących w procesie starzenia się człowieka, rozumienia i interpretowania zjawiska starzenia się społeczeństw oraz rozpoznawania potrzeb uczniów i podopiecznych na różnych etapach cyklu życia i zaspokajania ich specyficznych potrzeb.

Full description: (in Polish)

Gerontologia w systemie nauk, terminologia i pojęcia związane ze starością; Postawy wobec starości i osób starszych, stereotypy i dyskryminacja ze względu na wiek; Biologiczne, psychologiczne, społeczne i funkcjonalne teorie starzenia się; Biologiczny wymiar starzenia się (zmiany zewnętrzne, naturalne i chorobowe zmiany układowe); Psychologiczne zmiany zachodzące z wiekiem (naturalne i patologiczne). Społeczne uwarunkowania procesu starzenia się. Relacje społeczne, życie rodzinne, wsparcie społeczne. Zagadnienie samotności, osamotnienia i izolacji społecznej osób starszych.

Bibliography: (in Polish)

Kilian M., , Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Difin, Warszawa 2020, rozdział 1, 2 i 4.;

Nowicka A. (2006), Wybrane problemy osób starszych, Impuls, Kraków.

Szarota Z. (2004), Gerontologia społeczna i oświatowa, Wydawnictwo Nauk Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

NP1_W25 Student zna zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące w okresie dorosłości i starości życia człowieka

NP1_U01 Rozumie i interpretuje zjawisko starzenia się społeczeństw w kontekście zmian, potrzeb i wyzwań w obszarze kształcenia i edukacji.

NP1_K11 Rozpoznaje edukacyjne i funkcjonalne potrzeby uczniów i podopiecznych w okresie ich dorosłości i starości oraz potrafi odpowiadać na ich specyficzne trudności.

ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]:

udział w zajęciach - 15 godz.

przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godz.

przygotowanie do zaliczenia końcowego - 20 godz.

RAZEM 50 godz.

Liczba ECTS: 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja równa lub powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin (4 spotkania) dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin (8 spotkań) dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.

Zaliczenie obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych.

Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny z:

1) zaliczenia pisemnego (80 pkt.).

2) projektu (20 pkt)

Ocena końcowa:

60-67 pkt. - 3,0

68-75 pkt. - 3,5

76-83 pkt. - 4,0

84-91 pkt. - 4,5

92-100 pkt. - 5,0

Zaliczenie pisemne obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji lub gdy praca zaliczeniowa nosi znamiona plagiatu.

Student, który spóźni się na zajęcia (dopuszczalne jest max. 15 min. spóźnienia), zobowiązany jest do zgłoszenia spóźnienia u prowadzącego zajęcia tuż po ich zakończeniu. Jeśli tego nie dopełni, aktualna pozostanie nota o jego nieobecności na zajęciach.

Kryteria wystawiania oceny końcowej:

2,0

Nie potrafi w podstawowej mierze wskazać zmian fizycznych, psychicznych, społecznych i funkcjonalnych zachodzących z wiekiem, nie rozumie zjawiska starzenia się społeczeństw i jego konsekwencji, nie rozpoznaje specyficznych trudności i potrzeb osób w wieku dojrzałej dorosłości.

3,0

Potrafi wskazać podstawowe zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące z wiekiem, w dostatecznym stopniu rozumie zjawisko starzenia się społeczeństw i jego konsekwencje oraz rozpoznaje specyficzne trudności i potrzeby osób w wieku dojrzałej dorosłości.

3,5

Dość dobrze potrafi wskazać zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące z wiekiem, rozumie zjawisko starzenia się społeczeństw i jego konsekwencje oraz rozpoznaje specyficzne trudności i potrzeby osób w wieku dojrzałej dorosłości.

4,0

Dobrze potrafi wskazać zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące z wiekiem, prawidłowo rozumie zjawisko starzenia się społeczeństw i jego konsekwencje oraz rozpoznaje specyficzne trudności i potrzeby osób w wieku dojrzałej dorosłości.

4,5

Potrafi wskazywać na zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące z wiekiem z życiu człowieka w kontekście jego zmieniających edukacyjnych i funkcjonalnych potrzeb. Dość biegle potrafi odpowiadać na specyficzne trudności osób w starszym wieku oraz ze zrozumieniem interpretować zjawisko starzenia się społeczeństw oraz jego skutki na poziomie indywidualnym i ogólnospołecznym.

5,0

Bardzo dobrze potrafi wskazywać na zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące z wiekiem z życiu człowieka w kontekście jego zmieniających edukacyjnych i funkcjonalnych potrzeb. Biegle potrafi odpowiadać na specyficzne trudności osób w starszym wieku oraz z głębokim zrozumieniem interpretować zjawisko starzenia się społeczeństw oraz jego skutki na poziomie indywidualnym i ogólnospołecznym.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 8 hours, 21 places more information
Coordinators: Marlena Kilian
Group instructors: Marlena Kilian
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)