Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia myśli pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-HMP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia myśli pedagogicznej
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla I roku Pedagogiki - studia I stopnia niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

W03, W04, W06, W09, W11, U04, U19, U24, U25, K01, K02, K06, K08

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:podstawowy

Cele nauczania przedmiotu: Student powinien posiąść rozwiniętą kulturę pedagogiczną oraz rozszerzoną ogólną kulturę humanistyczną.Powinien zaprezentować znajomość najważniejszych danych z zakresu dziejów myśli pedagogicznej i jej praktycznej realizacji.Powinien posiąść umiejętność właściwej interpretacji zjawisk pedagogicznych w przeszłości i teraźniejszości w oparciu o doświadczenia historyczne z w/w okresu. Powinien umieć dokonać analizy wpływu myśli pedagogicznej na praktykę pedagogiczną i odwrotnie.

Wymagania wstępne:Ogólna kultura humanistyczna, podstawowe wiadomości z zakresu historii powszechnej i historii Polski

Pełny opis:

Treści merytoryczne: Dzieje myśli pedagogicznej i praktyki wychowawczej w kontekście kulturowym, społecznym, religijnym, ekonomicznym i politycznym. W pierwszym semestrze program nauczania obejmuje myśl pedagogiczną i praktykę wychowawczą starożytnej Grecji i Rzymu oraz dzieje europejskiej myśli pedagogicznej w okresie Średniowiecza, Odrodzenia i Oświecenia, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej myśli pedagogicznej: reformy polskiego szkolnictwa w XVIII oraz założenia reform Komisji Edukacji Narodowej i jej rezultaty. W drugim semestrze kurs wykładu obejmuje dzieje europejskiej i polskiej myśli pedagogicznej i jej uwarunkowań w okresie od rewolucji francuskiej, przez wiek XIX i XX do reform oświatowych w Polsce po przełomie formacyjnym. Zwrócona zostanie uwaga na uwarunkowania rozwoju polskiej pedagogiki podczas zaborów, kształtowania się niepodległego państwa Polskiego, II wojny światowej o okresu PRL, jej przedstawicieli i ich dorobek

Metody oceny:sprawdzenie wiedzy faktograficznej i umiejętności wiązania jej w całość, sprawdzenie umiejętności wyciągania logicznych wniosków z posiadanej wiedzy.

Literatura:

S. Kot, Historia wychowania, t. I i II, Warszawa 1994; Historia wychowania, pod red. Ł. Kurdybachy, Warszawa, t. I 1965, t.II 1967; S. Wołoszyn, Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1996; S. Litak, Historia wychowania. Do wielkiej Rewolucji Francuskiej, Kraków 2005; J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania. Wiek XIX i XX, Kraków 2005; Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I,II, III, oprac. S. Wołoszyn, Warszawa 1965; Historia wychowania. Wybór źródeł. Starożytność, oprac. S. I. Możdżeń, Kielce 1996; Historia wychowania. Wybór źródeł. Średniowiecze, oprac. S. I Możdżeń, Kielce 1997; Historia wychowania. Wybór źródeł. Odrodzenie, oprac. S. I. Możdżeń, Kielce 1998

Efekty kształcenia i opis ECTS:

uporządkowana wiedza na temat dziejów wychowania

uporządkowana wiedza na temat dziejów kształcenia

znajomość najważniejszych nurtów i systemów pedagogicznych

umiejętność wypowiedzi na tematy wybranych zagadnień z zakresu

historii myśli pedagogicznej

student dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich,uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji pedagogicznych

punkty ECTS - 4 (1 ECTS= 25 godz)

udział w wykładzie - 30 godz

przygotowanie do zajęć - 20 godz

przygotowanie do egzaminów - 50 godz

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny po drugim semestrze. Trzeba odpowiedzieć na 30 pytań, z których każde jest osobno oceniane w skali od 0 do 1 punktu. Na ocenę dostateczną trzeba otrzymać co najmniej 16 punktów, na ocenę dostateczny plus powyżej 19, na ocenę dobrą powyżej 24, na ocenę dobry plus powyżej 25, na ocenę bardzo dobrą powyżej 28 punktów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)