Historia myśli pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-HMP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia myśli pedagogicznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku Pedagogiki - studia I stopnia niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | W03, W04, W06, W09, W11, U04, U19, U24, U25, K01, K02, K06, K08 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele nauczania przedmiotu: Student powinien posiąść rozwiniętą kulturę pedagogiczną oraz rozszerzoną ogólną kulturę humanistyczną.Powinien zaprezentować znajomość najważniejszych danych z zakresu dziejów myśli pedagogicznej i jej praktycznej realizacji.Powinien posiąść umiejętność właściwej interpretacji zjawisk pedagogicznych w przeszłości i teraźniejszości w oparciu o doświadczenia historyczne z w/w okresu. Powinien umieć dokonać analizy wpływu myśli pedagogicznej na praktykę pedagogiczną i odwrotnie. Wymagania wstępne:Ogólna kultura humanistyczna, podstawowe wiadomości z zakresu historii powszechnej i historii Polski |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Dzieje myśli pedagogicznej i praktyki wychowawczej w kontekście kulturowym, społecznym, religijnym, ekonomicznym i politycznym. W pierwszym semestrze program nauczania obejmuje myśl pedagogiczną i praktykę wychowawczą starożytnej Grecji i Rzymu oraz dzieje europejskiej myśli pedagogicznej w okresie Średniowiecza, Odrodzenia i Oświecenia, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej myśli pedagogicznej: reformy polskiego szkolnictwa w XVIII oraz założenia reform Komisji Edukacji Narodowej i jej rezultaty. W drugim semestrze kurs wykładu obejmuje dzieje europejskiej i polskiej myśli pedagogicznej i jej uwarunkowań w okresie od rewolucji francuskiej, przez wiek XIX i XX do reform oświatowych w Polsce po przełomie formacyjnym. Zwrócona zostanie uwaga na uwarunkowania rozwoju polskiej pedagogiki podczas zaborów, kształtowania się niepodległego państwa Polskiego, II wojny światowej o okresu PRL, jej przedstawicieli i ich dorobek Metody oceny:sprawdzenie wiedzy faktograficznej i umiejętności wiązania jej w całość, sprawdzenie umiejętności wyciągania logicznych wniosków z posiadanej wiedzy. |
Literatura: |
S. Kot, Historia wychowania, t. I i II, Warszawa 1994; Historia wychowania, pod red. Ł. Kurdybachy, Warszawa, t. I 1965, t.II 1967; S. Wołoszyn, Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1996; S. Litak, Historia wychowania. Do wielkiej Rewolucji Francuskiej, Kraków 2005; J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania. Wiek XIX i XX, Kraków 2005; Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I,II, III, oprac. S. Wołoszyn, Warszawa 1965; Historia wychowania. Wybór źródeł. Starożytność, oprac. S. I. Możdżeń, Kielce 1996; Historia wychowania. Wybór źródeł. Średniowiecze, oprac. S. I Możdżeń, Kielce 1997; Historia wychowania. Wybór źródeł. Odrodzenie, oprac. S. I. Możdżeń, Kielce 1998 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
uporządkowana wiedza na temat dziejów wychowania uporządkowana wiedza na temat dziejów kształcenia znajomość najważniejszych nurtów i systemów pedagogicznych umiejętność wypowiedzi na tematy wybranych zagadnień z zakresu historii myśli pedagogicznej student dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich,uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji pedagogicznych punkty ECTS - 4 (1 ECTS= 25 godz) udział w wykładzie - 30 godz przygotowanie do zajęć - 20 godz przygotowanie do egzaminów - 50 godz |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny po drugim semestrze. Trzeba odpowiedzieć na 30 pytań, z których każde jest osobno oceniane w skali od 0 do 1 punktu. Na ocenę dostateczną trzeba otrzymać co najmniej 16 punktów, na ocenę dostateczny plus powyżej 19, na ocenę dobrą powyżej 24, na ocenę dobry plus powyżej 25, na ocenę bardzo dobrą powyżej 28 punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.