Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Koncepcje poznawania dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-KPD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Koncepcje poznawania dziecka
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2_W07

P_WP2_06

P_WP2_07

P_UP2_05

P_UP2_06

P_KP2_03

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi koncepcjami psychologicznymi w poznawaniu dziecka. Zapoznanie studentów z różnymi metodami i technikami psychopedagogicznymi wykorzystywanymi w celu lepszego poznania dziecka.

Pełny opis:

Dziecko jako podmiot działań pedagogicznych.

Główne koncepcje psychologiczne poznawaniu dziecka: behawioryzm, koncepcja humanistyczne, poznawcza.

Główne metody, techniki i narzędzia w poznawaniu natury dziecka.

Diagnoza pedagogiczna i psychologiczna jako element wieloaspektowego poznawania dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998

Dziecko - filozof, dziecko - poeta : korczakowskie inspiracje / Maria Szczepska-Pustkowska.

Wychowanie : pojęcia, procesy, konteksty : interdyscyplinarne ujęcie. T. 5, [Codzienność w szkole, szkoła w codzienności] / red. nauk. Maria Dudzikowa, Maria Czerepaniak-Walczak.

Literatura uzupełniajaca

Wychowanie : pojęcia, procesy, konteksty : interdyscyplinarne ujęcie. T. 1, / red. nauk. Maria Dudzikowa, Maria Czerepaniak-Walczak.

Wychowanie : pojęcia, procesy, konteksty : interdyscyplinarne ujęcie. T. 2, / red. nauk. Maria Dudzikowa, Maria Czerepaniak-Walczak.

Rozwój i wychowanie małego dziecka.

Autor: Spionek-Pelc, Halina,

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK1. Ma ogólną wiedzę dotyczącą dziecka jako podmiotu działań pedagogicznych.

EK2. Charakteryzuje wybrane strategie badań pedagogicznych w zależności od przyjętego paradygmatu.

Umiejętności:

EK1. Potrafi wskazać właściwą strategię, metody, techniki i narzędzia w zależności od oczekiwanych informacji na temat dziecka.

EK2. Dokonuje analizy głównych koncepcji psychologicznych w poznawaniu dziecka: behawioryzm, koncepcja humanistyczne, poznawcza.Kompetencje społeczne:

EK1. Rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania swoich wiadomości. Ma świadomość odpowiedzialności i konsekwencji związanych z błędnym postrzeganiem natury i rozwoju dziecka.

Uzasadnienie godzin ECTS: 2

godziny kontaktowe - 8

przygotowanie do zajęć - 27

przygotowanie do kolokwium - 10

przygotowanie do zaliczenia końcowego - 10

Łączna liczba godzin: 55=2 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

prezentacja multimedialna,

praca grupowa,

dyskusja,

Kryteria oceniania:

aktywność i obecność na zajęciach

zaliczenie końcowe w formie pisemnej

Student na ocenę:

3 – student umie wymienić główne koncepcje psychologiczne, zna w dostateczny sposób ich założenia, wymienia podstawowe strategie badań w naukach humanistycznych, a także potrafi wymienić metody i narzędzia pomocne w poznawaniu natury dziecka, zna główny cel diagnozy psychologicznej i pedagogicznej

3+ - student umie wymienić główne koncepcje psychologiczne, zna w dostateczny sposób ich założenia, wymienia podstawowe strategie badań w naukach humanistycznych, a także potrafi wymienić metody i narzędzia pomocne w poznawaniu natury dziecka, zna główny cel diagnozy psychologicznej i pedagogicznej, a także wskazać wyraźne różnice pomiędzy nimi

4 - student umie wymienić główne koncepcje psychologiczne, zna dobrze ich założenia, wymienia podstawowe strategie badań w naukach humanistycznych i je charakteryzuje, a także potrafi wymienić metody i narzędzia pomocne w poznawaniu natury dziecka, wie czym jest diagnoza psychologiczna i pedagogiczna, wskazuje na różnice pomiędzy nimi

4+ - student umie wymienić główne koncepcje psychologiczne, zna dobrze ich założenia, a także potrafi odnieść je do współczesnych poglądów na temat natury poznania dziecka, wymienia podstawowe strategie badań w naukach humanistycznych i je charakteryzuje, a także potrafi wymienić metody i narzędzia pomocne w poznawaniu natury dziecka, wie czym jest diagnoza psychologiczna i pedagogiczna, wskazuje na różnice pomiędzy nimi,

5 - student umie wymienić główne koncepcje psychologiczne, zna dobrze ich założenia, a także potrafi odnieść je do współczesnych poglądów na temat natury poznania dziecka, wymienia podstawowe strategie badań w naukach humanistycznych i je charakteryzuje, a także potrafi wymienić metody i narzędzia pomocne w poznawaniu natury dziecka, wie czym jest diagnoza psychologiczna i pedagogiczna, wskazuje na różnice pomiędzy nimi, zna narzędzia wykorzystywane przy diagnozie dziecka

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)