Koncepcje poznawania dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-KPD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Koncepcje poznawania dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W07 P_WP2_06 P_WP2_07 P_UP2_05 P_UP2_06 P_KP2_03 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi koncepcjami psychologicznymi w poznawaniu dziecka. Zapoznanie studentów z różnymi metodami i technikami psychopedagogicznymi wykorzystywanymi w celu lepszego poznania dziecka. |
Pełny opis: |
Dziecko jako podmiot działań pedagogicznych. Główne koncepcje psychologiczne poznawaniu dziecka: behawioryzm, koncepcja humanistyczne, poznawcza. Główne metody, techniki i narzędzia w poznawaniu natury dziecka. Diagnoza pedagogiczna i psychologiczna jako element wieloaspektowego poznawania dziecka. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998 Dziecko - filozof, dziecko - poeta : korczakowskie inspiracje / Maria Szczepska-Pustkowska. Wychowanie : pojęcia, procesy, konteksty : interdyscyplinarne ujęcie. T. 5, [Codzienność w szkole, szkoła w codzienności] / red. nauk. Maria Dudzikowa, Maria Czerepaniak-Walczak. Literatura uzupełniajaca Wychowanie : pojęcia, procesy, konteksty : interdyscyplinarne ujęcie. T. 1, / red. nauk. Maria Dudzikowa, Maria Czerepaniak-Walczak. Wychowanie : pojęcia, procesy, konteksty : interdyscyplinarne ujęcie. T. 2, / red. nauk. Maria Dudzikowa, Maria Czerepaniak-Walczak. Rozwój i wychowanie małego dziecka. Autor: Spionek-Pelc, Halina, |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK1. Ma ogólną wiedzę dotyczącą dziecka jako podmiotu działań pedagogicznych. EK2. Charakteryzuje wybrane strategie badań pedagogicznych w zależności od przyjętego paradygmatu. Umiejętności: EK1. Potrafi wskazać właściwą strategię, metody, techniki i narzędzia w zależności od oczekiwanych informacji na temat dziecka. EK2. Dokonuje analizy głównych koncepcji psychologicznych w poznawaniu dziecka: behawioryzm, koncepcja humanistyczne, poznawcza.Kompetencje społeczne: EK1. Rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania swoich wiadomości. Ma świadomość odpowiedzialności i konsekwencji związanych z błędnym postrzeganiem natury i rozwoju dziecka. Uzasadnienie godzin ECTS: 2 godziny kontaktowe - 8 przygotowanie do zajęć - 27 przygotowanie do kolokwium - 10 przygotowanie do zaliczenia końcowego - 10 Łączna liczba godzin: 55=2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: prezentacja multimedialna, praca grupowa, dyskusja, Kryteria oceniania: aktywność i obecność na zajęciach zaliczenie końcowe w formie pisemnej Student na ocenę: 3 – student umie wymienić główne koncepcje psychologiczne, zna w dostateczny sposób ich założenia, wymienia podstawowe strategie badań w naukach humanistycznych, a także potrafi wymienić metody i narzędzia pomocne w poznawaniu natury dziecka, zna główny cel diagnozy psychologicznej i pedagogicznej 3+ - student umie wymienić główne koncepcje psychologiczne, zna w dostateczny sposób ich założenia, wymienia podstawowe strategie badań w naukach humanistycznych, a także potrafi wymienić metody i narzędzia pomocne w poznawaniu natury dziecka, zna główny cel diagnozy psychologicznej i pedagogicznej, a także wskazać wyraźne różnice pomiędzy nimi 4 - student umie wymienić główne koncepcje psychologiczne, zna dobrze ich założenia, wymienia podstawowe strategie badań w naukach humanistycznych i je charakteryzuje, a także potrafi wymienić metody i narzędzia pomocne w poznawaniu natury dziecka, wie czym jest diagnoza psychologiczna i pedagogiczna, wskazuje na różnice pomiędzy nimi 4+ - student umie wymienić główne koncepcje psychologiczne, zna dobrze ich założenia, a także potrafi odnieść je do współczesnych poglądów na temat natury poznania dziecka, wymienia podstawowe strategie badań w naukach humanistycznych i je charakteryzuje, a także potrafi wymienić metody i narzędzia pomocne w poznawaniu natury dziecka, wie czym jest diagnoza psychologiczna i pedagogiczna, wskazuje na różnice pomiędzy nimi, 5 - student umie wymienić główne koncepcje psychologiczne, zna dobrze ich założenia, a także potrafi odnieść je do współczesnych poglądów na temat natury poznania dziecka, wymienia podstawowe strategie badań w naukach humanistycznych i je charakteryzuje, a także potrafi wymienić metody i narzędzia pomocne w poznawaniu natury dziecka, wie czym jest diagnoza psychologiczna i pedagogiczna, wskazuje na różnice pomiędzy nimi, zna narzędzia wykorzystywane przy diagnozie dziecka |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.