Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Aesthetics of spoken word

General data

Course ID: WNP-PEZ-KZSL
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Aesthetics of spoken word
Name in Polish: Kultura żywego słowa
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) Kultura żywego słowa II rok II st. niestacjonarne Edukacja przedszkolna
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

NP2_W17, NP2_W19,

NP2_U03, NP2_K13

Short description: (in Polish)

Kod do zespołu:

ghcm1qw

Przedmiot służy wykształceniu świadomego posługiwania się językiem z uwzględnieniem jego sprawności, przyjętych norm i poprawności.

Full description: (in Polish)

Przedmiot obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące sprawności i poprawności językowej, a mianowicie: ustalenia terminologiczne, grzeczność w języku, komunikację językową i przyczyny jej zakłóceń (np. błędy językowe, uzus, zapożyczenia z języków obcych oraz wpływy gwar rodzimych).

Plan zajęć

1. Wprowadzenie; podstawowe pojęcia: „błąd językowy”, „kodyfikacja normy językowej”, „kryteria poprawności językowej”, „kultura języka”, „norma językowa”, „poprawność językowa”, „postawy wobec języka”, „sprawność językowa”, „uzus językowy” (KJP 2005, s. 61-70);(Markowski 2005, s. 14-16, 103-104, 126-142).

2. Jak zwracamy się do innych? Formy mianownika występujące w funkcji wołacza. Odmiana nazwisk i imion (JP, s. 116-136). Kulturowe znaczenie nazwiska w polskiej antroponimii.

3. Estetyka słowa. Grzeczność językowa. Wulgaryzmy w języku (Markowski 2005, s. 96-102). Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny. Typologia odmian współczesnej polszczyzny. Gwary i język ogólny (KJP 2005, s. 24-42).

4. Gwara warszawska (Wieczorkiewicz, 1974, s. 12-20).

5. Kwestie normatywne związane z leksyką współczesnej polszczyzny (KJP 2005, s. 131-154).

6. Język mówiony (KJP 2005, s. 42-49). Mowa ciała (gesty i ruchy ciała, mimika, postawa, ruchy oczu, sposób używania przestrzeni interpersonalnej).

7. Sprawdzian.

8. Ćwiczenia praktyczne: wymowa, akcent, intonacja (PJ; s. 257-284).

Bibliography: (in Polish)

Bajerowa I., 1996, Język polski czasu II wojny światowej, PWN, Warszawa.

Bralczyk J., Mosiołek-Kłosińska K., (red.), Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, Warszawa 2001.

Butler D., Kurkowska H., Satkiewicz H., 1970-71, Kultura języka polskiego, Warszawa.

Frycie S., Jurkowski M., Sicińska K., 2005, Kultura języka polskiego, Warszawa (dalej KJP).

Grabias S., 1981, O ekspresywności języka. Ekspresja a słowotwórstwo, Wyd. Lubelskie, Lublin.

Grybosiowa A., 2003, Język wtopiony w rzeczywistość, Wyd. UŚ., Katowice.

Język polski. Poradnik prof. Markowskiego, Markowski A., Langenscheidt, Warszawa. (dalej PJ)

Klemensiewicz Z., 2002, Historia języka polskiego, Warszawa.

Markowski A., 2005, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa.

Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów 2001, Biblioteka FRAZY, s. 75-84.

Toczyska B., 2003, Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk.

Wieczorkiewicz B., 1966, Gwara warszawska dawniej i dziś, PIW, Warszawa.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

NP2_W17, absolwent zna i rozumie zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.

NP2_W19, absolwent zna i rozumie zagadnienia z zakresu jęz. polskiego wymagane do prowadzenia edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym.

NP2_U14, absolwent potrafi poprawnie komunikować się w języku ojczystym ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, prowadzić debatę, wypowiadać się na tematy specjalistyczne w sposób precyzyjny i spójny, spełniający wymagania norm językowych, z użyciem różnych metod i technik komunikacyjnych a także wykazuje troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej i uczniów zgodnie z zasadami emisji głosu.

NP2_K05 absolwent przygotowany jest do porozumiewania się z osobami z różnych środowisk.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przy ocenie (zaliczenie na stopień) liczy się aktywność na zajęciach, obecność i uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisemnego.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 8 hours, 42 places more information
Coordinators: Anna Dąbrowska-Kamińska
Group instructors: Anna Dąbrowska-Kamińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)