Methodology of Mathematical Education in Grades-III
General data
Course ID: | WNP-PEZ-MEMAT |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology of Mathematical Education in Grades-III |
Name in Polish: | Metodyka edukacji matematycznej w klasach I-III |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Full description: |
(in Polish) 1.Podstawa programowa kształcenia ogólnego a proces rozwoju matematycznych umiejętności dzieci. Cele edukacji matematycznej w klasach I-III. 2. Charakterystyka treści matematycznych w podstawie programowej kstzałcenia zintegrowanego.Teorie psychopedagogiczne wyjaśniające nabywanie umiejętności matematycznych przez dzieci. 3. Wymiary i charakterystyka dojrzałości dzieci do uczenia się matematyki. 4-5. Kształtowanie wybranych zagadnień matematycznych: - orientacja w przestrzeni - kształtowanie pojęcia zbioru - liczby naturalne i działania na liczbach naturalnych - rozwiązywanie równań i nierówności - zadania tekstowe i sposoby ich rozwiązywania - kształtowanie pojęć i umiejetności geometrycznych 6 Szkodliwe stereotypy dotyczące matematyki i jej nauczania. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych. Ocena opisowa osiągnięć matematycznych. Praca domowa z matematyki. 7. Przyczyny niepowodzeń w uczeniu sie matematyki. 8. Kolokwium zaliczeniowe. |
Bibliography: |
(in Polish) - J. Nowik,Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. NOWIK, Opole 2009; - E. Gruszczyk - Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno - wyrównawcze. Wyd. WSiP Warszawa1992; - U. Oszwa, Zaburzenia rozwoju umięjętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Wyd. Impuls, Kraków, 2005 - H. Sowińska (red), Dziecko w szkolnej rzeczywistości: założony a rzecywisty obraz edukacji elementarnej. Wyd. UAM, Poznań, 2011; - H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004; - D. Klus - Stańska, A. Kalinowska Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2004; - D. Klus-Stańska, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej Wyd. WSiP Warszawa 2005; - J. Bonar, A. Buła, Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji Wyd. Impuls, Kraków 2011; - A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać - mity i fakty o rowijaniu myślenia matematycznego, Wyd. CKE, 2010; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK-1 student definiuje cele i treści edukacji matematycznej, założenia czynnościowego nauczania - uczenia się matematyki, kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki EK-2 charakteryzuje podstawowe umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji Umiejętności: EK-3 potrafi skonstruować scenariusz zajęć zintegrowanych z uwaględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III. EK-4 potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej Kompetencje społeczne: EK-5 ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętnośći dydaktycznych EK-6 odznacza sie dojrzałością i zzangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych. Udział w ćwiczeniach: 30 godz Przygotowanie do ćwiczeń: 25 godz Przygotowanie scenariusza zajęć: 15 godz Powtórzenie do kolokwium: 10 godz Razem: 80 godz.=3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: ocena dst (3,0) - student wybiórczo definiuje cele i treści edukacji matematycznej, założenia czynnościowego nauczania - uczenia się matematyki, wymienia niektóre kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje podstawowe umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji ocena db (4,0) - student definiuje cele i treści edukacji matematycznej, założenia czynnościowego nauczania - uczenia się matematyki, wymienia kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje podstawowe umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji ocena bdb (5,0) - student w wyczerpujący sposób definiuje cele i treści edukacji matematycznej, założenia czynnościowego nauczania - uczenia się matematyki, wymienia wszystkie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje podstawowe umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji i rozumie ich sens. Umiejętności: ocena dst (3,0) - student potrafi skonstruować prosty scenariusz zajęć zintegrowanych z uwaględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować podstawowe metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej. ocena db (4,0) - student potrafi skonstruować poprawny scenariusz zajęć zintegrowanych z uwaględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej. ocena bdb (5,0) - student potrafi skonstruować ciekawy scenariusz zajęć zintegrowanych z uwaględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne innowacyjne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej. Kompetencje: ocena dst (3,0) - ma podstawowa świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętnośći dydaktycznych; odznacza się niską dojrzałością i zzangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych. ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętnośći dydaktycznych; odznacza się dojrzałością i zzangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych. ocena bdb (5,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętnośći dydaktycznych; odznacza się wysoką dojrzałością i zzangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych. Warunki zaliczenia: 1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona). 2. Zaliczenie kolokwium pisemnego. 3. Przygotowanie referatu. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.