Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z osobami w kryzysie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-MPK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy z osobami w kryzysie
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

P_WD1_04

P_WD1_08

P_UD1_01

P_UD1_05

P_KD1_02

Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony jest metodom pracy z osobami doświadczającycmi róznych form kryzysów (strata, stres przewlekły, stres traumatyczny, rozwód, konflikt, zaburzenia nastroju, choroby itp.)

Dzięki analizie tekstów źródłowych, przygotowywaniu wystapień na zadane tematy oraz udziałowi w ćwiczeniach, scenakach i symulacjach studenci zdobywają podstawową wiedze na temat róznych form kryzysu oraz metod i technik pracy z osobami w kryzysie

Pełny opis:

Studenci zapoznają się z różnymi formami kryzysów z jakimi mogą zetknąć się w pracy. W oparciu o teksty źródłowe, analizę przypadków uczą się definiować określone deficyty poznawcze i emocjonalne jakich mogą doświadczać osoby w kryzysie.

W czasie zajęć studenci analizują różne formy kryzysów z jakimi mogą zetknąć się w pracy zawodowej, we wspólnych dyskusjach, symulacjach i ćiwczeniach uczą się wrażliwości na potrzeby osób w kryzysie.

Studenci poznają konkretne procedury i techniki postępowania - techniki komunikacyjne oraz procedury stosowane podczas interwencji w sytuacjach kryzysowych. Podczas spotkań z praktykami (interwenci) studenci poznają praktyczne spekty pracy z osobami doświadczającymi różnych form kryzysów.

Tematy poruszane na zajęciach to:

Stres długotrwały i strs traumatyczny oraz jego konsekwencje.

Specyfika relacji profesjonalista-klient w sytuacjach kryzysowych

Rozwód w rodzinie, dziecko w rozwodzie - konsekwencje i metody pracy z rodziną oraz dzieckiem

Nastolatek w kryzysie - ryzyko samobójstwa wśród młodziezy i formy pracy

Uzależnienia i przemoc - mechanizmy i procedury postępowania

Opór w komunikacji - źródła oporu i techniki pracy z oporem

Procedura interwencji kryzysowej

Konflikty i sposoby rozwiązywania konfliktów (ADR)

Elementy treningu asertywności

Procedura przekierowania na specjalistę

Literatura:

Literatura podstawowa:

Carson, R.C., Butcher J.N, Mineka S., Psychologia Zaburzeń vol. 1. GWP, Gdańsk. 2005

Jagieła J. (2009). Kryzys w szkole: krótki poradnik psychologiczny. Wydawnictwo naukowe Rubikon, Kraków

Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja Kryzysowa: pomoc w kryzysach psychologicznych. Grupa Kapitałowa WSiP, Warszawa.

Literatura dodatkowa:

McKay M., Davis M., Fannig P. Sztuka skutecznego komunikowania się. Wydawnictwo GWP. Gdańsk 2007.

Mitchel A. T. Dlaczego? Czyli samobójstwo i inne zagrożenia wieku dorastania. Warszawa. Oficyna Wydawnicza "Vocatio". 1994

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

Wylicza podstawowe formy kryzysów, opisuje deficyty osób znajdujacych się w kryzysie

Definiuje podstawowe formy i procedury pracy z osobami w kryzysie, wybiera odpowiednie metody pracy w zaleznosci od formy kryzysu

Umiejętności:

Potrafi korzystać z metod pracy z osobami w różnych rodzajach kryzysów, współpracować z osobami i instytucjami świadczącymi pomoc specjalistyczną

Potrafi stosować wybrane techniki komunikacyjne oraz procedury interwencyjne wobec osób znajdujących się w kryzysie

Kompetencje:

Ma świadomość potrzeb i ograniczeń osób znajdujących się w kryzysie, jest wrażliwy i otwarty na drugiego człowieka. Dba o relacje z klientem zgodnie z zasadmi etyki.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Aktywny udział w zajęciach - dyskusjach o raz ćwiczeniach i symulacjach

Przygotowanie i zaprezentowanie wybranego tematu do zajęć

Przygotowanie pracy zaliczeniowej

Kryteria oceniania:

3.0 otrzymuje student, który posiada podstawową wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie, procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi zastosować elementy procedur oraz poprawnie stosować podstawowe techniki komunikacyjne. Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka.

3.5 otrzymuje student, który posiada ugruntowaną wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie, procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia i opisuje etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi zastosować obszerne elementy procedur interwencji oraz poprawnie stosować wybrane techniki komunikacyjne. Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka.

4.0 otrzymuje student, który posiada ugruntowaną wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie (swobodnie definiuje różne metody pracy oraz wskazuje różnice i korzyści płynące z ich stosowania), procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia i opisuje szczegółowo etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi zastosować obszerne elementy procedur interwencji oraz poprawnie stosować omawiane techniki komunikacyjne. Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka.

4.5 otrzymuje student, który posiada poszerzoną wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie (swobodnie definiuje różne metody pracy oraz wskazuje różnice i korzyści płynące z ich stosowania), procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia i opisuje szczegółowo etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi zastosować dowolne elementy procedur interwencji oraz poprawnie używa technik komunikacyjnych. Wykazuje wysoką wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka.

5.0 otrzymuje student, który posiada poszerzoną wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie (biegle definiuje różne metody pracy oraz wskazuje różnice i korzyści płynące z ich stosowania), procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia i opisuje szczegółowo etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi biegle stosować procedury interwencji oraz swobodnie używa technik komunikacyjnych. Wykazuje wyróżniającą się wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)