Metodyka pracy z osobami w kryzysie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-MPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z osobami w kryzysie |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P_WD1_04 P_WD1_08 P_UD1_01 P_UD1_05 P_KD1_02 |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest metodom pracy z osobami doświadczającycmi róznych form kryzysów (strata, stres przewlekły, stres traumatyczny, rozwód, konflikt, zaburzenia nastroju, choroby itp.) Dzięki analizie tekstów źródłowych, przygotowywaniu wystapień na zadane tematy oraz udziałowi w ćwiczeniach, scenakach i symulacjach studenci zdobywają podstawową wiedze na temat róznych form kryzysu oraz metod i technik pracy z osobami w kryzysie |
Pełny opis: |
Studenci zapoznają się z różnymi formami kryzysów z jakimi mogą zetknąć się w pracy. W oparciu o teksty źródłowe, analizę przypadków uczą się definiować określone deficyty poznawcze i emocjonalne jakich mogą doświadczać osoby w kryzysie. W czasie zajęć studenci analizują różne formy kryzysów z jakimi mogą zetknąć się w pracy zawodowej, we wspólnych dyskusjach, symulacjach i ćiwczeniach uczą się wrażliwości na potrzeby osób w kryzysie. Studenci poznają konkretne procedury i techniki postępowania - techniki komunikacyjne oraz procedury stosowane podczas interwencji w sytuacjach kryzysowych. Podczas spotkań z praktykami (interwenci) studenci poznają praktyczne spekty pracy z osobami doświadczającymi różnych form kryzysów. Tematy poruszane na zajęciach to: Stres długotrwały i strs traumatyczny oraz jego konsekwencje. Specyfika relacji profesjonalista-klient w sytuacjach kryzysowych Rozwód w rodzinie, dziecko w rozwodzie - konsekwencje i metody pracy z rodziną oraz dzieckiem Nastolatek w kryzysie - ryzyko samobójstwa wśród młodziezy i formy pracy Uzależnienia i przemoc - mechanizmy i procedury postępowania Opór w komunikacji - źródła oporu i techniki pracy z oporem Procedura interwencji kryzysowej Konflikty i sposoby rozwiązywania konfliktów (ADR) Elementy treningu asertywności Procedura przekierowania na specjalistę |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Carson, R.C., Butcher J.N, Mineka S., Psychologia Zaburzeń vol. 1. GWP, Gdańsk. 2005 Jagieła J. (2009). Kryzys w szkole: krótki poradnik psychologiczny. Wydawnictwo naukowe Rubikon, Kraków Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja Kryzysowa: pomoc w kryzysach psychologicznych. Grupa Kapitałowa WSiP, Warszawa. Literatura dodatkowa: McKay M., Davis M., Fannig P. Sztuka skutecznego komunikowania się. Wydawnictwo GWP. Gdańsk 2007. Mitchel A. T. Dlaczego? Czyli samobójstwo i inne zagrożenia wieku dorastania. Warszawa. Oficyna Wydawnicza "Vocatio". 1994 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Wylicza podstawowe formy kryzysów, opisuje deficyty osób znajdujacych się w kryzysie Definiuje podstawowe formy i procedury pracy z osobami w kryzysie, wybiera odpowiednie metody pracy w zaleznosci od formy kryzysu Umiejętności: Potrafi korzystać z metod pracy z osobami w różnych rodzajach kryzysów, współpracować z osobami i instytucjami świadczącymi pomoc specjalistyczną Potrafi stosować wybrane techniki komunikacyjne oraz procedury interwencyjne wobec osób znajdujących się w kryzysie Kompetencje: Ma świadomość potrzeb i ograniczeń osób znajdujących się w kryzysie, jest wrażliwy i otwarty na drugiego człowieka. Dba o relacje z klientem zgodnie z zasadmi etyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Aktywny udział w zajęciach - dyskusjach o raz ćwiczeniach i symulacjach Przygotowanie i zaprezentowanie wybranego tematu do zajęć Przygotowanie pracy zaliczeniowej Kryteria oceniania: 3.0 otrzymuje student, który posiada podstawową wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie, procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi zastosować elementy procedur oraz poprawnie stosować podstawowe techniki komunikacyjne. Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka. 3.5 otrzymuje student, który posiada ugruntowaną wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie, procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia i opisuje etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi zastosować obszerne elementy procedur interwencji oraz poprawnie stosować wybrane techniki komunikacyjne. Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka. 4.0 otrzymuje student, który posiada ugruntowaną wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie (swobodnie definiuje różne metody pracy oraz wskazuje różnice i korzyści płynące z ich stosowania), procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia i opisuje szczegółowo etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi zastosować obszerne elementy procedur interwencji oraz poprawnie stosować omawiane techniki komunikacyjne. Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka. 4.5 otrzymuje student, który posiada poszerzoną wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie (swobodnie definiuje różne metody pracy oraz wskazuje różnice i korzyści płynące z ich stosowania), procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia i opisuje szczegółowo etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi zastosować dowolne elementy procedur interwencji oraz poprawnie używa technik komunikacyjnych. Wykazuje wysoką wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka. 5.0 otrzymuje student, który posiada poszerzoną wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie (biegle definiuje różne metody pracy oraz wskazuje różnice i korzyści płynące z ich stosowania), procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia i opisuje szczegółowo etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi biegle stosować procedury interwencji oraz swobodnie używa technik komunikacyjnych. Wykazuje wyróżniającą się wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.