Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of work with persons in crisis

General data

Course ID: WNP-PEZ-MPK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methodology of work with persons in crisis
Name in Polish: Metodyka pracy z osobami w kryzysie
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Przedmiot poświęcony jest metodom pracy z osobami doświadczającycmi róznych form kryzysów (strata, stres przewlekły, stres traumatyczny, rozwód, konflikt, zaburzenia nastroju, choroby itp.)

Dzięki analizie tekstów źródłowych, przygotowywaniu wystapień na zadane tematy oraz udziałowi w ćwiczeniach, scenakach i symulacjach studenci zdobywają podstawową wiedze na temat róznych form kryzysu oraz metod i technik pracy z osobami w kryzysie

Full description: (in Polish)

Studenci zapoznają się z różnymi formami kryzysów z jakimi mogą zetknąć się w pracy. W oparciu o teksty źródłowe, analizę przypadków uczą się definiować określone deficyty poznawcze i emocjonalne jakich mogą doświadczać osoby w kryzysie.

W czasie zajęć studenci analizują różne formy kryzysów z jakimi mogą zetknąć się w pracy zawodowej, we wspólnych dyskusjach, symulacjach i ćiwczeniach uczą się wrażliwości na potrzeby osób w kryzysie.

Studenci poznają konkretne procedury i techniki postępowania - techniki komunikacyjne oraz procedury stosowane podczas interwencji w sytuacjach kryzysowych. Podczas spotkań z praktykami (interwenci) studenci poznają praktyczne spekty pracy z osobami doświadczającymi różnych form kryzysów.

Tematy poruszane na zajęciach to:

Stres długotrwały i strs traumatyczny oraz jego konsekwencje.

Specyfika relacji profesjonalista-klient w sytuacjach kryzysowych

Rozwód w rodzinie, dziecko w rozwodzie - konsekwencje i metody pracy z rodziną oraz dzieckiem

Nastolatek w kryzysie - ryzyko samobójstwa wśród młodziezy i formy pracy

Uzależnienia i przemoc - mechanizmy i procedury postępowania

Opór w komunikacji - źródła oporu i techniki pracy z oporem

Procedura interwencji kryzysowej

Konflikty i sposoby rozwiązywania konfliktów (ADR)

Elementy treningu asertywności

Procedura przekierowania na specjalistę

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Carson, R.C., Butcher J.N, Mineka S., Psychologia Zaburzeń vol. 1. GWP, Gdańsk. 2005

Jagieła J. (2009). Kryzys w szkole: krótki poradnik psychologiczny. Wydawnictwo naukowe Rubikon, Kraków

Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja Kryzysowa: pomoc w kryzysach psychologicznych. Grupa Kapitałowa WSiP, Warszawa.

Literatura dodatkowa:

McKay M., Davis M., Fannig P. Sztuka skutecznego komunikowania się. Wydawnictwo GWP. Gdańsk 2007.

Mitchel A. T. Dlaczego? Czyli samobójstwo i inne zagrożenia wieku dorastania. Warszawa. Oficyna Wydawnicza "Vocatio". 1994

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

Wylicza podstawowe formy kryzysów, opisuje deficyty osób znajdujacych się w kryzysie

Definiuje podstawowe formy i procedury pracy z osobami w kryzysie, wybiera odpowiednie metody pracy w zaleznosci od formy kryzysu

Umiejętności:

Potrafi korzystać z metod pracy z osobami w różnych rodzajach kryzysów, współpracować z osobami i instytucjami świadczącymi pomoc specjalistyczną

Potrafi stosować wybrane techniki komunikacyjne oraz procedury interwencyjne wobec osób znajdujących się w kryzysie

Kompetencje:

Ma świadomość potrzeb i ograniczeń osób znajdujących się w kryzysie, jest wrażliwy i otwarty na drugiego człowieka. Dba o relacje z klientem zgodnie z zasadmi etyki.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania:

Aktywny udział w zajęciach - dyskusjach o raz ćwiczeniach i symulacjach

Przygotowanie i zaprezentowanie wybranego tematu do zajęć

Przygotowanie pracy zaliczeniowej

Kryteria oceniania:

3.0 otrzymuje student, który posiada podstawową wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie, procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi zastosować elementy procedur oraz poprawnie stosować podstawowe techniki komunikacyjne. Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka.

3.5 otrzymuje student, który posiada ugruntowaną wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie, procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia i opisuje etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi zastosować obszerne elementy procedur interwencji oraz poprawnie stosować wybrane techniki komunikacyjne. Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka.

4.0 otrzymuje student, który posiada ugruntowaną wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie (swobodnie definiuje różne metody pracy oraz wskazuje różnice i korzyści płynące z ich stosowania), procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia i opisuje szczegółowo etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi zastosować obszerne elementy procedur interwencji oraz poprawnie stosować omawiane techniki komunikacyjne. Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka.

4.5 otrzymuje student, który posiada poszerzoną wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie (swobodnie definiuje różne metody pracy oraz wskazuje różnice i korzyści płynące z ich stosowania), procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia i opisuje szczegółowo etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi zastosować dowolne elementy procedur interwencji oraz poprawnie używa technik komunikacyjnych. Wykazuje wysoką wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka.

5.0 otrzymuje student, który posiada poszerzoną wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie (biegle definiuje różne metody pracy oraz wskazuje różnice i korzyści płynące z ich stosowania), procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia i opisuje szczegółowo etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi biegle stosować procedury interwencji oraz swobodnie używa technik komunikacyjnych. Wykazuje wyróżniającą się wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)